InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Dessertbuffet: Mogelijkheden & Tips voor Voorbereiding

Dessertbuffet: Mogelijkheden & Tips voor Voorbereiding

Een dessertbuffet is iets speciaals. U kunt al een dessertbuffet vanaf 4 personen serveren, maar ook voor 40 personen. Voor dit aantal is natuurlijk een andere opstelling van het buffet nodig. Lees hier meer over de mogelijkheden met daarbij enkele tips voor de voorbereiding van uw heerlijke dessertbuffet.

Mogelijkheden voor dessertbuffet

Een dessertbuffet voor 4 tot 6 personen

Gebruik het liefste een dessertbord of één grote dienschotel. Zorg ervoor dat de verschillende onderdelen van het dessert proportioneel ongeveer gelijk zijn.

Een dessertbuffet voor 10 tot 20 personen

Werk op bijzettafels, op het dienblad van een roltafel, of eventueel twee langwerpige schotels op tafel. Het is ook mogelijk na het diner of souper terug naar de zithoek te gaan en daar het dessertbuffet te presenteren. Zorg voor voldoende bijzettafels om de drank, bordjes en het bestek ernaast te zetten.

Een dessertbuffet vanaf 20 personen

Gebruik 3 tot 4 grote schotels waarop alles mooi gepresenteerd wordt. Werk in dit geval met miniporties, zodat iedereen 3 tot 4 soorten kan proeven.

Een dessertbuffet voor 40 tot 50 personen

Dit buffet kan bijvoorbeeld gepresenteerd worden ter gelegenheid van een uitgebreide receptie. U kunt dan werken met 4 verschillende standen:
Stand met verschillende soorten drank
  • keuze van drank staat klaar
  • keuze van glazen staat klaar
  • de bediening gebeurt door een persoon achter de tafel

Stand met broodjes
  • mooie mand met verschillende soorten kleine broodjes
  • verschillende soorten beleg, vis- en/of vleessalades, één of meerdere patés, terrines enz.
  • boter, confituur…
Dit alles kunt u aanbieden met bediening, waarbij ieder zijn voorkeur vraagt, ofwel zo geschikt dat ieder zichzelf bedient. Geef de gasten de mogelijkheid een bord te nemen waarop ze hun broodje en glas kunnen zetten.

Stand met desserts
Glazen en/of kopjes gevuld met een dessert: Bordjes voorzien van een dessert of desserts om gewoon uit het vuistje te eten.

Stand met ijsroom en/of sorbet
Twee tot drie soorten ijsroom en/of sorbet. U kunt ze koud houden door ze in een met ijsblokjes gevulde glazen kom te plaatsen. Voorzie ook het nodige couverts, glazen of kommetjes en bordjes. Naargelang van de soort zet u bijpassende sausjes neer. In deze stand kunt u ook een frisse, verse fruitsalade met een passende saus presenteren.

Vergeet op alle stands geen servetten!

Tips bij de voorbereiding

  • Zorg ervoor dat u een goed uitgewerkt plan hebt. Maak van te voren een schema.
  • Zorg voor voldoende ruim assortiment, zodat iedereen iets heeft naar zijn smaak.
  • Presenteer de desserts van dezelfde soort op een verschillende manier. Bijvoorbeeld een taart in kleine punten gesneden, een andere in blokjes.
  • Geef het buffet een mooie kleurenschakering.
  • Werk zoveel mogelijk met bereidingen die daags voordien of enkele uren op voorhand kunnen worden klaargemaakt.
  • Wees verzorgd, eenvoudig maar origineel met de afwerking.
  • Zorg ervoor dat het materiaal om mousse, bavarois e.d. te vormen of te laten geleren de bereiding niet aantast. Inox ringen en bepaalde soorten plastic zijn geschikt. Veel bakvormen tasten de bereiding aan en geven kleur en soms ook smaak af. Let erop dat de vorm niet te veel bewerkt is, het is dan ook moeilijker de bavarois eruit te krijgen.
  • Leg niet eetbare producten niet op de schotels.
  • Maakt u één groot dessertbuffet, zorg ervoor dat iedereen een overzicht heeft over wat er alles op tafel gepresenteerd wordt.
  • Denk aan eventuele diëten.
  • Leg een mooi tafelkleed op het buffet met misschien een mooi bloemstuk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dessertbuffet: Welke desserts kan ik gebruiken?Een dessertbuffet bestaat uit verschillende samenstellingen: Bavarois, sorbets, ijs, fruit, gebak, noem maar op. De keuz…
Dessertbuffet: Tips voor de GarneringBij het dessertbuffet hoort een garnering. Met garnering ziet uw buffet er meteen een stuk verzorgder uit. Hoe garneer i…
De inleiding en afsluiting van een presentatieEen goede presentatie is gebaat bij een goede structuur. De structuur bestaat grofweg uit drie onderdelen: de inleiding,…
Zelf sorbet makenSorbets zijn op ijsjes lijkende versnaperingen die de vertering bevorderen. Ze worden idealiter tussen het voor- en het…
Een presentatie voorbereidenEr zijn veel mensen die het benauwd krijgen als ze een presentatie moeten houden. Toch zijn er heel veel manieren om dez…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen België

Reageer op het artikel "Dessertbuffet: Mogelijkheden & Tips voor Voorbereiding"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 18-12-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Dessertbuffet
Schrijf mee!