InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Kruiden drogen aan de waslijn of in de magnetron

Kruiden drogen aan de waslijn of in de magnetron

Kruiden drogen: wie een tuin vol kruiden heeft, kan die nooit altijd opeten. Bovendien groeien de meeste kruiden in de zomer en is er in de winter geen oogst. Natuurlijk kan in de vensterbank een doorlopende groei gerealiseerd worden, maar dit geldt niet voor alle kruiden. Het drogen van kruiden is daarom een goede optie. Dit moet echter wel goed gebeuren, anders slaan schimmel en verrotting toe. Hoe droog je kruiden?

Drogen aan de waslijn

Voor het drogen van kruiden zijn diverse manieren te vinden. De eerste is dat ze aan de waslijn worden gehangen om daar in te slinken. Zorg er wel voor dat het weer dan goed is, want een regenbui zorgt vanzelfsprekend niet voor het drogen van de kruiden. Bovendien mogen ze niet in de zon hangen, want dan verpieteren ze en blijft er niets van over.

Werkwijze kruiden drogen aan de waslijn:

  • De kruiden bijeen binden in bosjes
  • Doe dit met een elastiekje, want dat zorgt ervoor dat ze kruiden niet uit elkaar vallen als de bosjes indrogen
  • Hang ze op de kop aan een waslijn (maar beslist niet in de felle zon)
  • Zet onder kruiden met zaden bakjes. Dezen kunnen dan worden opgevangen

Andere plaatsen waar kruiden kunnen worden gedroogd:

  1. Kruiden kunnen ook op andere warme plaatsen worden gedroogd zoals bij de verwarmingsketel of bijvoorbeeld in een carport. De ideale temperatuur van drogen ligt tussen de 30 en 45 graden Celsius, terwijl er voldoende ventilatie moet zijn.
  2. Ook is een platte bak een goede manier om kruiden en andere zaken te drogen. Aan de bovenkant moet dan glas zitten, maar 2 zijkanten moeten open zijn voor de ventilatie.
  3. Tevens is de oven is een goede plaats om te drogen. Zorg dan wel voor een temperatuur die niet boven de 45 graden uitkomt. Laat de ovendeur een beetje open, zodat de lucht kan rondgaan.
  4. Ook droge zolders waar goed geventileerd wordt zijn ideaal om kruiden op te drogen. Zorg er dan wel voor dat niet alles stoffig wordt, want dat is het eindproduct niet bepaald meer te consumeren. Om dit te voorkomen is het handig om de kruiden in papier te wikkelen. Gebruik geen bedrukt papier, want dit bevat inkt en dat is schadelijk als het in het menselijk lichaam komt.

Kruiden drogen in de magnetron

Het drogen van kruiden kan overigens ook in de magnetron als u echt geen andere manier ziet om de kruiden ergens op te hangen of neer te leggen. Doe dan het volgende:
  • Maak de kruiden goed schoon
  • Dep ze dan helemaal droog
  • Pak een paar stukken stuk keukenpapier en leg de kruiden daar op (het mogen verschillende soorten zijn in dat geval)
  • Dek de kruiden af met nog een paar lagen keukenpapier
  • Leg op de glazen plaat en leg daar het pakket op. (Volgens sommige mensen kan het niet op het metalen rooster hoewel ik daar andere ervaringen mee heb. Gebruik dus voor de veiligheid de glazen plaat)
  • Dek het dan af met een bord
  • Stel de magnetron in op 600 Watt en laat de kruiden 3 minuten lang drogen
  • Kijk wel even of ze goed droog zijn
  • Gedroogde kruiden zien er nog heel levendig uit. Ze voelen alleen veel brozer aan dan het verse product. Gedroogde kruiden kunnen het best bewaard worden in blikken of glazen potten. Doe niet te veel in blik of pot, want dan krijgen ze geen zuurstof. Bewaar de kruiden bovendien in het donker.

Het drogen van fruit

Overigens kan ook fruit gedroogd worden (tutti frutti). Om dit zelf te doen is het drogen van appels en zoete peren het gemakkelijkst. Om appels en peren te drogen moeten ze eerst geschild worden. Verwijder ook de klokhuizen. Vervolgens moeten ze in ringen of in blokjes worden gesneden. Vervolgens moeten ze in ruim water met zout worden gelegd zodat ze hun kleur behouden. (per 4,5 liter water is 50 gram zout nodig). Als de vruchten zijn uitgelekt kunnen de appelringen aan een touwtje worden geregen en aan de waslijn te drogen worden gehangen. Appelstukjes gaan op stukke stokjes en die worden in de oven gedroogd op 45 graden met de deur open. Peer kan het beste op horren worden gedroogd bestaande uit kaasdoek die het vocht opneemt. Vervolgens kunnen ook zij in de oven worden gedroogd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo bewaar je verse kruidenZo bewaar je verse kruidenHoe bewaar je het best verse kruiden? Men kan ze al dan niet opgelost in olie of boter in de koelkast bewaren, men kan z…
Sfeer met potpourriSfeer met potpourriPotpourri’s worden al vele eeuwen gebruikt om een lekkere geur te verspreiden. Het is een mengsel van geurende bestandde…
Kruidengeneeskunde: de voorbereidingenDe meeste kruiden worden in gedroogde vorm verkocht of je kan de kruiden zelf drogen en invriezen. Zo kan je ze voldoend…
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…

Reageer op het artikel "Kruiden drogen aan de waslijn of in de magnetron"

Reactie

Explorer, 11-10-2015 18:41 #1
Leuk en leerzaam stukje! Ik droog geen kruiden, maar zeewier. Ik vis losgeslagen stukken uit de Oosterschelde en laat dit thuis drogen aan de waslijn. In tegenstelling tot wat jij schrijft doe ik dit juist in de (felle) zon, want anders lukt het niet om alles droog te krijgen omdat het zeewier natuurlijk veel water van zichzelf bevat. Het verschrompeld dan inderdaad enorm. Van een paar kilo nat product hou ik maar zo'n 150 gram droog product over. Na het drogen maak ik het dan met m'n handen helemaal fijn en gebruik het als smaakversterker, zoutvervanger door de soep, salades en wat andere gerechten.
Na het lezen van dit stukje ga ik zeker ook eens wat andere droogmethoden proberen.
Bedankt voor de tips!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 06-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Special: Huishoudtips
Reacties: 1
Schrijf mee!