InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Iglo diepvriesproducten zijn gemakkelijk en gezond

Iglo diepvriesproducten zijn gemakkelijk en gezond

Iglo diepvriesproducten zijn gemakkelijk en gezond Iglo diepvriesproducten zijn niet meer weg te denken uit ons voedingspatroon. Gebleken is zelfs dat diepvriesgroenten even gezond zijn als verse groenten. Dit komt omdat de producten direct na het oogsten al worden verwerkt. Voor veel mensen is dit een ware uitkomst omdat je niet iedere dag opnieuw boodschappen hoeft te halen. Het is gemakkelijk om een voorraad aan te leggen zodat er altijd keuze is. Waar komen de producten vandaan en hoe worden ze bereid?

Wat betekent Iglo

Iglo betekent eigenlijk hut.Deze is van ijsblokken opgebouwd. Het is een woord uit Eskimo taal het Inuit. De Eskimo's bewaarden hun producten bij een temperatuur van -40 graden Celsius. en verkregen daarmee een lange houdbaarheid.

Hoe is Iglo ontstaan

Clarence Birdseye had ontdekt dat vis na het ontdooien en met een goede bereiding daarna even lekker smaakt als verse vis. Ook voedsel dat in de winter snel wordt ingevroren heeft een betere smaak dan wanneer het in voorjaar of zomer wordt ingevroren. Daarom ontwikkelde hij in 1925 de flash-freeze-machine. Deze uitvinding is erg belangrijk gebleken in de voedingsmiddelenindustrie. In Nederland werden tijdens de Tweede Wereldoorlog grote diepvriesinstallaties geïnstalleerd bij blikconservenfabrieken. Door de oorlogsindustrie was blik schaars geworden en er ontstonden twee bedrijven in diepvries te weten: Vita NV. en Winterzon NV.

Enige cijfers

  • 1958 overname van Vita NV en Winterzon NV in Utrecht door Unilever.
  • 1960 merknaam Vita wordt gewijzigd in Iglo NV, terwijl het merk Winterzon NV verdwijnt.
  • 1960 start van verkoop ijs producten onder de naam Ola.
  • 1972 Naam Iglo NV wordt gewijzigd in Iglo-Ola BV.
  • 1995 snackmerk Mora wordt toegevoegd.
  • 1999 fusie tussen Iglo-Ola en Mora in IgloMora Groep.
  • 2005 Lever Faberge, IgloMora groep en Unilever Bestfoods wordt door Unilever gecentraliseerd op één locatie.
  • 2006 verkoop van de Europese frozen food-activiteiten aan de Britse investeringsmaatschappij Permira Funds. Dit betrof zowel Iglo als het Britse bedrijf Birdseye die actief zijn in Engeland en Ierland.
  • 2010 Italiaanse toevoeging door Permira
  • 2015 Overname door Nomad Foods voor 2,6 miljard euro in Amerika

In welke landen zijn de producten van Iglo verkrijgbaar

In Nederland, België, Frankrijk, Portugal, Duitsland en Oostenrijk en Italië.

Visie en missie van Iglo

De visie van Iglo is dat diepvriesproducten even gezond en lekker zijn als verse producten. Zij bevatten volop vitamines en mineralen. Er worden geen geur- kleur en smaakstoffen toegevoegd. Er is een gevarieerd aanbod aan diepvriesmaaltijden die goed betaalbaar zijn. Dievries producten zorgen voor minder verspilling en zo willen zij bijdragen aan een betere wereld. De missie van Iglo is uit te drukken in drie trends:
  • gezond
  • gemak
  • genieten

Gezond en bewust leven

Iglo wil zich richten op mensen die gezond en bewust willen leven en genieten van het goede dat het leven te bieden heeft. Men wil stimuleren dat mensen méér groenten en vis gaan eten. Iglo wil met haar missie mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen door gezonde en verantwoorde voeding. De voedingsraad adviseert ons om 200 gram groenten per dag te eten en minstens twee maal per week vis.

