InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wilde zalm: wat is wilde zalm en waar komt deze zalm vandaan

Wilde zalm: wat is wilde zalm en waar komt deze zalm vandaan

Wilde zalm: wat is wilde zalm en waar komt deze zalm vandaan Wilde zalm is niet hetzelfde als kweekzalm. Maar waarin verschilt wilde zalm van de zalm die doorsnee wordt verkocht? En wat is dan weer Atlantische zalm? De wirwar van benamingen wordt hier uitgelegd. De meeste zalm die in Nederland wordt verkocht is kweekzalm of Atlantische zalm. Wie geen gekweekte zalm wil eten of zo nu en dan ook wilde zalm kan de Pacifische zalm kopen. Deze zalm wordt in het wild gevangen. Maar wat is wilde Pacifische zalm precies?

Wilde Pacifische zalm

Wilde Pacifische zalm wordt in het wild gevangen. De zalm wordt geboren en groeit op in rivieren van:
  1. De westkust van Noord-Amerika
  2. Canada
  3. Alaska

In totaal 5 verschillende soorten Pacifische zalm

De wilde zalm waarop commercieel wordt gevist, bestaat uit 5 verschillende soorten. De meest verkochte wilde zalm bij de meeste groothandels in Nederland is de roodvlezige Sockeye-zalm. Deze zalm groeit op in de schone wateren van de Pacifische Oceaan. De smaak van deze wilde zalm komt doordat de vis zich voedt met garnalen, kreeftjes en andere kleine zeedieren. Doordat deze wilde zalmsoort dus vooral schaaldieren eet en leeft in het ijzige en heldere water van de Pacifische Oceaan ontstaat er mooi en rood visvlees. Bovendien heeft dit een fijne structuur. De smaak is garnalig en pittig, anders dan die van gekweekte zalm waarbij de vissen vooral visvoer krijgen.

De vijf soorten wilde Alaska zalm

De vijf soorten wilde Alaska zalm zijn:
  1. Sockeye
  2. King of Chonook
  3. Coho
  4. Chum
  5. Pink

Wilde zalm is anadromous en paart maar eens in een vissenleven

Wilde zalm groeit op in de oceaan, maar plant zich voort in de rivieren. Dit wordt ook wel anadromous genoemd. Overigens paart een zalm maar eens in zijn leven en kan dus ook maar 1 keer voor nageslacht zorgen.

Wanneer is wilde zalm verkrijgbaar?

Omdat de visserij in Alaska aan strenge regels is gebonden, is de wilde zalm maar beperkt verkrijgbaar.
  1. King half mei tot half september en van half oktober tot half april
  2. Sockeye half mei tot half september
  3. Coho juli tot eind september
  4. Chum van juni tot oktober
  5. Pink alleen in juli en augustus

Wilde zalm is minder vet dan kweekzalm

Doordat de wilde zalm een heel ander leven leidt, is de zalm ook minder vet dan de gekweekte soort.

Wanneer wordt wilde zalm gevangen?

Om de zalmstand te behouden wordt de wilde zalm die in Nederland wordt verkocht verkregen van partijen die duurzaam vissen. Dit betekent dat er alleen gevist wordt in de periode van juni tot september voor de kusten van Alaska. De vis gaat dan namelijk terug naar de rivieren om zich daar voort te planten. De wilde zalm is dan wel doorvoed, omdat de vissen zich dan gereed maken voor hun tocht naar de rivieren. Een tocht overigens die stroomopwaarts voert.

Vissers van Alaska staan onder scherpe controle en mogen soms maar een paar uur in een jaar in een bepaald gebied vissen

De vissers van Alaska houden heel goed rekening met de voortplanting en de stand van de wilde zalm. Ze mogen bovendien alleen maar in gebieden vissen die zijn aangewezen door de regering en ze worden streng gecontroleerd. In sommige gebieden mag soms maar een paar uur per jaar worden gevist op de wilde zalm. Alleen op die manier kan worden gegarandeerd dat er voldoende wilde zalmen overblijven die zich kunnen voortplanten.

Vismethode op wilde zalm: vissen met lijnen

Verder wordt op een manier gevist waarbij soortgenoten niet ook worden gevangen. Daarom wordt de wilde zalm dan ook met lijnen gevangen.

Wilde zalm is erg gezond en bevat veel Omega3-vetzuren

Wilde zalm bevat veel Omega3-vetzuren die goed zijn voor hart- en vaten. Ook verlagen Omega3-vetzuren het cholesterol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is zalm?Hoe gezond is zalm?Zalm is een bekende vis en er zijn veel mensen die genieten van de vis om te aanschouwen, maar ook om deze te nuttigen.…
Is gerookte zalm gezond?Is gerookte zalm gezond?Zalm staat er over het algemeen bekend om dat het gezond is. Het heeft een goede voedingswaarde. Gerookte zalm bevat ond…
Heerlijke zalmreceptenZalm is langzaam maar zeker voldoende ingeburgerd dat we het thuis en in het restaurant regelmatig bestellen. Het is vee…
Zalmsoep of zalm in de soep!Zalmsoep of zalm in de soep!Zalm is een veel gegeten vissoort en zacht van smaak. We beleggen er toastjes mee, eten het als voor- of hoofdgerecht of…
Mag je gerookte zalm eten tijdens de zwangerschap?Mag je gerookte zalm eten tijdens de zwangerschap?Wat mag je wel en niet eten tijdens de zwangerschap. Dat is een vraag waar veel zwangere vrouwen keer op keer mee worste…
Bronnen en referenties
  • Hanos Courant
  • www.fish.nl

Reageer op het artikel "Wilde zalm: wat is wilde zalm en waar komt deze zalm vandaan"

Reacties

Johan van Leeuwen, 09-04-2018 15:57 #2
Interessant verhaal maar in Spanje koop je gefilleerde ingevroren wilde zalm die uit Pontvedra vandaan komt.(noord Spanje) daar ook wordt gefileerd en verpakt. Hoe zit dat dan? Deze wilde zalm kost al jaren 8,85/kg gefileerd. Dat is relatief goedkoop daar je geen botten, afval en kop hebt. In vergelijking met de Atlantische zalm waar je dus de kop en de graat meegewogen wordt en hetzelfde kost of duurder is. Als je dat terugrekent dan is gefileerde wilde zalm zelfs 50% goedkoper dan de "verse" Atlantische zalm. Is ook een leuk weetje.

Willy Oomen, 28-09-2016 19:54 #1
Hallo, is wilde zalm altijd een stuk roder en droger dan gekweekte zalm? Ik heb mijn twijfels bij de wilde zalm van een visboer op de markt, omdat ergens anders de zalm veel roder is en niet zo vet.
Hartelijke groet, Willy Reactie infoteur, 06-10-2016
Ja wilde zalm is veel roder. Droger niet.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Vis
Reacties: 2
Schrijf mee!