InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gnocchi recepten

Gnocchi recepten

Gnocchi is een typisch Italiaans gerecht dat op veel verschillende manieren bereid kan worden. Gnocchi wordt meestal gekookt, maar kan bijvoorbeeld ook gebakken worden. Enkele makkelijke en lekkere recepten. Gnocchi is een Italiaanse pastasoort, maar verschilt wel degelijk van de meeste pastasoorten. Gnocchi wordt in de meeste gevallen namelijk van aardappel gemaakt en wordt dan gnocchi di patate genoemd. Gekookte en gepureerde aardappel wordt gemengd met wat meel en zout en tot kleine balletjes gekneed. Deze balletjes worden vervolgens kort gekookt en kunnen op allerlei manieren verwerkt worden.

Zelf gnocchi maken

U kunt gnocchi kant en klaar kopen bij de meeste supermarkten, maar het is ook redelijk eenvoudig zelf te maken.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 1 kg aardappelen
  • 400 gr bloem
  • 2 eieren
  • zout

Bereidingswijze

Schil de aardappelen en kook ze in 20 minuten gaar. Draai de aardappelen vervolgens door een roerzeef of pureer ze op een andere manier, bijvoorbeeld met een stamper. Maak op het werkblad een hoopje van de bloem, maak er een kuiltje in en schep de aardappelen en eieren in het kuiltje. Meng dit vervolgens goed door elkaar. Maak van het deeg lange rollen ter dikte van een vinger, snijd deze rollen in stukjes van 2 cm. Met de tanden van een vork kunt u ze licht indrukken voor de traditionele gnocchivorm. Breng een grote hoeveelheid water aan de kook met voldoende zout. Kook de gnocchi in het water, ze zijn gaar als ze boven komen drijven.

Gnocchi met Parmezaanse kaas

Een heel eenvoudig, maar heerlijk gerecht!

Ingrediënten voor 4 personen

  • Gnocchi uit de supermarkt (1 kg), of zelfgemaakte verse gnocchi
  • 100 gr Parmezaanse kaas
  • boter

Bereidingswijze

Kook de gnocchi in ruim kokend water met zout totdat ze boven komen drijven. Giet de gnocchi af en bedek ze royaal met boter en de geraspte Parmezaanse kaas.

Gnocchi met spekjes

Ingrediënten voor 4 personen

  • 1 el olijfolie
  • 250 gr spekreepjes
  • 500 gr champignons
  • 125 ml crème fraîche
  • 30 gr rucola

Bereidingswijze

Kook de gnocchi in ruim kokend water met zout totdat ze boven komen drijven. Verhit de olie in een koekenpan en bak de spekreepjes in 3-4 minuten knapperig. Voeg de ui toe en bak 1 minuut mee. Voeg dan de champignons toe en bak nog 5 minuten. Roer de crème fraîche en 2-3 el water erdoor en verwarm nog 1 minuut. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel de gnocchi over vier diepe borden, schep de rucola door de spek-champignonsaus en verdeel deze saus over de gnocchi.

Gebakken gnocchi met champignonroomsaus

Ingrediënten voor 4 personen

  • 2 el olijfolie
  • 2 rode uien
  • 500 gr kastanjechampignons
  • 1 kg broccoli
  • 245 gr verse roomkaars met kruiden
  • 25 gr bieslook

Bereidingswijze

Verhit 1 el olie in een braadpan of wok. Fruit de ui 1 minuut en bak daarna de champignons 2-3 minuten mee. Neem het mengsel uit de pan. Kook de broccoliroosjes in 6-8 minuten gaar. Kook ondertussen de gnocchi in een grote pan met ruim kokend water en zout. Kook tot de gnocchi boven komen drijven. Verhit de rest van de olie in een koekenpan met antiaanbaklaag en bak de gnocchi rondom bruin. Verhit de roomkaas in een braadpan en voeg de laatste minuut het champignon-uimengsel toe. Serveer de champignonroomsaus bij de gnocchi en broccoli. Garneer met fijngeknipte bieslook.
© 2013 - 2019 Ilsemarietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnocchi
  • De Italiaanse keuken, 222 recepten. Academia Barilla, Veltman Uitgevers
  • AH receptkaart 2008 week 52-1
  • AH receptkaart 2010 week 42-43

Reageer op het artikel "Gnocchi recepten"

Infoteur: Ilsemarietje
Gepubliceerd: 24-09-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!