InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondant

Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondant

Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondant Taarten decoreren kan op verschillende manieren; wat is er allemaal mogelijk? Je kunt je taart bijvoorbeeld decoreren met fondant of kies je toch voor marsepein? Zowel fondant als marsepein zijn geschikt om een taart mee te decoreren. Wat zijn de mogelijkheden en wat kun je allemaal met fondant of marsepein maken?

Taarten decoreren

Een taart wil je meestal zelf decoreren en dit is ook zeker mogelijk. Om een taart te decoreren of versieren wordt meestal gebruik gemaakt van marsepein of fondant. Beide zijn kant en klaar te koop of makkelijk zelf te maken.

Fondant

Fondant is een massa die voornamelijk bestaat uit suiker en dan wel te verstaan poedersuiker. Het maken van fondant kan op verschillende manieren. Je leest in dit artikel meer over het maken van fondant. Een taart versiert met fondant kan er erg mooi uit komen te zien. Het eindresultaat is natuurlijk wel afhankelijk van je eigen creativiteit en kookkunsten. Omdat fondant eenvoudig zelf te maken is wordt het door de thuisbakker ook vaak gebruikt voor het versieren van taarten, cupcakes petit fours of ander gebak. Heb je geen tijd of zin om de fondant zelf te maken of het mislukt altijd? Dan is er ook kant en klaar fondant te verkrijgen in verschillenden kleuren. Dit fondant is klaar voor gebruik waardoor je gelijk kunt beginnen met het decoreren van je zelfgemaakte taart of ander gebak. Nadeel is dat je het eerst moet bestellen en dus niet gelijk kan beginnen.

Marsepein

Marsepein zien vooral tijdens de feestdagen in de supermarkten liggen. Er worden mooie diervormen mee gemaakt of leuk klein fruit. Marsepein bestaat voor een groot deel uit amandelen en poedersuiker. De smaak van marsepein verschilt sterk van die van fondant, doordat er amandelen doorheen zitten. Om marsepein kleur of een specifieke smaak te geven kun je gebruik maken van kleurstoffen en smaakstoffen. De zelfgemaakt marsepein laat je nachtje in de koelkast rijpen zodat je het de volgende dag kunt verwerken. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.

Wat kun je met marsepein maken?

Met marsepein kun je alle kanten op. Je kunt de marsepein door en door kleuren maar je kunt ook alleen de buitenkant een kleurtje geven. Het door en door kleuren van marsepein doe je door tijdens het maken van de marsepein de kleurstof toe te voegen. Wil je alleen de buitenkant van het marsepein kleuren dan kan dit met een penseeltje. Soms wordt er ook gebruik gemaakt van een air brush pistool. Marsepein laat zich makkelijk in allerlei vormen kneden, waardoor je leuke vormpjes kunt maken voor bijvoorbeeld op een taart. De marsepein kun je naar eigen inzicht bewerken met vrijwel al je keukengerei. Vormpjes kun je makkelijk uit een uitgerold stuk marsepein snijden met behulp van de uitsteekvormpjes die je ook gebruikt voor het maken van koekjes. Wil je strakke kubus vormpjes gebruik dan bijvoorbeeld de ijsblokjesvorm uit de vriezer. Decoraties kun je aanbrengen door middel van inkerven of het aanbrengen van extra stukjes marsepein. Denk aan bijvoorbeeld de nerven in een blad. Kerf de naden in het blad met een mes en laat wat donkergroen kleurstof in de nerfjes lopen voor een diepte-effect. Roosjes zijn samengesteld uit meerdere blaadjes aan elkaar. Maak de blaadjes afzonderlijk en buig deze zo dat ze de vorm krijgen van een bloem. Ook bij het maken van bloemen kan makkelijk een diepte-effect worden gecreëerd door de kern wat donkerder te kleuren dan de buitenkant. In principe zijn de mogelijk eindeloos en vooral afhankelijk van je eigen creativiteit. Kom je er helemaal niet uit? Dan is het altijd handig om even bij de bakker te kijken hoe de vormen precies in elkaar zitten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondant"

Reactie

Mirjam, 13-08-2016 15:01 #1
Aanvullende tip: kant en klare fondant is tegenwoordig te koop bij de Xenos.

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 15-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!