InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere eenpansmaaltijden

Lekkere eenpansmaaltijden

Lekkere eenpansmaaltijden Niet iedereen is een meester-kok, niet iedereen heeft of neemt de tijd of is überhaupt geschikt om culinaire meesterwerkjes te maken. Maar dat neem niet weg dat je ook lekker wilt kunnen eten. Er blijft nog steeds genoeg over om klaar te maken, bijvoorbeeld gemakkelijke eenpansrecepten. Met een beperkt aantal ingrediënten en zonder enorme berg pannen die op het vuur gehouden moeten worden, kom je op deze wijze een heel eind.

Zuid-Europese groentemelange

Ingrediënten

  • 1 aubergine
  • 1 rode ui
  • 5 tomaten
  • 2 courgettes
  • 150 nl tomatensap
  • olijfolie
  • tijm
  • oregano
  • 40 gram Parmezaanse kaas
  • peper en zout

Bereiding

Was de aubergine, tomaten en courgettes en maak de ui klein. Vervolgens de aubergine in stukken snijden en de tomaten in blokjes. Daarna de courgette eerst in de lengte doorsnijden en vervolgens in dunne plakjes. Verhit nu wat olie in een pan, voeg de ui, courgette en aubergine toe. Breng op smaak met de kruiden en peper en zout en laat het 3 tot 4 minuten stoven. Wel goed doorroeren. Voeg de tomatenblokjes en het tomatensap toe en laat het geheel nog eens zon 5 minuten met een deksel op de pan garen. Tenslotte strooi je er de Parmezaanse kaas over.

Kip en spekjes met ui

Ingrediënten

  • 1,5 kilo kip
  • 125 gram ontbijtspek
  • 2 flessen rode wijn
  • 2 grote uien
  • 1 stevige winterwortel
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 handjes zilveruitjes
  • 1 bosje bladselderij
  • olijfolie
  • 3 blaadjes laurier
  • 50 gram roomboter
  • verse peper
  • zeezout
  • tijm

Bereiding

Verdeel de kip in grote stukken, acht of negen stukken is prima. Bak de stukken kip in een pan en zorg dat alle kanten goed bruin zijn. Haal de kip vervolgens uit de pan en doe de grof gesneden groenten en kruiden in de pan. Blus het geheel met rode wijn en voeg daarna de kip weer toe. Laat de hapjespan met inhoud zeker 1,5 uur sudderen. Haal nu de kip eruit en laat de saus zon 20 minuten indikken. Even zeven en daarna met wat peper en zout op smaak brengen. Nu kan de roomboter en de selderij door de saus geroerd worden. Het spek kan nu ook met zilveruitjes gebakken worden. Daarna kan alles bij elkaar, de kip in het groente / wijnmengsel en ook het spek met de uitjes. Roer het nog een keer goed door, en daarna kan het geserveerd worden.

Lamsgehakt met spinazie en feta

Ingrediënten

  • 500 gram lamsgehakt
  • 500 gram verse spinazie
  • 150 gram feta
  • 100 gram geraspte oude kaas
  • 2 volkoren beschuiten
  • gehaktkruiden
  • peper en zout
  • olijfolie

Bereiding

Begin met het kruiden van het lamsgehakt, doe de beschuiten en wat gehaktkruiden naar smaak er doorheen. Maak nu de feta en de verse spinazie klein en meng deze door het gehaktmengsel. Doe als laatste wat oude kaas door het mengsel. Het geheel kan nu in een hapjespan, druk het wat aan en laat het 25 tot 30 minuten braden in wat olijfolie. Zo kan het een soort grote platte schijf worden die je in stukken kunt serveren, bijv. met brood of een aardappelsalade.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere eenpansmaaltijden"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!