InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Sweet Basil seeds – Gedroogde zaden van de Thaise Basilicum

Sweet Basil seeds – Gedroogde zaden van de Thaise Basilicum

Het kruid Basilicum (Ocimum basilicum) kennen de meeste van ons wel. Voor culinaire toepassingen wordt het blad van Basilicum vaak gebruikt, vooral in mediterrane gerechten. Dit artikel gaat niet over de vele toepassingen van Basilicum omdat die bij velen onder ons reeds bekend zijn, maar over “Sweet Basil seeds”, de gedroogde zaden van de Thaise Basilicum. Het gebruik van het blad van Basilicum is in het westen heel bekend, het gebruik van de zaadjes (seeds) is daarentegen nagenoeg onbekend. Basilicum (Ocimum basilicum) is een bekend kruid en wordt veel toegepast in gerechten. Basilicum (Engels "Basil") wordt ook wel Koningskruid of Bazielkruid genoemd. Aangenomen wordt dat Basilicum oorspronkelijk uit India komt, waar het al meer dan 5000 jaar gecultiveerd wordt. Wereldwijd bestaan er meer dan 150 soorten Basilicum. In de westerse keuken wordt Ocimum basilicum L. het meest gebruikt, maar in de oosterse keuken – met name die van Vietnam en Thailand – wordt Ocimum basilicum var. Thyrsiflora, oftewel Thaise Basilicum, het meest gebruikt.

Wat zijn Sweet Basil seeds?

Sweet Basil seeds, of kortweg Basil seeds, zijn de gedroogde zaadjes van een Aziatische variant van de Basilicumplant. De zaadjes worden voor gebruik eerst enige tijd geweekt in water en worden dan gelatine-achtig. Na het weken, tenminste dertig minuten liefst langer, zien de zaadjes eruit als kikkerdril.

Andere benamingen voor Sweet Basil seeds:

  • Takmaria
  • Tukmaria
  • Sabja
  • Subja
  • Falooda
  • Sabza
  • Subza
  • Selasih

In Azië worden Sweet Basil seeds heel vaak gebruikt in drankjes (bijvoorbeeld Nam Manglak, zie onderaan dit artikel) en desserts, maar worden ook gebruikt als een verdikkingsmiddel. De smaak van de geweekte zaadjes is neutraal en daardoor niet storend in gebruik.

Sweet Thai basil oftewel Bai-Hora-Pah

In Zuidoost Azië is de Sweet Thai basil oftewel Bai-Hora-Pah (officiële benaming Ocimum basilicum var. Thyrsiflora) de meest bekende cultivar. De plant heeft karakteristieke zeer donker paars tot zwart gekleurde stengels en bloempjes. Deze Thaise Basilicum heeft een anijsachtige smaak en alle onderdelen van dit eenjarige kruid zijn bruikbaar, de bladeren, de bloemen en de super kleine zwarte zaadjes die verkregen worden uit de gedroogde bloemen. De zaadjes hebben slechts een lengte van ongeveer 1 mm en hebben niet de smaak en het aroma van de bladeren. De Bai-Hora-Pah (kortweg Hora-Pah genoemd) is overal verkrijgbaar in Azië en met name populair in Thailand, Vietnam, Laos en Cambodja.

Andere toepassingen van Sweet Basil seeds

Naast de vele culinaire toepassingen worden Sweet Basil seeds in de Ayurvedische geneeskunde ook gebruikt bij koorts vanwege de eigenschap van Basil seeds dat het de lichaamstemperatuur laat dalen.

Tevens worden Sweet Basil seeds volgens eeuwenoude Thaise gewoonte ook gebruikt als een probaat middel om af te slanken. Ze zijn calorie-arm en met hun gelatine-achtige textuur geven ze een vol gevoel en gaan aldus op een natuurlijke manier het hongergevoel tegen.

Nam Manglak oftewel Basil seed drink

Nam Manglak is een koud, verfrissend drankje uit Thailand gemaakt van Sweet Basil seeds. Gekoeld gedronken is dit een uitstekend drankje om af te koelen, omdat Basil seeds de eigenschap hebben dat het de lichaamstemperatuur kan laten dalen. Nam Manglak oftewel (Thai) Basil seed drink is een super populair drankje in Azië.

Nam Manglak is uniek van uiterlijk, de Basil seeds doen in eerste instantie denken aan kikkerdril. Basil seeds geven aan Nam Manglak deze bijzondere speciale textuur, die veel westerlingen meestal niet erg aantrekkelijk vinden.

De traditionele, ouderwetse smaak is “rose water”, maar de Nam Manglak van tegenwoordig is bijna altijd gezoet met honing. Soms worden smaken als vanille of peppermint toegevoegd. Nam Manglak is zo enorm populair in Zuidoost Azië dat het naast de vers bereide versie massaal geproduceerd wordt en in grote getale op de markt gebracht wordt in flesjes en blikjes.

© 2009 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
Thais koken: Ingrediënten in de Thaise keukenThais koken: Ingrediënten in de Thaise keukenDe Thaise keuken staat bekend om zijn heerlijke gerechten. Veel mensen willen daarom thuis zelf Thais koken. Er zijn vee…
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…
Kruiden: anijs of pimpinella anisumKruiden: anijs of pimpinella anisumEen eigen kruidentuintje in je tuin aanleggen en onderhouden is een leuke hobby. Hier wil ik het hebben over pimpinella…
Basilicum, heilig of duivelsHoewel basilicum eeuwenlang een rol speelde in legendes, rituelen en ceremonies, is het tegenwoordig vooral bekend als s…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl

Reageer op het artikel "Sweet Basil seeds – Gedroogde zaden van de Thaise Basilicum"

Reacties

Alex Witzier, 01-07-2016 13:17 #2
Allemaal prachtige info, maar waar kan ik de sweet basil seeds in Rotterdam kopen? Wat ik er mee kan weet ik, maar waar ik ze kan kopen kan ik nergens vinden.

Sadjied Idoe, 02-03-2011 13:19 #1
Heel leuk artikel. En best handig. Maar waar/hoe kan je deze zoete basilicum-zaden (Sweet basil seeds) vinden in NL? Zelf meester Google kan me er niet veel bij helpen. Reactie infoteur, 02-03-2011
Beste Sadjied,

Bedankt voor je compliment. Ik kan je niet garanderen dat deze winkel Sweet Basil Seeds verkopen, maar probeer eens:
Thai Shop
Koningsstraat42
1011EW Amsterdam
Tel: 020-6209900

Succes!

Met vriendelijke groeten,
Drem

Infoteur: Drem
Laatste update: 13-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!