InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Chocolade: van boon tot reep

Chocolade: van boon tot reep

Chocolade: van boon tot reep Ben jij ook zo gek op chocolade? Dit komt omdat het smeltpunt van de cacaoboter die erin zit, net onder de lichaamstemperatuur ligt. En dan die smaak, heerlijk! Hoe wordt chocolade gemaakt?

Cacaoboom

De cacaoboom groeit op plaatsen waar het altijd warm is: dit zijn de landen op of langs de evenaar. Denk hierbij aan West Afrika en Latijns Amerika. De boom stelt hoge eisen en groeit alleen op bepaalde plekken, niet in de felle zon en tot op 20 graden noord of zuid van de evenaar af. De boom kan wel tien meter hoog worden en bereikt een leeftijd van gemiddeld vijftig jaar. De boom is volwassen met een leeftijd van ongeveer vier tot vijf jaar, hij maakt dan voor het eerst bloemen. Door de warmte blijft de boom continue bloeien.

Cacaobonen

De vruchten van de boom dragen bonen binnenin. Elk jaar levert de boom ongeveer veertig vruchten af, en in elke vrucht liggen gemiddeld vijftig bonen. Deze bonen hebben een paarse kleur en nog niet bruin zoals we die kennen van chocolade.

De bonen worden in de zon gelegd, er worden bladeren van de bananenboom op de bonen gelegd zodat er gisting ontstaat. Hierdoor komen er schimmels en bacteriën vrij en veranderd de boon van paars naar bruin. De boon wordt daarna verder gedroogd. Bovendien krijgt de boon nu zijn typische smaak. De gedroogde bonen worden vervolgens verkocht aan fabrieken.

De verwerking

De bonen worden geroosterd waardoor de smaak zich verder ontwikkelt. De dop wordt van de boon ontdaan. Vervolgens worden de bonen gemalen. Door het malen ontstaat er een dikke bruine cacaomassa. Deze massa wordt geperst, waarbij er aan de ene kant cacaoboter ontstaat, en aan de andere kant cacaopoeder.

De cacaoboter wordt verwarmd, geroerd, weer afgekoeld en vermengd met de ingrediënten melkpoeder, suiker, smaakstoffen en cocaomassa. Dit mengsel wordt vermalen, verfijnd, gewalst etc. Een heel proces. Wanneer dit allemaal gedaan is, wordt de massa gerijpt, dit duurt 24 uur op een temperatuur van 50 graden Celsius, daarna op 80 graden gedurende ongeveer tien uur. Er worden nog bestanddelen toegevoegd zodat de massa vloeibaar wordt.

Daarna wordt alles snel afgekoeld en weer opgewarmd naar 30 graden. De vloeibare chocolade wordt in vormen gegoten en gekoeld. Zo stolt de chocolade en krijgt het de vorm die we willen hebben. Dit kunnen repen zijn,maar ook chocolade paashazen of sinterklazen. Alles wat je maar kan bedenken.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van chocolade voor de gezondheidDe voordelen van chocolade voor de gezondheidChocolade wordt beschouwd als een streling voor de smaakpapillen. Het is heel erg geliefd, door zowel mannen als vrouwen…
Mooi door cacaoGoed nieuws voor alle chocoladeliefhebbers! Chocolade maakt niet alleen gelukkig, het maakt u ook mooi.
Superfood pure chocoladeEén van de meest gegeten lekkernijen is chocolade. Gemaakt uit cacao, vormt chocolade een belangrijke bron van allerlei…
Hoe gezond is chocolade?Hoe gezond is chocolade?Chocola is misschien wel het lekkerste snoepgoed en het kan zelfs erg gezond zijn! Witte chocola, melkchocola en nougatc…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…

Reageer op het artikel "Chocolade: van boon tot reep"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!