InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kruiden in de Vensterbank

Kruiden in de Vensterbank

Kruiden in de Vensterbank Wie van lekker eten houdt laat zijn eigen kruiden groeien in de vensterbank. Er is een groot scala aan kruiden dat hiervoor in aanmerking komt. Het is lekker, gezond en gemakkelijk. In plaats van oneetbare ficussen kunt u heerlijk geurende kruiden voor het raam zetten. Wie slim is gebruikt zijn vensterbank als kruidenmoestuin. Het is schoon, vrij van ongedierte, vers, gemakkelijk en lekker.

Inoudsopgave:

Geen slakken

Kruiden zoals oregano, bieslook en basilicum groeien heel goed binnenshuis. Als je de ruimte hebt zou je in een tuin of op het balkon deze planten kunnen laten groeien. Daar heb je vaak last van slakken. Hun afwezigheid binnenshuis is het voordeel van een kruidentuin op de vensterbank.

Nat houden

Als je potten kruiden hebt moet je ze goed nat houden. Selderie gaat snel slap hangen. De kruiden doen het erg goed als je ze na aanschaf in de winkel in een bak zet met een laag water. Deze bak hoef je maar eens in de 3 a 4 dagen te vullen, wat een hoop werk bespaart. Kruiden die in een losse pot worden gehouden op de vensterbank moeten elke dag water. Dat komt omdat het warm is wanneer de zon schijnt en de vensterbank niet zelden boven een verwarming is aangebracht. Tegenwoordig zijn de zomeravonden zo koud dat veel mensen 's avonds de verwarming aan doen.

Toppen

Het lekkerste deel van de kruiden zijn de toppen. Als je deze afknipt heeft dat als voordeel dat de plant zijn energie beter gaat steken in de andere toppen. Zo blijft de plant stevig groeien. Als je de juiste balans houdt in het aftoppen en laten groeien. Van selderij een kun je een zijtakje weghalen zodat de rest van de steel harder groeit. Je kunt ook een hele steel weghalen waardoor de kans groot is dat er een nieuwe loot ontstaat.

Gedroogd

Verse kruiden hebben veel meer smaak dan gedroogde kruiden. Je kan verse kruiden grbuiken in de sla, bij het bakken van aardappels, of in de soep. In sommige supermarkten kost een flinke plant maar 1 euro. Het is niet veel duurder dan gedroogde kruiden. Sterker nog, voor zoveel smaakverschil is dat erg goedkoop. Gedroogde kruiden zijn vaak saai van smaak.

Vakantie

Toch kan het geen kwaad om als je op kampeervakantie gaat wat kruiden te drogen. Zo neem je toch een beetje van huis mee wat lekker en nuttig is onderweg. Je kan tijdens de vakantie niet een heel kruidenrek aanschaffen in de winkels maar wel een klein potje saladekruiden meenemen. Bovendien kan het voorkomen dat als je naar landen rond de Middellandse Zee gaat en in contact komt met bewoners, zij je de weg wijzen naar keukenkruiden die er in het wild groeien.

Smaakzin

Wanneer je de kruiden goed verzorgt kunnen ze het erg lang uithouden. Je kunt het verder doorvoeren; je kunt zaden kopen voor kruiden, of je eigen biologische kruidentuin in de vensterbank beginnen. Vergeet ook niet dat sommige eetbare bloemen, zoals het vlijtig liesje een heerlijk zoetig aroma kunnen geven aan salades en toetjes. Zo kan de vensterbank volledig worden ingericht door planten die zowel aangenaam zijn voor het oog, als de smaak- en de reukzin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • Kruiden gekweekt in de vensterbank

Reageer op het artikel "Kruiden in de Vensterbank"

Reactie

Lotte, 21-09-2011 16:04 #1
Ik heb een super sterke munt plant in vensterbank staan. Toen deze luis kreeg, heb ik (een beetje paniekerig) gelijk "Admire® N Pin" van "bayer garden" in de pot gestopt. oen bedacht ik me dat we misschien niet meer van de plant kunnen eten door het gif. Is dit het geval? In de winkel heb ik het na gevraagd, maar hij wist het niet zeker. Hij zij dat de pin helemaal opgelost moest zijn en dan dacht hij dat ik twee weken moest wachten met van de plant te eten. Ik hoop dat iemand hier wat meer van af weet. Reactie infoteur, 21-09-2011
Lotte, Op de bijsluiter van het product wat je gebruikte, staat dat de aanvangswerking 1-3 weken is. 2 Weken is dus zeker te kort. De werkingsduur bedraagt ´énkele weken´, dat kan zomaar 4 weken zijn. Dat betekent dat de stof 7 weken na plaatsing in de pot nog wordt opgenomen door de plant. Daarna duurt het weer een tijd voordat het uit de plant is. Het ligt er ook aan hoelang je het staafje in de pot hebt gehad, ik hoop maar heel kort. Zelf zou ik minstens 3 maanden(13weken) tot na het eruit halen wachten met van de muntplant eten. Wat je in het vervolg zou kunnen doen is a: een lieveheersbeestje zoeken en op de plant zetten. Deze eten de luisjes op. of b: Even de plant buiten zetten, dan komen er vanzelf lieveheersbeestjes op de de luis opeten. Of c: de plant besproeien met een plantenspuit met water vermengd met azijn. Eventueel plantenspuit met azijn en groene zeep, dan is het snel gedaan met de luis. Het middel wat je gebruikte is goed voor sierplanten, maar niet voor planten die je gebruikt om te eten.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Geneeskrachtige kruiden
Reacties: 1
Schrijf mee!