InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Loflied op het witlof en de voedzame aardappel

Loflied op het witlof en de voedzame aardappel

Zo bij het begin van het najaar kriebelt het weer, verlang je naar die typische najaarsgroenten en wel in het bijzonder krijg je zin in witlof. Want het is toch zo dat witlof niet alleen op een veelzijdige manier te verwerken is maar juist met zijn stevige smaak en structuur helemaal bij dit seizoen past.

'Brussels lof'

Sinds de negentiende eeuw is witlof een geliefde groente in de Hollandse en Belgische keuken. De manier van telen werd in de omgeving van Brussel ontwikkeld, vandaar de oude benaming 'Brussels lof' .

De groei van witlof

Witlof groeit uit witlofpennen (de wortels van de witlofplant). De pennen worden in het najaar geoogst en opgeslagen in koelcellen. Hier worden ze in bakken met een laagje water gezet. Na ongeveer een maand is er uit die pennen een stevige kleine stronk gegroeid. Omdat het in de koelcellen donker is, blijven de witlofblaadjes (vroeger loof genoemd) mooi wit. Dat is ook de reden geweest dat deze groente witlof wordt genoemd. Onder invloed van het licht kleurt het witlofblad groen en gaan de randjes krullen.

Licht in calorie-tjes

Witlof past goed in slanke salades. Rauw witlof heeft een voedingswaarde van slechts 2 kilocalorieen per 100 gram! En wat te denken van gegrilde witlof met kaaskrullen en olijven? Overigens geef je dat gerecht een kruidig accent met wat fijngesneden platte peterselie. Heel verrassend zo'n witlof gerechtje uit de grillpan met gemarineerde sjalotten. Balsamicoazijn is lang houdbaar. Het is niet alleen lekker in dressings, maar bijvoorbeeld ook over gehalveerde cherry tomaatjes of beetgare sperzieboontjes met gerookte spekblokjes. Voor de broodnodige variatie is ook witlofsalade met peterseliedressing en knapperige friszure appel niet te versmaden. Een andere suggestie is de echte Hollandse klassieker: witlof met ham, kaas en fluweelzachte mosterd-aardappelpuree. Dit is een gerecht dat je een dag tevoren kunt maken en afgedekt in de koelkast kunt bewaren. Op de dag zelf bak je de schotel 25 minuten in de hete oven.

Bereidingsmogelijkheden

Je kunt witlof koken, roerbakken, grillen dan wel in een salade of ovenschotel verwerken. Per persoon heb je een tot twee stronkjes nodig. Binnen tien tot vijftien minuten kook je witlof gaar in een bodempje water met wat zout. Ga je wokken, dan is de witlof in stukjes gesneden in de wok in vier tot zes minuten beetgaar. Rauwe witlof is heerlijk in salades met fruit en een frisse dressing. Maar ook noten combineren prima met witlof.

Bewaren van witlof

Het beste kun je witlof in de groentela van de koelkast bewaren. De groente blijft dan enkele dagen vers. Snij voor gebruik het stevige, onderste gedeelte van de witlof , haal eventueel de licht beschadigde buitenste bladeren weg en verwijder de harde kern die binnen in de stronk zit.

Aardappel: een voedzaam gewas

Pronkjuweel van de akkerbouw is de aardappel. Deze trots van ons land werd in de 16de eeuw door de Spanjaarden uit Peru mee naar Europa genomen. Onze aardappels worden geoogst van planten die groeien op ruggen van aarde.

Aardappel weetjes

Voedzaam gewas

De aardappel is een smakelijk en voedzaam gewas. Wereldwijd wordt de aardappel aanbevolen als wapen tegen de honger. De knol bevat hoogwaardige eiwitten, vitamine C en koolhydraten. 1 hectare aardappelen levert meer voeding op dan enig ander gewas. Nederlandse akkerbouwers zijn wereldtopper. Ze halen met gemak 50 ton aardappelen per hectare.

Waterstof uit aardappelen

Aan de Universiteit van Wageningen werken wetenschappers aan de ontwikkeling van een techniek, waarmee uit aardappelschillenstoom waterstof kan worden gewonnen voor gebruik als brandstof voor waterstofmotoren.

Pootgoedteelt voor consumptieaardappelen

De Nederlandse akkerbouw is wereldwijd leverancier van het pootgoed voor de teelt van consumptieaardappelen. Op de Nederlandse akkers wordt pootgoed geteeld van meer dan 200 aardappelrassen.

Aardappelzetmeel multi-toepasbaar

Van het zetmeel van de aardappel wordt bindmiddel gemaakt voor soepen en sauzen. Maar de aardappel levert ook de grondstof voor lijm, drop, frisdrank, bruistabletten, afbreekbare plastics, luiers en nog veel meer producten. Aardappeleiwit is nu ook de vervanger van dierlijk eiwit en grondstof voor schuimgebak, koekjes, ijs en babyvoeding.

Bewaren

aardappen kun je het best bewaren op een droge, donkere plaats, buiten de koelkast. Als aardappelen licht zien en te lang worden bewaard, kunnen ze groen worden en witte uitlopers gaan vormen. 'Blauwe plekken' op een aardappel worden veroorzaakt door beschadiging tijdens of na het rooien. Deze blauwe plekken hebben geen invloed op de smaak van de aardappel.

Het Pieperpad

Het Pieperpad is een fietsroute die loopt van Lauwersmeer in Friesland naar Heikant in Zeeland. De route voert langs aardappelvelden en biologische aardappeltelers en is te vinden op internet.

Aardappel leverancier van zuurstof

Een hectare aardappels is goed voor 7,5 miljoen liter zuurstof, zo heeft een wetenschapper van de Universiteit van Gottingen berekend.
Gerelateerde artikelen
Witlof, van ovenschotel tot saladeWitlof is een groente, die niet iedereen kan waarderen vanwege de soms wat bittere smaak. Witlof kun je echter lekkerder…
Witlof is een groente die we kunnen eten op veel manierenWitlof is een groente die we kunnen eten op veel manierenWitlof is een groente die we het gehele jaar door kunnen eten. We kunnen hiermee heerlijk variëren. Daarom is het versta…
De geneeskracht van witlofDe geneeskracht van witlofWaarom is witlof wit? Je zult nooit een veldje met witlof tegen komen. Witlof is een zeer gezonde, licht bittere groente…

Reageer op het artikel "Loflied op het witlof en de voedzame aardappel"

Infoteur: Emfkruyssen
Laatste update: 13-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!