InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Doe meer met oliebollenmix

Doe meer met oliebollenmix

Doe meer met oliebollenmix Bak je eind december zelf oliebollen en houd je altijd een paar pakken kant-en-klare oliebollenmix over? Gelukkig zijn er nog veel meer lekkere dingen die je kunt maken met deze mix. Om te beginnen natuurlijk appelflappen, ook wel appelbeignets genoemd. Als de jaarwisseling inmiddels lang geleden is, zijn er ook nog mogelijkheden. Zo kun je er heerlijk en gemakkelijk krentenbrood mee bakken en zelfs pannenkoeken of wafels.

Oliebollen bakken

Oliebollenmix is in de eerste plaats bedoeld om oliebollen mee te bakken. Dit recept is goed voor ongeveer 25 oliebollen.

Benodigdheden

  • een pak oliebollenmix
  • 500 ml handwarm water

Bereiding

Doe de mix en het water in een beslagkom. Mix dit met een mixer met deeghaken tot het beslag glad is. Laat het deeg ongeveer 45 minuten rijzen bij kamertemperatuur.

Verwarm een pan olie tot ongeveer 190 graden. Laat er bolletjes beslag in glijden door ze met een lepel op te scheppen en met een tweede lepel van de eerste af te laten glijden. Gebruik een diepe lepel voor niet te kleine oliebollen. Ook een ijslepel werkt goed. Laat de oliebollen 3 tot 4 minuten in de olie tot ze mooi lichtbruin zijn. Draai ze af en toe om. Haal ze uit de olie met een schuimspaan en laat ze uitlekken op keukenpapier.

Je kunt de oliebollen extra lekker maken door voor het rijzen vulling door het beslag te mengen. Hiermee hoef je niet zuinig te zijn, voor dit recept is 400 gram vulling een goede hoeveelheid. Veel vulling geeft de oliebollen een smeuïge smaak. Geschikte vulling is onder andere:
  • gewelde krenten of rozijnen
  • sukade
  • stukjes appel
  • in stukjes gesneden bigarreaus (gekonfijte kersen)
  • sinaasappelsnippers
Voor een speciaal effect kun je 150 ml water vervangen door 150 ml bier (op kamertemperatuur).

Appelflappen met een jasje van oliebollenmix

Oliebollenmix is ook heel geschikt om appelflappen mee te bakken. Dit recept is voor ongeveer 20 appelflappen.

Benodigdheden

  • 100 gram oliebollenmix
  • 150 ml melk
  • 4 grote of 5 kleinere appels
  • 50 gram suiker
  • 4 theelepels kaneel

Bereiding

Meng de oliebollenmix met de melk. Gebruik hierbij een garde of mixer. Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in dikke plakken. Eventuele restjes kun je in de oliebollen verwerken. Meng de suiker en kaneel in een grote kom.

Haal de appelschijven eerst door de schaal met suiker en kaneel en daarna door het beslag. Laat ze in een pan hete olie (ongeveer 180 graden) aan beide zijden lichtbruin bakken. Laat ze uitlekken op keukenpapier.

De appelflappen smaken heerlijk met poedersuiker. In plaats van appels kun je ook ananasschijven of stukjes banaan gebruiken.

Pannenkoeken van overgebleven oliebollenmix

Als je na het bakken van de appelflappen nog beslag over hebt, kun je er pannenkoeken van bakken. Roer er wel eerst een ei door, anders worden de pannenkoeken erg taai. Ook ruim na oud en nieuw kun je pannenkoeken bakken van oliebollenmix. Volg dan het volgende recept.

Benodigdheden

  • een pak oliebollenmix
  • 750 ml melk
  • 3 eieren
  • eventueel boter of olie om in te bakken

Bereiding

Doe de melk in een beslagkom en voeg de oliebollenmix toe. Roer met een garde tot het een glad beslag is. Voeg daarna één voor één de eieren toe en roer tot alles volledig gemengd is.

Verhit de pan. Gebruik je een gewone koekenpan, doe er dan wat boter of olie in. Gebruik je een speciale pannenkoekenpan, dan is dat niet nodig. Doe steeds één soeplepel beslag in de pan en laat het uitlopen, zodat het een mooie ronde pannenkoek wordt. Als de bovenkant gestold is, kun je hem omdraaien. Bak de pannenkoek aan beide zijden bruin.

Krentenbrood van oliebollenmix

Eén van de makkelijkste manieren om krentenbrood te bakken, is door oliebollenmix te gebruiken. Het wordt wel een vrij zwaar brood, maar dat heeft als voordeel dat je er lang mee kan doen.

Benodigdheden

  • een pak oliebollenmix
  • 300 ml handwarm water
  • 400 gram vulling
  • 300 gram amandelspijs

Bereiding

Doe de mix in een beslagkom en voeg het water toe. Mix dit met een mixer met deeghaken tot het een samenhangend deeg is. Laat dit deeg een uur rijzen.

