InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Oud & Nieuw recepten

Oud & Nieuw recepten

Om het jaar feestelijk af te sluiten hebben we meestal oliebollen en appelflappen of appelbeignets klaarstaan. Het is natuurlijk nog leuker om naast de traditionele dingen iets originelers op tafel te zetten. Hier staan recepten voor nieuwjaarswafels met boerenjongens, vasilopita (Griekse nieuwjaarstaart) en frituurwafeltjes.

Nieuwjaarswafels met boerenjongens

Deze dikke wafels worden in Limburg volgens traditie geserveerd met Oud en Nieuw.

Benodigdheden

  • 125 gram boerenjongens (uitgelekt, beetje vocht bewaren)
  • 500 gram bakmeel
  • 3 deciliter melk (lauwwarm)
  • 250 gram roomboter
  • 250 gram suiker (basterd/witte)
  • 6 eieren
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • zout naar smaak
  • poedersuiker
  • beslagkom

Bereiding

De basterdsuiker, vanillesuiker en boter roeren tot het een lichtgeel geheel is. Mix dan één voor één de eieren erdoor.

Dan het bakmeel zeven met het zout en dit in gedeeltes toevoegen aan het bovenstaande mengsel. Voeg vervolgens beetje bij beetje de lauwwarme melk toe. Zodra het beslag van de lepen valt dan stoppen met de melk toevoegen. Roer de boerenjongens er doorheen en eventueel ook nog een lepel van het vocht van de boerenjongens.

Vet het wafelijzer (waarmee je dikke wafels kan maken) in met olie of boter. Bak hierin de wafels goudbruin. Opdienen met poedersuiker.

Vasilopita (Griekse nieuwjaarstaart)

Volgens een Griekse traditie wordt er in deze taart een in folie gewikkelde munt meegebakken. Degene die deze munt vindt, zal een gelukkig jaar hebben.

Benodigdheden

  • 275 gram bloem
  • 225 gram zachte boter
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 50 gram geblancheerde amandelen
  • 1½ deciliter verse sinaasappelsap
  • 50 gram geblancheerde amandelen
  • 175 gram fijne tafelsuiker
  • 4 eieren
  • 1 eetlepel sesamzaad
  • vierkante taartvorm (23 centimeter)
  • bakpapier
  • beslagkom

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet de taartvorm in en leg op de bodem het bakpapier en vet ook deze in.

Maak een beslag van de bloem, boter, sinaasappelsap, tafelsuiker en eieren. Doe het beslag in de taartvorm en strijk de bovenkant glad. Verdeel de amandelen erover en bestrooi het met sesamzaad.

De taart 50 tot 55 minuten in het midden van de oven zetten. Check of de taart goed is door er een satéprikker in te steken. Wanneer deze er schoon uitkomt, is de taart gaar. Laat de taart ongeveer 5 minuten in de vorm afkoelen. Haal dan de vorm en het bakpapier weg en laat de taart verder afkoelen.

Frituurwafeltjes

Frituurwafeltjes zijn een leuke variatie op de oliebollen en appelflappen. Omdat je ze in verschillende vormen kan maken, staat het extra feestelijk op tafel.

Benodigdheden

  • kwart theelepel bakpoeder
  • 125 gram bloem
  • zout
  • 2 eieren
  • 2 deciliter melk
  • frituurvet
  • poedersuiker
  • frituurwafelijzer (ze zijn er in de vorm van een ster, bloem, vlinder)
  • keukenpapier
  • beslagkom

Bereiding

Maak een glad beslag van de bloem, het bakpoeder, een beetje zout, de eieren en de melk. Het frituurvet kan je ondertussen heet laten worden. Het frituurijzer even in het frituurvet houden zodat het goed heet wordt. Dan het hete ijzer in het beslag doen tot net onder de rand van de vorm. Laat het even uitdruipen. Dompel het dan in het hete frituurvet. Wanneer de wafels goudbruin zijn, laten uitlekken op keukenpapier. De frituurwafeltjes kan je bestrooien met poedersuiker.
© 2008 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een Belgische lekkernij, de wafelEen Belgische lekkernij, de wafelDe Belgische wafel geniet internationale bekendheid. De wafel die bekend staat als de Belgische wafel is eigenlijk de Br…
Kniepertjes/nieuwjaarsrolletjes maken met makkelijk receptKniepertjes/nieuwjaarsrolletjes maken met makkelijk receptIeder land heeft, rond de jaarwisseling, zijn eigen tradities en gewoonten. Zo is het bakken en eten van kniepertjes en…
Goedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartGoedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartBij een verjaardag hoort natuurlijk taart. Taarten bij de bakker kunnen aardig in de kosten lopen, ze zijn namelijk vrij…
Hoeken in gradenHoeken in gradenWie de wiskunde probeert te berijpen loopt al snel tegen vragen op. Zo weet iedereen wat een hoek is, maar waarin worden…

Reageer op het artikel "Oud & Nieuw recepten"

Reactie

Gerda, 07-11-2012 00:12 #1
Hallo
kan iemand mij vertellen waar ik de ijzers van de frituurwafels kan kopen? Mijn moeder maakte ze vroeger altijd met oud en nieuw en ik zou dat ook graag willen doen, maar ik weet niet waar je ze kunt kopen. Het gaat om een bloem vlinder en een ster. Groetjes Gerda

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 16-11-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!