InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Brigadeiros: Braziliaans genot

Brigadeiros: Braziliaans genot

Brigadeiros: Braziliaans genot Er is geen verjaardagsfeestje in het zonnige Brazilië dat niet gevierd wordt met brigadeiros. Deze heerlijke chocoladebonbons zijn vooral erg populaire hapjes voor tijdens kinderfeestjes. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat volwassenen hun vingers niet mogen aflikken bij dit gerecht. Binnen een half uurtje heb je zo dit heerlijke toetje op tafel. Brigadeiros: Braziliaans genot Er is geen verjaardagsfeestje in het zonnige Brazilië dat niet gevierd wordt met Brigadeiros. Deze heerlijke chocoladebonbons zijn vooral erg populaire hapjes voor tijdens kinderfeestjes. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat volwassenen hun vingers niet mogen aflikken bij dit gerecht. Binnen een half uurtje heb je zo dit heerlijke toetje op tafel.

Brigadeiros

Voor het maken van brigadeiros is het van belang om vooraf goed te bedenken hoeveel bonbons je wilt maken. Neem daarbij een grote diepe pan, zodat je alle ingrediënten goed met elkaar kan mengen. Dit gerecht is goed voor 30 bonbons.

Ingrediënten:

  • 1 blik zoete gecondenseerde melk;
  • 1 lepel zoutloze margarine;
  • 4 grote lepels chocoladepoeder;
  • chocoladehagelslag

Voorbereiding:

Leg alvast een bord klaar met daarop een hoopje chocoladehagelslag. Hier mag je straks de bonbons in laten Ďbadení.

Bereidingswijze:

Meng de gecondenseerde melk, de margarine en de chocoladepoeder in een pan. Verwarm de pan op en laag vuurtje en roer alles goed door totdat het goedje zich los begint te maken van de pan. Haal het mengsel van het vuur en laat het goed afkoelen. Vet ondertussen je handen in met boter. Neem een beetje van het mengsel in je handen en maak er bolletjes van, die je vervolgens in de hagelslag rolt. Serveer de brigadeiros op een bord of in een schaal.

Optioneel:

Leg de brigadeiros even in de koelkast, zodat ze wat harder worden.

Brigadeirão

De grote broer van de brigadeiro, de brigadeirão (spreek uit als: brigadeeirau), is een heerlijke variant op de kleine bonbons. Het duurt wat langer voordat je van de brigadeirão-cake kunt genieten, maar het is zeker de moeite waard voor een verjaardagsfeestje of welke viering dan ook.

Ingrediënten

  • 1 blik gecondenseerde melk
  • 1 pakje culinaire room
  • 1 theekop chocoladepoeder
  • 4 el suiker
  • 1 flinke lepel margarine op kamer temperatuur
  • 3 eieren
  • 1 theekop chocoladehagelslag

Bereidingswijze

Blend alle ingrediënten, behalve de hagelslag, goed samen totdat het een pasta vormt. Vet een tulbandvorm in met margarine en leg het geheel vervolgens in de vorm. Bedek de vorm met aluminiumfolie en bak het au bain-marie voor ongeveer 1,5 uur in de oven op 180 graden.

De tweede stap in het proces, is het decoreren van de brigadeirão. Laat de cake afkoelen totdat het nog lauw is en bedek de brigadeirão met hagelslag. Leg de cake vervolgens 6 uur lang in de koelkast.

Optioneel

Je kunt de brigadeirão ook bedekken met aardbeien. Ook kan er gekozen worden voor gekleurde hagelslag. Je kan daar eindeloos mee experimenteren.

Hoe zijn brigadeiros ontstaan?

Brigadeiros (Portugees voor Ďbrigadiersí) zijn vernoemd naar de Braziliaanse brigadier Eduardo Gomes, die in de jaren í40 deel uitmaakte van de communistische partij in Rio de Janeiro. Hij deed twee keer een poging tot het presidentschap, maar kwam daarbij nooit aan de macht. Wél introduceerde hij tijdens de verkiezingsfeestjes de brigadeiros voor het eerst in Brazilië. In een tijd waarop er een flink tekort was aan traditionele importproducten, introduceerde Nestlé de chocoladepoeder in het land. Dat gaf een flinke boost aan de verkoop van de Braziliaanse cacaobonen en zorgde daarbij ook voor een toename in de populariteit van de brigadeiros. Tegenwoordig zijn deze bonbons niet meer weg te denken uit de Braziliaanse cuisine.
© 2013 - 2019 Thais-veronica, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Brigadeiros: Braziliaans genot"

Infoteur: Thais-veronica
Gepubliceerd: 25-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!