InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Smeerkaas, wat is het?

Smeerkaas, wat is het?

Smeerkaas, wat is het? Een van de meest onderschatte producten in de wereld van het broodbeleg heet smeerkaas. Iedereen heeft wel eens van smeerkaas gehoord en veel mensen hebben wel eens smeerkaas gegeten op een stokbroodje, een cracker, of op de boterham. Waar komt smeerkaas oorspronkelijk vandaan en wat maakt smeerkaas nou eigenlijk zo aantrekkelijk? Dit artikel behandelt deze en andere belangrijke vragen over die kleverige lekkernij die smeerkaas heet.

Smeerkaas

Als u denkt dat smeerkaas niets anders is dan gesmolten kaas dan heeft u het bij het verkeerde eind. De smeerkaas van het merk Leerdammer bijvoorbeeld, bevat naast kaas en smeltzout ook nog water en boter. Het smeltzout dat tijdens het productieproces aan de gesmolten kaas wordt toegevoegd zorgt ervoor dat de smeerkaas die lekkere smeuïge smeerbaarheid krijgt waar de echte liefhebber zo dol op is. Smeerkaas is in Nederland helaas uitsluitend te koop in kuipjes terwijl het in vrijwel elke vorm te smelten is. Een gemiste kans, zou je kunnen zeggen.

Geschiedenis

Smeerkaas is in de 19e eeuw uitgevonden door de Zwitsers. Zij waren de eersten die op het idee kwamen om normale kaas te smelten en op de boterham te smeren. In de beginjaren van de smeerkaas gebruikten kaashandelaren de stukjes kaas die overbleven bij het snijden. Uiteraard gingen niet lang daarna mensen in andere landen over de hele wereld de Zwitserse werkwijze kopiëren.

De reden dat mensen begonnen met het smelten van kaas is dat gesmolten kaas langer houdbaar is dan gewone kaas. Toen er nog geen koelkasten waren was het dus een goede manier om je kaas wat langer te bewaren als je er op dat moment even geen behoefte aan had.

Voedingswaarde

Omdat het een beetje een vies woord is denken veel mensen dat smeerkaas een erg ongezond product is, niets is echter minder waar: honderd gram smeerkaas bevat wel 56% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Een portie smeerkaas bevat ongeveer 15 gram. Een snelle rekensom leert ons dus dat je je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium al binnen hebt als je slechts 11,9 broodjes smeerkaas hebt gegeten! Verder bevat 100 gram smeerkaas 18,5 gram vet, 232 calorieën en minder dan 0,1 gram koolhydraten.

Soorten smeerkaas

Omdat tijdens het productieproces vrijwel elk ingrediënt aan smeerkaas is toe te voegen zijn er veel verschillende soorten smeerkaas. Voorbeelden van verschillende soorten smeerkaas zijn:
  • Pittige smeerkaas met bijvoorbeeld sambal of mosterd
  • Kruidige smeerkaas met kruiden
  • Hartige smeerkaas met stukjes ham
  • En nog veel meer!

Overige informatie

Er zijn in ons land fabrieken die smeerkaas produceren in blokken van wel twintig kilo. Deze enorme hoeveelheden smeerkaas worden gebruikt bij het produceren van andere producten zoals pizza’s en kaassoufflés . Een blok smeerkaas van 20 kilo bevat ongeveer 112 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium en is op ruim 1300 broodjes te smeren. Met een blok van twintig kilo smeerkaas is dus een klein dorp van broodbeleg te voorzien. Bijvoorbeeld bij de lunch.

Een van de grootste smeerkaasproducerende fabrieken in Nederland is gevestigd in Woerden, deze fabriek maakt smeerkaas van het merk ERU: Goudkuipje. Deze fabriek, die al 185 jaar bestaat, produceert vele tientallen miljoenen kuipjes smeerkaas per jaar.

Tot slot

De echte liefhebber van smeerkaas kan het beste verhuizen naar het Midden-Oosten, daar is het product te koop in blikken en potten.

