InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Het oogsten van pompoenen

Het oogsten van pompoenen

Het oogsten van pompoenen Pompoen is een groente die in veel gerechten gebruikt kan worden. De pompoensoep kent bijna iedereen wel, maar gegrilde pompoen is ook heerlijk. De oogsttijd van de pompoen loopt bij een normale teelt door tot begin oktober. Bij nat weer is het binnenhalen van de groenten niet eenvoudig. Tips voor het oogsten van pompoenen.

De pompoen

Pompoen is oorspronkelijk afkomstig uit Midden-Amerika. Begin 1500 werd de groenten ook naar Europa gebracht. Pompoenen kunnen op diverse manieren worden gebruikt. Ze zien er prachtig uit en zijn dus prachtige decoratieartikelen. Verder zijn ze geschikt om te eten. Uit het zaad kan bovendien olie worden geperst die kan worden gebruikt in de keuken.

Eetbare en niet-eetbare pompoen

Er zijn pompoenen voor de sier, maar ook die geschikt zijn om te eten. De eetbare pompoenen kennen twee geslachten
  • Cucurbita maxima
  • Cucurbita moschata

Butternut pompoenen

De C. moschata zijn vaak de butternut soorten. De C. maxima zijn de buttercup en de kabocha soorten. In deze soorten is een heel scala aan verschillende rassen aanwezig. Voor de Nederlandse biologische markt zijn de rassen Uchiki Kuri en de Sweet Mama de belangrijkste.

Waar worden biologische pompoenen vooral gekweekt?

Biologische pompoenen worden vooral gekweekt in:
  • de USA
  • Nieuw-Zeeland
  • Mexico
  • Japan

Teelt van biologische pompoenen in Nederland

In Nederland worden ook biologische pompoenen gekweekt en geoogst, maar aanmerkelijk minder dan op de rest van de wereld. In Nederland wordt op ongeveer 250 300 hectare biologisch geteeld als het om pompoenen gaat.

Bewaren van pompoenen

Het moment waarop de pompoen wordt geoogst is van groot belang voor hoe lang een pompoen kan worden bewaard. Te vroeg of te laag oogsten zorgt ervoor dat de groenten veel minder lang bewaard kan worden.

Wanneer moet je pompoenen oogsten?

Er is een regel om te kijken of pompoenen al te oogsten zijn. Daarbij is het van belang om naar het steeltje van de groente te kijken. Is die kurkachtig of vertoont hij lijnen dan kan de pompoen worden geoogst. Tijdens het plukken van de groente is het van groot belang om de vruchten zo voorzichtig mogelijk te behandelen om ze niet te beschadigen. Een pompoen die beschadigd is, heeft namelijk een veel groter risico op ziekten. De steeltjes moeten bovendien worden afgesneden op 2 tot 6 centimeter lengte. Deze lengte zorgt er namelijk voor dat de stelen niet van de vrucht afbreken als ze worden vervoerd of bewaard.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Biologische webwinkel Moestuin

Reageer op het artikel "Het oogsten van pompoenen"

Reacties

Olaf, 08-11-2016 15:45 #2
Ho lang kan je eigenlijk een butternut bewaren en wat moet je ervoor doen?

Ria, 05-09-2015 21:04 #1
Als een pompoen steel afbreekt voor hij rijp is, wordt hij dan wel nog rijper op een droge warme plek? ik probeerde er wat stro onder te leggen maar toen brak de steel. Reactie infoteur, 25-07-2016
Hij rijpt dan vast nog wel wat door, maar pas op dat hij niet verrot.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!