InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pannenkoeken - Lekkere pannenkoeken met fruit en ijs

Pannenkoeken - Lekkere pannenkoeken met fruit en ijs

Iedereen kent de pannenkoek wel, veel kinderen zijn er dol op. Een pannenkoek is een gerecht dat wordt gemaakt van bloem, ei en melk en een klein beetje zout. Vroeger werd er in plaats van bloem vaak een mengsel gebruikt van half boekweitmeel en half bloem. Vaak wordt een pannenkoek gegeten met poedersuiker, stroop of jam. Maar in de pannenkoekenrestaurants kun je veel meer verschillende varianten vinden... Maar wat zijn nu lekkere pannenkoeken met fruit en ijs?!?

Pannenkoeken met frambozen

Voor 6 à 8 pannenkoeken:

  • beslag van tarwemeel voor zoete pannenkoeken
  • 300g frambozen
  • 300g vette kaas (kwark)
  • 30g kristalsuiker
  • 1 tl citroensap
  • 2 el poedersuiker

  1. Bereid het beslag volgens het basisrecept, bak de pannenkoeken en houd ze warm in de oven.
  2. Plet de helft van de frambozen en meng ze met de kaas. Meng er vervolgens de suiker en het citroensap door.
  3. Bestrooi de borden met wat poedersuiker. Bestrijk elke pannenkoek met het kaas-frambozenmengsel, vouw in vieren en leg er 1 op elk bord.
  4. Versier met de overige frambozen.
  5. Dien onmiddellijk op, zodat de pannenkoeken niet volledig afkoelen.

Horentjes van pannenkoek met ijs en fruit

Voor 6 à 8 pannenkoeken:

  • 1 groot blik abrikozen
  • 1 el citroensap
  • 1 el kristalsuiker
  • 1 kleine of 1/2 halve grote ananas
  • 200g vanille-ijs
  • muntblaadjes

  2. Haal de abrikozen uit het blik, laat ze uitlekken en snijd ze in partjes. Houd de helft apart. Mix de resterende abrikozen tot moes. Voeg er het citroensap en de suiker bij.
  3. Snijd de ananas in heel dunne schijfjes. Verdeel de abrikozenmoes, de abrikozenpartjes en de ananasschijfjes over de borden.
  4. Vouw de pannenkoeken in de vorm van een horentje en schik op elk bord 1 of 2 pannenkoekenhoorntjes. Leg een bol vanille-ijs in de opening van elk hoorntje.
  5. Versier het geheel met enkele muntblaadjes en dien onmiddellijk op.

Pannenkoekenkorfje met rode vruchten

Voor 6 à 8 pannenkoeken:

  • boter
  • 6 el kristalsuiker
  • 1 el citroensap
  • 200g verse kaas (kwark)
  • 200g frambozen
  • 200g bosbessen
  • 100g bosaardbeien
  • 100g aalbessen
  • 4 el cointreau
  • 4 el poedersuiker
  • muntblaadjes

  2. Neem zes kleine gratineerpotjes en vet deze aan de binnenkant in.
  3. Leg op elk potje een pannenkoek en duw hem er voorzichtig in zonder te scheuren. De rand van de pannenkoek wordt over de rand van het potje gevouwen. De bedoeling is dat er een korfje of een mandje ontstaat.
  4. Zet de gratineerpotjes 20 à 30 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C.
  5. Meng intussen 3 el kristalsuiker met het citroensap en de verse kaas. Zet het in de koelkast.
  6. Doe de helft van de frambozen door een roerzeef.
  7. Meng de cointreau met het frambozensap en verdeel over 6 borden.
  8. Haal de pannenkoekkorfjes uit de potjes en plaats er 1 op elk bord.
  9. Vul de korfjes met de verse kaas en versier rondom met de resterende vruchten.
  10. Bestrooi met poedersuiker en garneer met enkele muntblaadjes.

Hoorn des overvloed van bosvruchten

Voor 6 à 8 pannenkoeken:

  • beslag van tarwemeel voor zoet pannenkoeken
  • boter
  • 1 el acaciahoning
  • poedersuiker
  • 250g bosvruchten

  2. Rol elke pannenkoek op in de vorm van een horentje.
  3. Verdeel de poedersuiker over de borden. Vul de horentjes met een deel van de bosvruchten en leg er 1 op elk bord.
  4. Garneer met de resterende bosvruchten en giet er een straaltje acaciahoning over.
  5. Dien onmiddellijk op.

Lees verder

© 2007 - 2019 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De zak van Sinterklaas; lekkernijHet is al weer bijna zover, pakjesavond. Vanaf het moment dat de goede Sint zijn intrede doet in ons land, verkeren de k…
Pannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixPannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixHeb je spontaan zin om pannenkoeken te bakken, maar heb je geen pak pannenkoekmix meer in de kast staan? Ook zonder zon…
Pannenkoeken - Limburgse en Bretonse pannenkoekenIedereen kent de pannenkoek wel, veel kinderen zijn er dol op. Een pannenkoek is een gerecht dat wordt gemaakt van bloem…
Recepten voor verschillende soorten pannenkoekenRecepten voor verschillende soorten pannenkoekenPannenkoeken zijn heerlijk als avondmaal of ontbijt. De gewone pannenkoek is al lekker, maar er zijn nog allerlei andere…
Rijst over? Bak (suikervrije) rijstekoekjes!Rijst over? Bak (suikervrije) rijstekoekjes!Rijstekoeken, veel mensen denken dan aan die knapperige witte koeken die je met of zonder beleg kunt eten. Dit recept ga…

Reageer op het artikel "Pannenkoeken - Lekkere pannenkoeken met fruit en ijs"

Infoteur: Wvandemosselaar
Gepubliceerd: 31-12-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Pannenkoeken
Schrijf mee!