InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De ui en het snijden zonder huilen

De ui en het snijden zonder huilen

De ui en het snijden zonder huilen De ui is een van de meest verkochte groentesoorten in Nederland. Ze zijn dan ook in veel verschillende gerechten bruikbaar en de ui is een echte smaakmaker. Het nadeel aan uien is echter voor veel mensen het snijden. De ui behoort tot de lookgewassen, maar is de enige die voor deze heftige reactie zorgt. Er zijn echter goede tips waardoor u zonder irriterende ogen uw ui kunt snijden.

Waarom huilen we door uien?

In een ui zitten allemaal cellen. In deze cellen zitten verschillende stoffen, maar de boosdoeners zijn het enzym allinase en een zwavelhoudende component genaamd Prensco. Bij het snijden van uien maakt u de cellen kapot. De stoffen zullen hierdoor vrij in de lucht komen. Door de reactie ontstaat een zuur wat door een ander enzym weer wordt omgezet in een gas, synpropaanthial-S-oxide. Dit gas wordt ook wel Lachrymatory Factor genoemd wat betekent 'huil factor'. Dit gas reageert op water en zwavelzuur. Als u dus een ui snijdt komt de synpropaanthial-S-oxide vrij en omdat uw lichaam het zwavelzuur wilt verminderen zullen de ogen gaan tranen. Door de tranen ontstaat er weer meer zwavelzuur waardoor de ogen zullen gaan branden, prikken en nog meer zullen tranen.

Niet wrijven

Een natuurlijke reactie tegen jeuk is om te gaan wrijven in de ogen. Het uiensap met het daarbij behorende gas zal tijdens het snijden op uw handen komen te zitten. Als u dan in uw ogen gaat wrijven zult u enkel nog meer irritatie gaan ervaren. Hoe verleidelijk het ook lijkt, probeer dus niet in uw ogen te gaan wrijven.

Ui met water

Aangezien de reactie dus wordt veroorzaakt door de combinatie met vocht kunt u het beste zorgen dat de ui al vochtig wordt voor het uw ogen bereikt. Een goede manier om een ui te snijden is dan ook door dit onder een lopende kraan te doen. De reactie vindt daardoor plaats direct bij de ui waardoor het geen tot weinig effect zal hebben op uw ogen.
U kunt ook de ui 10 minuten tot een kwartier in de vriezer leggen. Op het moment dat u dan gaat snijden gaat de reactie van de kapotte cellen langzamer waardoor u wellicht snel genoeg de ui kunt snijden om geen last te krijgen.

Overige snijtips

Er zijn nog een aantal manieren om minder tot geen last te krijgen van de ui:
  • gebruik een scherp mes en snij zo groot mogelijk stukken zodat er zo weinig mogelijk cellen kapot gaan
  • gebruik een veiligheidsbril
  • brand een kaars naast het snijden van de ui, deze zal het gas opnemen
  • gebruik een ventilator of afzuiging bij de ui zodat de gassen ergens anders heen gaan
  • gebruik een keukenmachine die afgesloten is

Waar uien goed voor zijn?

Uien bevatten weinig calorieën, vezels en vet. 100 gram uien bevat ongeveer 32 kilocalorieën. De ui is een gezonde groente die valt onder de lookgewassen. Uien bevatten een hoge concentratie quercetine. Deze stof werkt beschermend tegen hooikoorts. Uien hebben ook een goede werking tegen hart- en vaatziektes. Daarnaast bevat een ui de volgende vitamines:
  • vitamine B1
  • vitamine B2
  • vitamine B6
  • vitamine B11
  • vitamine C
Bij hoesten of een verstopte neus kan een gesneden ui naast het bed een prima hulpmiddel zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp133.htm
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=573

Reageer op het artikel "De ui en het snijden zonder huilen"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 04-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!