InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De bloedsinaasappel: wat is een bloedsinaasappel?

De bloedsinaasappel: wat is een bloedsinaasappel?

De bloedsinaasappel: wat is een bloedsinaasappel? De bloedsinaasappel wordt ook wel wijnsinasappel genoemd. De bloedsinasappel is van binnen rood en het lijkt er dus op alsof er bloed in zit. Toch weet niemand waarom de bloedsinaasappel er zo uit ziet.

Het geheim van de bloedsinaasappel

Het geheim van de bloedsinaasappel is eigenlijk nooit ontrafeld. Niemand weet hoe het precies komt dat de citrusvrucht rode segmenten heeft. Overigens is wel bekend wanneer de vrucht is ontstaan. Rond 1850 ontstond de bloedsinaasappel in het Middellandse Zeegebied.

Twee soorten bloedsinaasappelen

Er zijn twee soorten bloedsinaasappelen. Dit zijn:
  • De volbloed. Hiervan zijn schil en vruchtvlees rood.
  • De halfbloed. Hiervan is alleen het vruchtvlees maar rood en is de schil gewoon oranje of geel/oranje. De volbloed
sinaasappelen zijn vol rood van kleur, de halfbloed sinaasappelen hebben rode pigmenten en blonde segmenten.

Verschillende rassen

Er zijn verschillende rassen bloedsinaasappelen.

Waar groeien bloedsinaasappelen?

Bloedsinaasappelen groeien op en in:
  1. Sicilië
  2. Spanje
  3. Israël
  4. Brazilië
  5. Zuid-Afrika
  6. Turkije
De beste bloedsinaasappelen komen uit Spanje en Italië.

Het verschil tussen een gewone sinaasappel en een bloedsinaasappel

Het verschil tussen een bloedsinaasappel en een gewone sinaasappel zit hem in de smaak. De bloedsinaasappel heeft een friszure smaak die strakker en bitterder is dan een gewone sinaasappel. De vrucht is daardoor heel goed te verwerken in patisserie, omdat de gerechten niet te zoet worden. De delen van de bloedsinaasappel zijn goed te marineren, maar kunnen ook gedroogd worden. Bovendien is een bloedsinaasappel ook gewoon lekker als hij uitgeperst is. Zo heeft de Lidl speciaal bloedsinasappelsap in een pak te koop.

Soorten

Er zijn drie soorten bloedsinaasappelen. Dit zijn:
  1. De Tarocco. Dit is een halfbloed en verkrijgbaar van december tot en met april
  2. De Moro. Dit is een volbloed. Deze bloedsinaasappel is verkrijgbaar van december tot februari
  3. De Sanguillo. Dit is een volbloed en is verkrijgbaar van februari tot en met maart.
Gerelateerde artikelen
Kerstrecepten KerstpunchEen warme punch warmt heerlijk op van binnen. Niet alleen bij het bezoek aan de Kerstmarkt, ook gezellig voor de televis…
Waar zijn sinaasappels goed voor?Waar zijn sinaasappels goed voor?De sinaasappel is een vrucht van de sinaasappelboom en het is een citrusvrucht. De sinaasappel komt uit het zonnige Span…
SinterklaasdrankjesWanneer de decembermaand in aantocht is, wordt het al sneller donker. Met Sinterklaas en kerst in het zicht krijgen we d…
Marokkaans koken - saladesDe Marokkaanse keuken heeft naast heerlijke tajines nog veel meer te bieden. Zo zijn de Marokkaanse salades bijvoorbeeld…
Verfrissende sangria makenOp een zomerse dag smaakt niets zo lekker als een heerlijke sangria. Met een paar eenvoudige ingrediënten en wat tips ka…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De bloedsinaasappel: wat is een bloedsinaasappel?"

Reactie

Guido Romeijn, 16-01-2018 05:57 #1
Bloedsinaasappelen groeien op berghellingen waar het geregeld vriest, de sinaasappel maakt dan een stof aan die de vrucht beschermd en de rode kleur en smaak geeft.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-03-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!