InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Het verschil tussen tofu en tahoe

Het verschil tussen tofu en tahoe

Het verschil tussen tofu en tahoe De vraag wat het verschil is tussen tofu en tahoe is een strikvraag. Het is namelijk precies hetzelfde, alleen wordt er in verschillende landen een andere naam aan gegeven. Tofu is de Japanse naam, in Indonesië noemen ze de brokken van sojamelk tahoe. Alles over tofu en tahoe. Tempé is ook een sojaproduct, maar ziet en wel anders uit en is ook anders bereid.

Wat is tofu?

Tofu is een wit brok dat ietwat zacht aandoet. Het is gemaakt van sojamelk, dat wordt gestremd met natuurlijke coagulanten. Dit is een soort proces dat ook wordt gebruikt bij het maken van kaas. Dit wordt alleen met stremsel gedaan en bij tahoe worden geen dierlijke bestanddelen gebruikt.

Tofu: bron van eiwitten

Vegetariërs hebben de tofu al heel lang ontdekt. Zij kunnen met het sojaproduct zorgen voor voldoende eiwit inname. Het eten van eiwitten zorgt er bovendien voor dat iemand minder snel honger heeft en met eiwitten worden de spieren opgebouwd. Tofu heeft als groot voordeel dat er bijna geen vet inzit. Het product is overigens wel vrij smaakloos, maar met de juiste bereiding kan er voldoende smaak aan worden gegeven.

Aminozuren in tofu

In tofu zitten enorm veel aminozuren. Die zorgen er volgens onderzoekers voor dat iemand veel minder snel honger heeft.

Mineralen in tofu

In tofu zitten verder nog veel andere goede stoffen zoals:
  • Natrium
  • Kalium
  • Calcium
  • Fosfor
  • Magnesium
  • IJzer
  • Zink
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3

Kritiek op de productie van soja

Overal over de wereld weerklinkt ook de kritiek op het verbouwen van soja. Dit komt omdat veel stukken oerwoud en regenwoud worden gekapt om er sojaplantages van te maken. In andere delen van de wereld verdringen ze andere natuurlijke gewassen. Een groot deel van de sojaproductie komt overigens niet direct in de voedselketen van mensen terecht, maar wel indirect. Veel soja wordt namelijk verbouwd om er veevoer van te maken. Dit is ongeveer 90 procent. Omdat mensen steeds meer vlees zijn gaan eten (vooral in het westen) is er dus ook steeds meer veevoer nodig.

Tempeh

Een broertje van de tofu en tahoe is de tempeh. Dit product ziet er heel anders uit, omdat er nog hele sojabonen inzitten. Met tempeh is meer smaak te realiseren, omdat dit product veel meer andere smaken opneemt. Tempeh is overigens een Indonesisch product.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 621hjmit, Pixabay
  • Leeuwarder Courant
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Het verschil tussen tofu en tahoe"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 25-11-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!