Er is op het internet verbazend weinig informatie te vinden over smeerkaas, daar hoop ik verandering in te hebben gebracht. Heb je na het lezen van dit artikel toch nog vragen of opmerkingen? Laat hieronder een reactie achter!
© 2009 - 2019 Hofmeijer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sandwiches voor de lekkere trekSandwiches voor de lekkere trekLekkere honger maar nog geen trek in een volledige maaltijd? Lekkere hartige e/o pittige sandwiches kunnen dan uitkomst…
Gezonde en slanke snacks tijdens het winkelen ipv een friet!Gezonde en slanke snacks tijdens het winkelen ipv een friet!Je bent in het winkelcentrum druk aan het shoppen, je bent de hele dag druk op weg en hebt geen tijd gehad om een goede…
Maredsous: de Abdij, het bier en de kaasMaredsous is een bekend merk van zowel zware bieren als van kaas. Er zijn drie bieren op de markt, namelijk de blonde, d…
Gezonde maaltijd broodjesGezonde maaltijd broodjesGezonde broodjes kunnen we zelf wel bedenken, maar toch blijkt vaak dat we geen benul hebben van de calorieën die een zo…
Gezonde hartige borrelhapjesGezonde hartige borrelhapjesWe willen allemaal iets te eten presenteren als we visite krijgen of er zelf een gezellige avond van willen maken. Maar…
Bronnen en referenties
  • http://www.eru.eu/html/eru/eru.htm
  • http://www.leerdammer.nl/index.php?pageID=4000&packageID=418417
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=861
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Smeerkaas

Reageer op het artikel "Smeerkaas, wat is het?"

Reacties

John, 05-06-2018 19:30 #8
Kunt u mij zeggen hoeveel smeltzout er gebruikt wordt bij het maken van smeerkaas. Kan je smeltzouten ook ergens kopen?
Mvg
John

Scheikundeleraar, 13-09-2014 10:53 #7
Wat een KUL vergelijking. Smeerkaas i ONgezond door de grote hoeveelheid natrium-ionen dat erin zit. En ja, rattegif zijn hoofdzakelijk kalkkorrels. Dat bevat dus veel Calcium maar daarmee is het nog geen gezond product! In smeerkaas zit minstens de helft van de dosis zout die een volwassene maximaal (!) dagelijks mag binnenkrijgen.

H. Gielkens, 28-11-2013 14:35 #6
Beste mensen ben diabeet, en kreeg te horen dat ik geen smeerkaas moest eten was te vet.
Ik eet eru goudkuipje naturel.(per dag 3 dubbele boterham)
Spuit 44 eenheden perdag.
Wat raadt u me aan?
bvd H.Gielkens.

A. J. M. Verhees, 05-04-2013 19:23 #5
Kun je, als je zoutloos moet eten, toch smeerkaas gebruiken?

Charissa, 08-12-2011 12:53 #4
Vraagje,

Mijn zoontje van 2 is gek op smeerkaas, maar hij is ontzettend allergisch ervoor. Weer u misschien of er een biologisch of uit de natuurwinkel smeerkaas bestaat?

Gr, Charissa

Hofmeijer (infoteur), 13-09-2010 23:14 #3
Beste Gerda, ik heb werkelijk geen idee welke instantie toezicht houdt op de hoeveelheid zout in smeerkaas.

Gerda, 25-09-2009 22:34 #2
I.v.m. een klacht over smeerkaas van ERU zou ik wel eens willen weten hoeveel mg. zout wettelijk is toegestaan in het eindproduct SMEERKAAS als het in de handel gebracht wordt.
Welke instantie houdt daar bijv. toezicht op?

Oosterink (infoteur), 05-02-2009 17:12 #1
Wow. Wat een inspirerend artikel. Ik had nooit geweten dat smeerkaas zo'n interessant topic zou zijn. Magnifiek! SMEERKAAS helemaal HET 2009!

Infoteur: Hofmeijer
Laatste update: 15-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 8
Schrijf mee!