InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De garnaal: het onderdeurtje

De garnaal: het onderdeurtje

De garnaal: het onderdeurtje De Zeeuwse kustwateren en de Waddenzee zijn de voornaamste vangstgebieden van de Nederlandse grijze garnaal of de Noordzeegarnaal. Een paar weetjes over de garnaal en een heerlijk recept, in dit artikel. In Nederland zijn er nog ongeveer 200 garnalenvissers actief, die op een heel ambachtelijke manier vissen. Het hele jaar door worden er garnalen gevangen met piekperiodes van april tot mei. In vergelijking tot de roze garnalen hebben de Noordzeegarnalen een zoetige, roomachtige geur en een malse, stevige structuur.

Vissers

De garnalenkotters, die in de haven herkenbaar zijn aan de grote kookpot op het dek, zijn uitgerust met netten die naast de kotter worden voortgesleept: de zogenaamde boomkornetten. Om ecologisch en duurzaam te vissen zijn de netten uitgerust met ontsnappingsgaten waardoor te kleine garnalen, jonge platvissen en krabben kunnen ontsnappen.

Garnalen pellen

Als de garnalen aan boord worden gebracht, worden ze levend gekookt in zeewater. Hierdoor krijgen ze hun bekende roze kleur en gekromde vorm. Op deze manier verkruigen de Noordzeegarnalen hun authentieke volle smaak. Bij ankomst op de afslag worden de garnalen gekeurd, gezeefd, gewogen en direct via de klok geveild. Daarna gaan de garnalen naar de pelateliers of de pelmachines.

De Hollandse garnaal is klein en daarom moeilijk machinaal te pellen. Het handmatig pellen in Zeeland is daarentegen te duur geworden; vanwege de hoge loonkosten. Op bescheiden schaal worden in pelateliers nog garnalen handmatig gepeld.
De Nederlandse garnalensector heeft daarom in lage loonlanden pelateliers opgezet.

Penne met Hollandse garnalen

Dit is een hoofdgerecht voor 2 personen met een bereidingstijd van 20 tot 35 minuten.

Benodigdheden

  • 200 gr Hollandse garnalen
  • 150 gr penne rigate
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 8 Tom-tomaatjes of Romaatjes
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 2 theelepels gedroogde Italiaanse kruiden
  • zout
  • versgemalen peper
  • 2 eetlepels bieslook fijngeknipt

Kook de penne in een pan met ruim kokend water en wat zout in 10-12 minuten beetgaar. Pel en snipper de ui en de teentjes knoflook. Snijd de tomaten in stukjes. Verhit de olie in een wok en fruit de ui en knoflook zachtjes glazig. Schep de tomaten met het chilipoeder, de Italiaanse kruiden en 2 à 3 eetlepels water erdoor en laat de tomaten in 5 minuten zachtjes gaar worden. Roer de tomaten tot een saus à 3 eetlepels water erdoor en laat de tomaten in 5 minuten zachtjes gaar worden. Roer de tomaten tot een saus en voeg zout en peper naar smaak toe. Giet de penne af en schep de pasta door de tomatensaus. Schep de pasta met saus in twee pastaborden en verdeel de garnalen en bieslook erover.

Tip

Vervang de Hollandse garnalen door bijvoorbeeld tijgergarnalen en laat de garnalen in de tomatensaus warm worden. Geef de tomatensaus een lekker tintje door een eetlepel geraspte sinaasappelschil en een theelepel kaneel in te roeren.
Het gerecht is Italiaans getint. Serveren met een frisse witte wijn en een Ceasar salade maakt het geheel af.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De garnaal: het onderdeurtje"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 25-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!