InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat voor varkensvlees wilt u

Wat voor varkensvlees wilt u

Wat voor varkensvlees wilt u De varkenshaas is het lekkerste en zachtste deel van het varken, maar er zijn vele recepten voorhanden met allerlei soorten varkensvlees. Varkensvlees is wereldwijd een zeer veel verkocht product, maar waar zit welk stuk vlees bij een varken. Weet u bijvoorbeeld waar de hamschijf zit. Bekijk de tekening en u bent weer helemaal op de hoogte. Wat voor stuk vlees gaat u kopen?

Varkenshouderij

Elk dier heeft recht op een goed leven en een goede behandeling. Steeds meer is daarvoor terecht aandacht. Er zijn dan ook steeds meer varkenshouderijen die daar oog voor hebben. Helaas werkt een toenemende globalisering en concurrentiekracht ook tot grotere bedrijven, waarbij het dierenwelzijn in de verdrukking komt. Aanvullende regels zouden daar verandering in kunnen brengen.

De slager weet wat hij verkoopt, nu u nog

Hoe het ook zij, of een gegeven moment belandt het vlees van een varken bij de slager. U staat aan de toonbank en wilt een keuze maken. U kijkt natuurlijk naar de kleur en andere kenmerken van versheid. Vaak speelt ook de prijs een belangrijke rol. Maar weet u eigenlijk wat u koopt. Of koopt u het zonder er al te veel over na te denken. Om wat meer helderheid hierin te scheppen, zal ik aan de hand van bijgaande tekening, de verschillende delen van het varken nader positioneren. Door op het getoonde plaatje te klikken wordt het vergroot in beeld gebracht:

Deel 1

Deel 1 betreft de rug. Het voorste deel is de Schouderkarbonade. Deze wordt veel gebruikt voor de barbecue en kent vaak een korte bereidingstijd. Het meest voorste deel wordt ook wel Procureur genoemd, en is een stuk zonder been. In het midden van de rug zit het Varkensribstuk, waarvan Karbonades, Rollades en Spareribs worden gemaakt. En achter op de rug zit de Haaskarbonade en de Varkenshaas. Dit is het lekkerste deel met een zeer bescheiden vetrand.

Deel 2

Deel 2 is de schouder. Hiervan worden het Schouderstuk en de Hamschijf gesneden. Vooral de Hamschijf is in Duitsland bekend en zeer geliefd. Het heet daar Eisbein. Is licht gepekeld. Het wordt gekookt en gesudderd en gebruikt bij een stamppot en maaltijd soepen. Ook de Varkenslap komt uit de schouder. Het licht doorregen vlees wordt ook wel Varkenspoulet genoemd.

Deel 3

Van dit deel wordt doorregen spek gewonnen, en lappen die tot rollades, saucijs, slavink worden verwerkt. Hier worden dus de Saucijzen, Spekblokjes en Slavinken van gemaakt.

Deel 4

Deel 4 is de achtervoet, waar de Fricandeau en Hamlappen vandaan komen. Fricandeau is een uiterst mager stukje varkensvlees en mag enigszins rosé gegeten worden. Hier vindt u ook de Varkensoester, een klein stuk vlees van goede kwaliteit. De bekende Varkensschnitzel komt ook uit dit deel vlees.

Deel 5

De varkenspoten worden meestal benut in stevige soepen, zoals erwtensoep.

De varkenshaas is erg populair

Vooral de gevulde varkenshaas recepten zijn zeer populair. Begrijpelijk, want ze zijn echt een verrukkelijke combinatie van zoet en hartig. Snij bijvoorbeeld het varkenshaasje in de lengterichting doormidden. Bestrooi het vlees met een beetje peper en zout en wrijf beide stukken in met jam. Laat dit 5 minuten intrekken en doe er vervolgens een plak oude kaas. Ook op de kaas kunt u een jam doen naar smaak. Klap de varkenshaasjes weer dicht. Wikkel er nu ontbijtspek omheen. Laat het geheel om en om in een beboterde pan bruin worden. Na ongeveer 30 minuten is uw gevulde varkenshaas gaar en klaar om te serveren.

Slot welk varkensvlees kunt u kopen?

Varkensvlees wordt in ons land erg veel verkocht en er is veel keuze. Als u niet precies weet om welk stuk vlees het gaat of u wilt weten hoe u het vlees lekker kunt klaarmaken, dan vraagt u dat de slager gewoon. Gelukkig helpt ook het internet u vandaag de dag eenvoudig verder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat voor varkensvlees wilt u"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-02-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Vlees en kruiden
Schrijf mee!