InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Eekhoorntjesbrood, om zelf te drogen

Eekhoorntjesbrood, om zelf te drogen

Eekhoorntjesbrood, om zelf te drogen Aan de voet van een berk, beuk of eik groeit het goudbruine eekhoorntjesbrood. Een heerlijke herfstdelicatesse met een walnootachtige aroma. Droog deze smaakvolle zwam en leg een voorraad aan voor de winter. Eekhoorntjesbrood is een paddestoel welke een uitstekend eetbare soort is met een verfijnde smaak. Hij behoort tot de familie Boletus edulis. Het is de meest smaakvolle onder de twintig boletensoorten die in Nederland groeien. Eekhoorntjesbrood kan niet worden gekweekt en groeit alleen in de vrije natuur, waar de boleet zoals veel andere paddestoelen opgroeit in symbiose met bepaalde boomsoorten. Berken, beuken, eiken zijn geliefd, waarbij de voorkeur uitgaat naar een licht plekje langs weg en wandelpad of aan de bosrand. De boleet is al in de vroege zomer te vinden en keert terug tot aan de eerste vorst. Behalve in culinair opzicht is eekhoorntjesbrood ook fysiek een paddestoel van formaat. De hoed kan uitgroeien tot zon 25 centimeter doorsnee. Het vruchtvlees is wit, ook na het doorsnijden. Met het vruchtvlees onderscheidt eekhoorntjesbrood zich van de sterk gelijkende satansboleet, deze is na het doorsnijden blauwpaars.

Eekhoorntjesbrood drogen

In Nederland is op veel plekken het verboden om eekhoorntjesbrood zelf te plukken. Het is ook niet aan te raden, zonder goede kennis van paddestoelen is de kans groot op het plukken van de giftige satansboleet. Eekhoorntjesbrood is te koop op de markt. Het is mogelijk te bakken of te stoven, maar ook drogen. Gedroogd is de smaak geconcentreerder, en met weinig moeite hebt u een mooi voorraadje voor de winter.

Kies mooie, gave en droge exemplaren uit. Verwijder zand en mos met een droog borsteltje en verwijder het spons onder de hoed van grote exemplaren. Snijd de paddestoel in dunne plakjes.
In het zuiden van Europa worden ze aan een touw geregen en in de open lucht of boven de kachel gehangen. In Nederland is de luchtvochtigheid te hoog, het beste worden ze gedroogd in een droogoven. Verwarm de oven voor op 50°C en zet hem daarna op de waakvlam of op de laatst mogelijke temperatuur.
Leg de plakjes op bruin pakpapier of op een rooster. Schuif in de oven en zet de deur op een kier met een theedoek ertussen, zodat het vocht kan ontsnappen. Ze zijn klaar als ze droog zijn, maar nog elastisch aanvoelen. Dit duurt ongeveer 8 uur.

Berg gedroogd eekhoorntjesbrood droog en donker op. Een goed afsluitbaar blik is heel geschikt. Bereid de gedroogde paddestoelen door ze een half uurtje te laten wellen in wat water of bouillon dat u zachtjes laat koken. Samen met het kookvocht geven ze een intense smaak aan sauzen, soepen en stoofschotels. Heel smakelijk is het ook om de plakjes te verkruimelen en te vermengen met gedroogde kruiden, zoals majoraan en tijm. Met zon mengsel hebt u altijd een instant smaakmaker bij de hand, die u zó aan een gerecht kunt toevoegen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eekhoorntjesbrood, om zelf te drogen"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 29-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!