Maak ondertussen de vulling klaar. Alles wat goed smaakt in de oliebollen, kan ook in het krentenbrood verwerkt worden. Daarnaast kun je ook stukjes noot (walnoten, hazelnoten) gebruiken. Als het deeg voldoende gerezen is, voeg je de vulling toe. Roer het goed door het beslag, zodat de vulling door het hele krentenbrood verdeeld wordt. Laat het deeg daarna nog een half uur narijzen.

Om het brood helemaal af te maken, kun je amandelspijs toevoegen. Dit kun je kant-en-klaar kopen in de supermarkt. Je kunt het ook zelf maken, maar dat is meer iets voor als je niet met een gemakkelijk krentenbrood bezig bent. Behandel de spijs volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Vorm een rol van de spijs. Zorg dat deze bijna zo lang is als de bakvorm waarin je het brood gaat bakken. Doe de helft van het deeg in een ingevette bakvorm, leg de rol spijs erop en leg de rest van het deeg er bovenop.

Bak het brood in 40 tot 50 minuten gaar. Bestrijk het brood met water nadat het uit de oven is gekomen.
  • Elektrische oven: 200 graden Celsius
  • Heteluchtoven: 180 graden Celsius
  • Gasoven: stand 4-5

Wafels van oliebollenmix

Voor sommige mensen zijn wafels een typisch product om rond de jaarwisseling te eten. Ze kunnen echter het hele jaar door lekker smaken. En je kunt ze van oliebollenmix maken.

Benodigdheden

  • een pak oliebollenmix
  • 750 ml handwarm water
  • 100 gram boter

Bereiding

Smelt de boter en voeg deze samen met het water toe aan de oliebollenmix. Mix het geheel tot een glad beslag. Laat het beslag afgedekt ongeveer 45 rijzen bij kamertemperatuur. Vet ondertussen het wafelijzer in. Dit hoeft slechts één keer, voor de eerste wafel erin gaat. Laat het wafelijzer heet worden.

Doe een schep beslag in het wafelijzer en sluit hem. Bak de wafels ongeveer 2 minuten. Als het goed is, laten de wafels vanzelf los als je het ijzer weer opent.

Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oliebollen, appelflappen en pannenkoekenPannenkoeken met of zonder spek, appelflappen en oliebollen hoe Hollands moet het zijn. Lekkere recepten zoals mijn oma…
Oliebollen en appelflappenOliebollen en appelflappenÉén ding dat je niet mag vergeten met kerst en oud en nieuw is oliebollen en appelflappen. Lees in dit artikel hoe je ze…
Recepten voor oliebollen en appelflappenRecepten voor oliebollen en appelflappenHet nieuwe jaar staat weer voor de deur en is het dus weer oliebollen en appelflappen tijd. Maar goed, hoe maak je nu ee…
Oud & Nieuw receptenOm het jaar feestelijk af te sluiten hebben we meestal oliebollen en appelflappen of appelbeignets klaarstaan. Het is na…
Oliebollen met roomHet is al weer bijna zover dat we het oude jaar gaan uitluiden. In Nederland wordt op deze avond traditioneel oliebollen…
Bronnen en referenties
  • http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/oliebollen/krentenbrood-van-oliebollenmix/
  • http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/hollandse-streekrecepten/appelbeignets/
  • http://www.koopmans.com/consumentenservice/veelgestelde-vragen/oliebollen/

Reageer op het artikel "Doe meer met oliebollenmix"

Reacties

Liesbeth, 13-12-2016 08:51 #4
De oliebollenmix van Koopmans die nu in de winkel ligt, is maar 3 maanden houdbaar. Dit was vorig jaar ook het geval.

Nellie, 19-01-2016 16:39 #3
Ik bak er ook lekker krentebrood van met noten en gedroogde vruchten, heerlijk

Marjo Frijns, 12-01-2016 11:02 #2
Maar het moet toch nog ergens te krijgen zijn, want de oliebollenkramen hebben het hele jaar oliebollen? Reactie infoteur, 12-01-2016
Ik denk niet dat die oliebollenmix van Koopmans gebruiken :). Die zullen waarschijnlijk het beslag zelf maken van bloem en gist en wat er verder nog in gaat.

Marjo Frijns, 11-01-2016 16:53 #1
Heerlijke wafels van oliebollenmix van koopmans, maar helaas nergens meer te koop is maar tijdelijk rond de feestdagen. echt heel jammer nog nooit zo lekker zelf gemaakt Reactie infoteur, 11-01-2016
Daarom koop ik altijd wat extra in, voor het krentenbrood later in het jaar.

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 18-11-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Bakken
Reacties: 4
Schrijf mee!