InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Huilen van uien

Huilen van uien

Huilen van uien Waarom huilen mensen toch wanneer ze een uit snijden? En er valt helemaal niks aan te doen, je kan het niet tegenhouden. Het huilen wordt veroorzaakt door de ui zelf.

Gassen in de ui

In uien zitten gassen. Zolang je niet in de uit snijdt, heb je ook geen last van deze gassen. Zodra je in een ui gaat snijden, dan snijdt je ook cellen kapot. In deze cellen zitten de gassen. Door het kapot snijden van de cellen, komen de gassen vrij. Deze gassen gaan een zwavelzuurverbinding aan met vocht. Doordat er vocht in de ogen zit, ontstaat er dus een zwavelzuurverbinding in de ogen. De zenuwuiteinden raken hierdoor erg geprikkeld en de ogen gaan tranen. Met als gevolg dat er nog meer vocht vrijkomt om nog meer zwavelzuurverbindingen mee aan te gaan.

Onder water snijden

Door een ui onder water te snijden of van te voren in de koelkast te leggen, heb je minder last van tranende ogen. In principe moet je ervoor zogen dat de gassen die vrijkomen een verbinding aangaan met ander vocht, dan jouw oogvocht. Het helpt dus ook om naast je de kraan te laten lopen of je mes telkens even vochtig te maken.

Nou is onder water snijden niet zo heel erg handig, maar ga eens vlak langs een lopende kraan staan snijden, dat helpt al enorm. Zorg er ook voor dat je mes goed scherp is en dat je rustig snijdt, zodat je niet teveel cellen kapot drukt. Laat verder het mes het werk doet: deze moet dis snijden en je moet zeker niet gaan drukken op een ui. De meeste mensen duwen op een mes met kracht zonder het mes te laten snijden. Lukt het je niet om het mes zelf zijn werk te laten doen? Dan is deze niet scherp genoeg!

Slok water in de mond

Een ander trucje wat echt werkt is om van te voren een slok water in de mond te nemen. Slik het water niet door. Doordat je water in de mond houdt, komen er geen gassen in je mond terecht. Of het door het water zelf werkt, is nog maar de vraag. Feit is wel dat je je mond dicht moet houden wanneer je er water in hebt zitten. En door een dichte mond kan weinig meer naar binnen.

Lenzen dragen en uien snijden

Mensen die lenzen dragen kunnen uren lang uien snijden zonder te gaan huilen. Hoe dat werkt? Zonder lenzen zit je oogvocht op je lens, en gassen kunnen er dus gemakkelijk bij. Bij lenzendragers zit het vocht tussen hun ooglens en de lens in. Het vocht zit dus achter de lens verborgen. Het gas kan hierdoor niet in aanraking komen met oogvocht. Handig toch? Laat dus voortaan maar je partner /ouders /kinderen die lenzen dragen, die uien snijden.

Bewaaradvies

Bewaar uien op een koele en vooral donkere plek. (niet in de koelkast) Geef de uien geen kans om uit te gaan lopen. Uien die zacht aanvoelen, zijn niet meer bruikbaar: gooi deze dan ook weg.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huilen van uien"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!