InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Leuke weetjes - Chocolade

Leuke weetjes - Chocolade

Leuke weetjes - Chocolade Ooit al chocolade sushi, chocolade pizza, kip met chocolade en azijn chocolade gegeten? Chocolade hoeft trouwens niet meer voor schuldgevoelens te zorgen. Onderzoek heeft immers aangetoond dat cacao doet vermageren en tandbederf helpt te voorkomen. Alle leuke weetjes over chocolade krijg je in dit artikel te lezen.

Chocolade en persoonlijkheid

Volgens de psychotherapeut Murray Langham onthult je voorkeur voor bepaalde smaken en vormen van chocolade veel over je persoonlijkheid. Zo beweert hij in zijn boek Chocolade Therapie: Durf Je Eigen Ik Te Ontdekken (Chocolate Therapy: Dare To Discover Your Inner Self) dat fans van melkchocolade onschuldige mensen zijn die graag in het verleden leven, dat liefhebbers van zwarte chocolade een materialistisch karakter hebben en vaak aan de toekomst denken, en dat voorstanders van witte chocolade zich wereldverbeteraars voelen. Een ovale vorm zou dan weer duiden op een sociale en sensuele persoonlijkheid, terwijl mensen die van vullingen houden eerder ongeduldig en onvolwassen zijn. Tot slot zou de verpakking van je chocolade verband houden met je seksleven. Iemand die het papiertje kreukt alvorens het weg te gooien, heeft volgens Murray Langham te veel zorgen aan het hoofd om zich tussen de lakens te kunnen concentreren. Ook mensen die het papiertje in een balletje rollen, zouden last hebben van een saai seksleven.

Chocolade pizza

In de Verenigde Staten en Brazilië zijn ze er dol op: chocolade pizza! Het principe is eenvoudig. Je legt verschillende repen chocolade op je pizzabodem of je bedekt je pizza met een dikke laag choco. Ook heel populair met extra garnituur zoals marshmallows.

Chocolade om te vermageren

Als je chocolade eet zal je verdikken, maar als je chocolade op je lichaam smeert zal je vermageren. Dat komt omdat er in chocolade een grote hoeveelheid cafeïne zit die gekend is om zijn vetverbrandende eigenschappen. Chocolade bevat ook talrijke mineralen die toxines verwijderen en de huid doen stralen. Ideaal dus tegen cellulite en plaatselijke vetkussentjes.

Chocolade tandpasta

Hebben tandartsen ons niet altijd gezegd dat chocolade slecht is voor de tanden? Wetenschappers van de Universiteit van Tulane en van de Universiteit van Osaka hebben nu het tegendeel bewezen. Het blijkt immers dat een extract van cacao poeder dat van nature in chocolade aanwezig is, efficiënter is dan het fluor in tandpasta wat betreft het voorkomen van tandbederf. Het merendeel van de chocolade tandpasta’s bevatten echter alleen smaakstoffen en geen tot weinig echte chocolade.

Chocolade auto

Eén van de gekste chocolade uitvindingen ooit komt uit België. De chocoladewinkel Hans Burie kwam er namelijk op de proppen met een levensgrote chocolade auto van 800 kg.

Dure chocolade

Frozen Haute Chocolate kreeg een memorabele plaats in het Guinness World Record voor het duurste dessert ooit. Het wordt bereid een mengeling van de 28 beste cacaosoorten en afgewerkt met goud en La Madeline au Truffle van Knipschildt Chocolatier. De bijbehorende bol en lepel zijn gemaakt van puur goud en afgewerkt met diamanten. Prijs van dit dessert: 25,000 $ per stuk.

Chocolade giftig voor honden en katten

Chocolade is giftig en in sommige gevallen zelfs dodelijk voor zowel honden als katten. De boosdoener is theobromine. Zelfs kleine hoeveelheden van deze stof kunnen bij honden en katten aanleiding geven tot hartritmestoornissen, diarree, overgeven, interne bloedingen, epileptische aanvallen en een hartstilstand. De effecten zijn afhankelijk van de hoeveelheden gegeten chocolade en van de grootte van de honden en katten. Het duurt minstens 10 tot 14 uur alvorens de theobromine uit het bloed is verdwenen. Niettemin zijn honden en katten dol op chocolade en er zijn dan ook vele chocoladesnoepjes voor honden te vinden. Deze bevatten echter weinig tot geen theobromine.

Chocolade met azijn

Als je op zoek bent naar een bizarre smaakervaring, kan je opteren voor azijn chocolade. De Okayama Prefectural University en banketbakker Minamoto Kitchoan sloegen de handen in elkaar om de gezondheidsbevorerende eigenschappen van azijn aan de smaaksensatie van chocolade te koppelen. Het resultaat is een chocolade met een zacht-zure smaak.

Chocolade sushi

Suedy’s Koo-Ki sushi vervangt het zeewier, de rijst en de rauwe vis uit normale sushi door chocolade, rijstwafels en snoepjes. De hapjes lijken op echte sushi en worden ook op dezelfde manier gepresenteerd en gegeten (met stokjes die trouwens ook uit chocolade bestaan). Suedy’s Kook-Ki sushi is verkrijgbaar in verschillende originele smaken zoals piña colada, citroen, karamel en groene thee.

Chocolade saus

Pollo Mole Poblano is een Mexicaans kipgerecht dat bekend staat om zijn saus met chocolade. Naast chocolade zitten er ook tomaten, uien, wortelen, selderij, look en rozijnen in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chocolade CocktailsChocolade brengt in de hersenen een geluksgevoel teweeg. Om die reden zijn heel veel mensen gek op het product. Maar ook…
Alles over chocolade: chocolade een bron van antioxidantenAlles over chocolade: chocolade een bron van antioxidantenChocolade, maar dan alleen de pure vorm is een bron van antioxidanten. Maar over pure chocolade is veel meer te vertelle…
5 heerlijke cocktails met Créme de cacao5 heerlijke cocktails met Créme de cacaoIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de cacao. De recepten zijn allemaal erg verschille…
De lekkerste warme chocolademelkDe dagen worden korter, het weer is guur, nat en koud, je bent verkouden, kortom het is weer najaar. En dat is maar goed…
Chocolade in drankjesChocolade is een sfeerbepaler, een geestverruimer, een heerlijkheid. Wie heerlijke drankjes van chocolade maakt, kan zij…

Reageer op het artikel "Leuke weetjes - Chocolade"

Infoteur: Avalon
Laatste update: 29-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Chocolade
Schrijf mee!