InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over kikkererwten

Alles over kikkererwten

Alles over kikkererwten Kikkererwten zijn voedzame, maar zeker ook lekkere peulvruchten die in veel gerechten verwerkt kunnen worden. Vooral voor vegetariërs zijn kikkererwten een goed en eiwitrijke en ijzerrijke vervanging voor vlees en sojaproducten. Kikkererwten zijn bovendien ook nog eens goed te verwerken in allerlei gerechten

Kikkererwten, falafel en humus

Kikkererwten worden vaak in een adem genoemd met falafel. Dit is een Libanees gerecht dat bestaat uit een broodje met gefrituurde balletjes kikkererwten. Het gerecht is inmiddels zo populair geworden dat het echt niet alleen meer in Libanon wordt gereserveerd, maar over de hele wereld. Ook hummes, een soort pasta van gekookte en gemalen kikkererwten met tahine (sesampasta) is inmiddels bij veel mensen wel bekend.

De gele kikkererwt

De kikkererwt is geel van kleur en is mooi rond, met een klein lipje aan de bovenkant. De peulvrucht komt uit Azië, maar wordt inmiddels ook in veel Zuid-Europese landen verbouwd. Nederland kent de kikkererwt nog niet zo lang, maar sinds mensen op vakantie gaan naar landen waar kikkererwten op de menukaart staan, zijn ze ook hier verkrijgbaar.

Wat zit er allemaal in de kikkererwt

Kikkererwten bevatten veel eiwitten. Het is zelfs een van de meest eiwitrijkste peulvruchten. Om die reden is het een heel goed voedingsmiddel voor vegetariërs die om gezond te blijven wel voldoende eiwitten binnen moeten krijgen. Verder bevatten kikkererwten:
  • Vitamine B
  • Zink
  • IJzer

Gebruik van kikkererwten

De kikkererwt wordt in heel veel Arabische landen en Noord-Afrikaanse landen gebruikt in couscousgerechten. Ook kan er met kikkererwten een heerlijke salade of soep gemaakt worden. Overigens zijn de kikkererwten verkrijgbaar in droge vorm of in blik of pot die al gekookt zijn. De droge erwten moeten een nacht geweekt worden en daarna gekookt. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de gedroogde exemplaren veel lekkerder zijn dan de kant en klare erwten. Ze zijn knapperiger, smaken veel nootachtiger en natuurlijk ook veel verser van smaak. Heel lang te bewaren zijn ze niet. Eenmaal gekookt zijn ze hooguit 2 dagen houdbaar in de koelkast. Direct verwerken en eten is dus eigenlijk het beste. De gedroogde kikkererwten zijn trouwens wel heel lang houdbaar en kunnen dus gemakkelijk bewaard blijven.

Buitenlandse namen voor kikkererwten

Wie in het buitenland kikkererwten wil eten kan ze vinden onder de namen:
  1. Kekers
  2. Chick peas
  3. Spaanse erwten
  4. Garbanzo’s
  5. Nohut (Turkije)

In Zuid-Europa en in Azië wordt de kikkererwt vooral gebruikt in soepen en in stoofschotels. Kikkererwten worden in Turkije op allerlei manieren verwerkt. De Nohut worden niet alleen in warme maaltijden gebruikt, maar ook als een soort snack. Ze zijn dan gedroogd en gebrand. Ook zijn er kikkererwten die zijn gedroogd en gebrand en vervolgens omwikkeld met een kruidenlaagje.

Kikkererwten gezond

Peulvruchten zijn gezond. Wie er dagelijks 30 gram van eet (tezamen met noten en zaden) heeft minder kans op hart- en vaatziekten.

Recept falafel

  1. Neem gedroogde kikkererwten en laat ze een nacht weken (beslist geen erwten uit pot of blik)
  2. Spoel ze af en dep ze droog (dus niet koken)
  3. Maal ze dan en maak ze zo fijn mogelijk
  4. Het deeg dat ontstaat moet niet al te plakkerig zijn, maar er moeten wel balletjes van te rollen zijn
  5. Ook te droog deeg is niet geschikt. Voeg dan een beetje olijfolie toe
  6. Een beetje bloem kan ook helpen om een goed deeg te maken
  7. Voeg gehakte koriander en knoflook toe aan het mengsel
  8. Zet het deeg in de koelkast
  9. Als het redelijk koud geworden is, balletjes van draaien
  10. Daarna frituren tot ze goud bruin en gaar zijn

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenItaliaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenTypisch een gerecht als u na het werk geen tijd of zin hebt om uitgebreid te koken. Ook heel lekker op warme zomerdagen.…
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
De geneeskracht van kikkererwtenDe geneeskracht van kikkererwtenKikkererwten komen oorspronkelijk uit Noord-Afrika. In het Middellandse Zeegebied worden kikkererwten in ruime mate gege…
Is humus gezond?Is humus gezond?Humus is een pasta uit het Midden-Oosten dat gemaakt is uit gepureerde kikkererwten. Daarnaast wordt er knoflook en tahi…
Koude voorgerechten uit Syrië en LibanonIn Syrië en Libanon maken voorgerechten of 'mezze' een belangrijk deel uit van de maaltijd. Tafels zijn vaak overladen m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel1, Pixabay
  • Friesch Dagblad
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Alles over kikkererwten"

Reacties

Barbara, 05-03-2013 19:38 #2
Goed artikel.
Ik heb nu de kikkererwten in een snelkookpan gaar gekookt. Een deel wil ik morgen gebruiken. Kan de kikker erwten beter in de opgiet (kookvocht) bewaren of droog? In de koelkast uiteraard.

Ds, 05-03-2011 16:26 #1
Ook heerlijk om een salade mee te maken voor op de boterham! De gekookte en koude kikkererwten praken met mayonaise, zout, peper en stukjes augurk (eventueel wat kelp poeder) en het lijkt wat op tonijnsalade. heerlijk op stokbrood of gewoon brood met lenteuitjes, tomaat en komkommer en eventueel sla en rauwkost!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Groenten
Reacties: 2
Schrijf mee!