InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf chocolade(-taart of scones) maken zonder gluten/granen

Zelf chocolade(-taart of scones) maken zonder gluten/granen

Zelf chocolade(-taart of scones) maken zonder gluten/granen Zelf een overheerlijke chocoladetaart maken zonder granen erin? Of misschien toch liever lekkere chocolade-scones? Alles is mogelijk en het is nog best gemakkelijk om te maken ook. Omdat al meer mensen een gluten allergie dan wel een intolerantie voor gluten blijken te hebben komen er gelukkig al meer producten in de handel die granen kunnen vervangen. Amandelmeel en hazelnotenmeel lenen zich uitstekend om lekkere taarten van te bakken. Alles met als doel dat je jezelf eens heerlijk kunt verwennen met een lekker chocoladerecept.

De chocoladetaart

Voor het maken van een chocoladetaart zijn de volgende ingrediënten nodig

  • 200 gram chocolade (pure chocolade is het lekkerst)
  • 125 ml kokosmelk
  • 250 gram amandelmeel
  • 2 eieren
  • klein snufje zout
  • bakblik bekleed met bakpapier

Eventuele toevoegingen

Eventueel is het mogelijk ook nog bijvoorbeeld gehakte amandelen of rozijnen toe te voegen aan het recept. Of je kunt kleine stukjes witte chocolade over de taart heen strooien net voordat de taart de oven in gaat. Maar dat hoeft niet persé, ook zonder extra toevoegingen is de smaak al heerlijk!

Bereiding

Begin met het smelten van de donkere chocolade samen met de kokosmelk. Zorg ervoor dat het mengsel goed vermengd wordt. Als het mengsel eenmaal goed gesmolten is, roer je de twee eieren er doorheen. Daarna het amandelmeel en het zout er doorheen roeren. Als dit allemaal goed vermengd is, doe je vervolgens het mengsel in het bakblik. Daarna ongeveer 25 minuten in de oven (175 graden) en klaar is de lekkere chocoladetaart!

Chocolade-scones

De ingrediënten voor de scones

  • 200 gram hazelnotenmeel of amandelmeel
  • 75 gram cacaonibs
  • 1 eetlepel kokosvezel
  • 5 eieren
  • theelepel zuiveringszout
  • eventueel wat zoetstof

Bereiding

Alles goed mengen met elkaar en vervolgens in cupcake vormpjes gieten. Daarna een half uurtje in een voorverwarmde oven met een temperatuur van 160 graden.

Zelf chocolade maken met kokos is mogelijk op diverse manieren

Ingrediënten van recept 1 met kokos

  • 50 gram kokosolie
  • 50 gram fijn gehakte rozijnen
  • 25 gram cacaopoeder

Bereiding

De kokosolie smelten in een pan op het fornuis en de gehakte rozijnen er doorheen doen. Als dit goed gemengd is, dan doe je er daarna het cacaopoeder doorheen. Vervolgens een dun laagje ervan uitsmeren op een platte vorm of deksel en in de vriezer plaatsen voor minimaal 4 uur. Daarna per stuk het product inpakken in cellofaan. Zo kan je gemakkelijk één (of misschien meer) stukjes meenemen als je een snack nodig hebt voor onderweg.

Ingrediënten voor recept 2 van chocolade met kokos

  • 100 gram kokossanten
  • een paar theelepels cacaopoeder
  • 3 eetlepels honing.
  • Geraspte kokos of gehakselde noten (hazelnoot, amandel etc.)

Bereiding

De kokossanten met het cacaopoeder en de honing verwarmen en goed laten smelten en de mixture vervolgens doorroeren. Als alles dan goed gemengd is kan je er een soort reep van maken door een rolletje te maken van het mengsel en het vervolgens plat te duwen. Doe er dan nog wat geraspte kokos of gehakte noten overheen. En vervolgens doe je het product in de vriezer voor minimaal een aantal uren.

Lees verder

© 2013 - 2017 Zonne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf chocolade(-taart of scones) maken zonder gluten/granen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 26-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Glutenvrije recepten
Schrijf mee!