Het productieproces

De vis van Iglo wordt direct na de vangst op zee al gefileerd en ingevroren. Indien de techniek die hiervoor nodig is niet aanwezig is dan wordt de vis op ijs gelegd en binnen 24 uur verwerkt. Door strenge controle kan Iglo garanderen dat de diepvriesvis aan de eisen van de Voedsel- en Warenwet voldoet. Groenten worden verwerkt volgens het Flash-Freeze-proces waardoor de temperatuur in de kern van de groenten snel wordt verlaagd. Zo is Iglo spinazie binnen vier uur na de oogst al ingevroren en verpakt. De meeste groenten- en visproducten van Iglo dragen het Ik Kies Bewust logo. Dit helpt de consument om een bewuste en verantwoorde keuze te maken bij de samenstelling van een gezonde maaltijd.

Verschil tussen zelf invriezen en diepvriezen

Wanneer we zelf producten invriezen dan doen we dit bij een temperatuur van -18 graden Celsius. Bij Iglo gebeurt het bij -40 graden Celsius. Bij zelf invriezen ontstaan grotere ijskristallen en dit geeft verlies van vitamines. Bij het snel invriezen met de techniek van Iglo blijven vitamines, mineralen en antioxidanten beter behouden. Er is een strenge kwaliteitscontrole waarbij gelet wordt op de Europese wet- en regelgeving voor duurzame landbouw, hygiëne en goede en duidelijke etikettering.

Welke diepvriesproducten zijn er te vinden bij Iglo

  • Vis
  • Groenten
  • Roerbak assortiment
  • Maaltijden
  • Soepen en overige ingrediënten

Voor een compleet overzicht van de producten van Iglo kun je kijken op de website van Iglo. Tevens vind je hier recepten en ook tips voor het bewaren en bereiden van de producten.

Vis

Bij visproducten kennen we de naturel en de vissticks en gepaneerde vis. Het gaat hierbij om duurzaam gevangen vis. Zo kennen we de lekkerbekjes die gemakkelijk in de oven te bereiden zijn. Het paneermeel is inmiddels vervangen door volkoren paneermeel.

Groenten

Groenten zijn er te vinden in diverse soorten zoals doperwten, boontjes en spinazie maar ook groenten mixen. Op de website van Iglo zijn ook leuke recepten te vinden met verschillende soorten groenten.

Roerbak assortiment

In dit assortiment zien we bijvoorbeeld Tandoori met kipfilet. Voor het snel klaarmaken van een goede maaltijd. Of de Marokkaanse couscous.

Maaltijden

Er zijn basismaaltijden te verkrijgen maar ook gerechten die men zelf kan afmaken. Regelmatig zijn er nieuwe producten te koop.
Gerelateerde artikelen
Wokken! Smakelijk en gezondWokken! Smakelijk en gezondKoken met de wok is trendy, en het biedt heel wat extra mogelijkheden. Met de wok kunt u namelijk de heerlijkste eenvoud…
Zijn diepvriesgroenten en diepvriesfruit gezond of ongezondZijn diepvriesgroenten en diepvriesfruit gezond of ongezondVaak denken we dat verse groenten en fruit het beste zijn voor de gezondheid en dat ingeblikte of ingevroren groenten ju…
Zijn kibbeling en visstick gezond?Zijn kibbeling en visstick gezond?Kibbeling en visstick hebben beide een knapperig randje. Mensen die geen normale vis lusten, lusten meestal wel kibbelin…
Gezonde groenten uit een potjeGezonde groenten uit een potjeDe een betwist het ten stelligste en de ander is in de volle overtuiging dat het dé manier is om gezond te leven. We ete…
Low budget recepten met visLow budget recepten met visWe willen allemaal bezuinigen, maar we willen ook gezond en gevarieerd eten. Het liefst willen we ons eten zo snel mogel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kpgolfpro, Pixabay
  • Iglo website
  • Iglo corporate backgrounder
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/21/amerikanen-kopen-visstickmaker-iglo-1491035-a1069142

Reageer op het artikel "Iglo diepvriesproducten zijn gemakkelijk en gezond"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 25-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!