InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Maizena: Wat is het en hoe gebruik je het?

Maizena: Wat is het en hoe gebruik je het?

Willen uw soepen of sauzen ook maar niet binden? Dan is maizena het perfecte middel voor u en uw soepen/sauzen. Maar wat is maizena eigenlijk en hoe gebruik je het? En wist u al dat maizena niet alleen geschikt is voor uw sauzen en soepen, maar ook voor uw gebak, koekjes en desserts? Lees het hier! Misschien heeft u er zelf ook weleens last van: u ben bezig met het maken van een lekker soep of saus. Alles is perfect, de verhoudingen zijn goed, de smaak is prachtig, maar er is 1 minpuntje: De soep/saus wil maar niet binden! Maar geen paniek, want de oplossing is dichtbij: Maizena!

Geschiedenis maizena

Maizena, ook wel maiszetmeel genoemd, werd in 1862 door de gebroeders Duryea ingevoerd in de Verenigde Staten. In 1913 was het meel ook in Nederland te koop. De Amerikaanse firma Corn Products International verkocht het miaszetmeel als eerste in, onder de naam Dureya Maizena. (Deze firma veranderde haar naam in Best Foods, en is nu onderdeel van Unilever) Blijkbaar was de maizena een succes: in 1915 waren er in Nederland 3 fabrieken die de maizena produceerde!

Hoe en waarvoor wordt maizena gebruikt?

Maiszetmeel is uitermate geschikt om gebak luchtigheid te geven, maar ook om alle sauzen en soepen te laten binden.
Er zijn verschillende soorten maizena, hier een aantal voorbeelden:

Maizena voor desserts

Deze soort is bedoeld om desserts luchtiger te maken. Het gebruik is simpel: vervang de helft van het gewone bloem voor maizena!

Maizena voor sauzen

Een makkelijke manier om uw sauzen te laten vinden: Dit bindmiddel kunt u gewoon door de kokende vloeistof roeren.

Maizena voor soepen en sauzen

Deze maizena is een goede basis voor uw sauzen en soepen. Het maakt ze lekker romig en bindt supersnel zonder risico op klontjes

Maizena in een stooibus

Bij deze variant zit de maizena in een handige strooibus. Handig om mee te nemen op reis, en ideaal om een lekkere stevige saus of soep te maken.

Ook kun je van maizena lekker koekjes maken, hier het recept:

Ingrediënten:

  • 400 gram maizena
  • 100 gram margarine
  • 200 gram suiker
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels vanille essence
  • gekleurde musketbolletjes

Bereidingswijze:

Doe de suiker, boter en vanille essence in een kom en klop het geheel schuimig. Voeg één voor één de eieren toe en klop het geheel weer luchtig. Voeg dan de maizena toe en zorg ervoor dat er een glad stevig deeg ontstaat

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet de bakplaat licht in. Maak balletjes van het deeg en druk deze plat op de bakplaat. Maak kleine kuiltjes door de platte kant van een vork kruiselings in de platgedrukte schijfjes te duwen. Strooi wat musket muisjes in het midden en bak de koekjes in 10 á 11 minuten gaar.

Tip: Zijn uw eieren aan de grote kant? Voeg dan nog wat extra maizena toe, totdat uw deeg lekker stevig is. Anders is de kans groot dat het deeg uitloopt.
© 2010 - 2019 Want-to-infoyou, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gemodificeerd maiszetmeel: Wat is het en is het gezond?Op de verpakking van allerlei producten kom je vaak de term 'gemodificeerd maiszetmeel' tegen. Bij veel mensen roept dat…
Zelf kaasfondue makenZelf kaasfondue makenZelfs kaasfondue maken is niet moeilijk en vaak ook nog veel lekkerder! Wat ook erg lekker is, is de gebruikelijke witte…
Kaasfondue: KaasfonduereceptenKaasfondue: KaasfonduereceptenKaasfondue is een typisch Zwitsers product, dat minder bekend is dan fondue met vlees. Het wordt vaak gegeten met stokbr…
Waar koop je meel (voor brood, taart en koek)?Waar koop je meel (voor brood, taart en koek)?Voor het maken van een heerlijke appeltaart of het zelf bakken van brood is er natuurlijk meel nodig. Nu kan je dat veel…
Funchi, het heerlijke Antilliaanse bijgerechtIedereen die bekend is met de Antilliaanse keuken, kent "funchi". Dat overheerlijke maisgerecht, dat meestal geserveerd…

Reageer op het artikel "Maizena: Wat is het en hoe gebruik je het?"

Reactie

Daantje, 08-04-2013 20:19 #1
Mijn vraag is kan het kwaad als je maïzena verdunt met warm water drinkt?

Infoteur: Want-to-infoyou
Gepubliceerd: 01-09-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!