InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Drie snelle suddergerechten uit Noord-Frankrijk

Drie snelle suddergerechten uit Noord-Frankrijk

Deze drie Noord-Franse gerechten zijn kerstdiner waardig en simpel om te maken. Als je het 's ochtends maakt en 's avonds opwarmt hebben de smaken de hele dag kunnen intrekken zoals ook veel gedaan wordt bij het zogenaamde 'slow food': gerechten waar vaak maar weinig ingrediënten voor worden gebruikt maar waar de hele dag de tijd voor wordt genomen. Deze gerechten wordt gemaakt in de boter, waar je aan kunt zien dat het uit Noord-Frankrijk komt. In het zuiden wordt meer gekookt in olijfolie. De gerechten zijn deels gebaseerd op recepten van Rohna Newman (zie bron).

Gascogne kalkoen

ingrediënten

  • 50 gram boter
  • 1 grote ui, gesnipperd
  • 4 kalkoenfilets
  • 150 gram champignons, in plakjes
  • 40 gram bloem
  • 450 ml kippenbouillon
  • Geraspte schil en het sap van een halve citroen
  • 75 gram augurken in klein stukjes
  • Peterselie
  • 4 el. (Slag)room
  • Evt. Peper en zout

Bereiding

Smelt de boter in een braadpan en fruit de ui 5 minuten. Braad hierin de kalkoenfilets aan en schep ze eruit met een schuimspaan. Voeg de champignons toe aan de ui en bak 3 minuten mee. Roer de bloem er doorheen en voeg dan de bouillon, de schil en het sap van de citroen toe. Breng het geheel aan de kook en doe de augurken erbij. Roer er naar smaak peper en zout door en bestrooi met veel peterselie. Doe de kalkoenfilets er weer bij en laat het met de deksel op de pan 30 minuten sudderen. Roer als laatste de room erdoor.

Lekker met pasta (bij voorkeur tagliolini)

Runderhaas met lente-ui en champignons

Ingrediënten

  • 50 gram boter
  • 4 runderhaasfilets
  • 2 theelepels tomatenpuree
  • 150 ml. water
  • Bosje lente-uitjes (in kleine plakjes)
  • 150 gram champignons, in plakjes
  • 4 el. (slag)room
  • Flinke scheut rode wijn (proef even om te kijken of er meer in moet)
  • Peterselie
  • Peper en zout naar smaak

Bereiding

Smelt een deel van de boter in een braadpan en braad het vlees in ca. 10 minuten aan. Voeg de tomatenpuree erbij en roer even door. Vervolgens het water en peper en zout naar smaak toevoegen. Bak ondertussen de lente-uitjes en de champignons in de overgebleven boter in een andere pan. Doe de uitjes en de champignons na ca. 3 minuten bij de filets, samen met de wijn en breng aan de kook. Laat 25 minuten sudderen en voeg als laatste de room toe.

Lekker met rijst.

Varkensvlees Citron

Ingrediënten

  • 15 gram boter
  • 3 el. olijfolie
  • 2 tl. citroensap
  • 1 citroen, in schijfjes
  • 2 el. bloem
  • 4 el. rundvleesbouillon
  • Peper en zout
  • Waterkers
  • 450 gram varkensfilets, in dunne plakjes

Bereiding

Sla de plakjes varkensvlees plat en paneer met de bloem en het peper en zout. Verwarm de olie in een pan en braad het vlees aan beiden kanten bruin. Doe de bouillon erbij en leg de helft van de schijfjes citroen op de plakjes filet. Breng aan de kook en laat het vlees 10 à 15 minuten met de deksel op de pan sudderen. Schep het vlees met een schuimspaan uit de pan en hou het warm, bijvoorbeeld door het op een voorverwarmde schaal te leggen. Voeg het citroensap, de boter, en peper en zout naar smaak toe aan de saus in de pan. Verwarm het opnieuw en giet over het vlees. Garneer met de overgebleven schijfjes citroen en waterkers.

Eet smakelijk!

Lees verder

© 2014 - 2019 Reneedehaas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Newman, R. (1983). 100 Franse gerechten. Eerste druk. Den Haag.

Reageer op het artikel "Drie snelle suddergerechten uit Noord-Frankrijk"

Infoteur: Reneedehaas
Gepubliceerd: 25-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Varianten recepten
Schrijf mee!