InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Weet wat je eet

Weet wat je eet

Weet wat je eet De meeste voedingsproducten zijn voorzien van een etiket waarop informatie staat vermeld over de ingrediënten, de hoeveelheid voedingsstoffen en de aanwezigheid van conserveringsmiddelen. Deze informatie is voor de meeste consumenten moeilijk te begrijpen, soms lastig te vinden en vaak met kleine letters geschreven. Weet jij eigenlijk wel wat je eet?

Voedselproducenten

Voedselproducenten zijn wettelijk verplicht om informatie over een product op het etiket te vermelden. Maar de wijze waarop de voedselproducenten deze informatie verstrekken is zeer divers. Vaak is voor een consument niet in één oogopslag te zien of te begrijpen wat er precies in het product zit. De etiketten zijn enerzijds te uitgebreid en niet te begrijpen of anderzijds juist te beknopt en nog steeds niet te begrijpen.

Etikettenkennis

Om te kunnen begrijpen wat de informatie op een etiket betekent, is het van belang om over voldoende kennis te beschikken van de verschillende voedingsstoffen en ingrediënten die op een etiket kunnen worden vermeld. Voedingsstoffen en ingrediënten zoals eiwitten, koolhydraten, suikers, vezels, zout, vitamines, vetten, mineralen en conserveringsmiddelen. Daarnaast is het van belang om te letten op de dagelijkse minimum en maximum hoeveelheden die van een bepaalde voedingsstof nodig zijn. Een man heeft bijvoorbeeld per dag 2500 calorieën nodig, een vrouw 2000. Deze hoeveelheden zijn al snel bereikt. Dit geldt vooral bij het nuttigen van gebakken producten, snacks of snoep.

Begrippenlijst

Energie

Met energie wordt het aantal calorieën of kilojoules bedoeld. Energie wordt vaak aangegeven per 100 gram, maar soms ook per portie.

E-nummers

Met E-nummers worden de hulpstoffen bedoeld die door de Europese Gemeenschap zijn goedgekeurd. Deze hulpstoffen worden gebruikt om de smaak, geur, kleur of glans van een product te beïnvloeden. Of om een product te verdikken en klontjes te voorkomen.

Eiwitten

Eiwitten zijn nodig om nieuwe cellen aan te maken of om bestaande cellen te herstellen.

Houdbaarheid

Als er tenminste houdbaar tot (t.h.t.) op het etiket staat wordt daarmee bedoeld dat de kwaliteit van het product tot de aangegeven datum gegarandeerd wordt. Deze garantie geldt uitsluitend voor de producten die ongeopend en op de juiste manier zijn bewaard. Na de aangegeven datum zijn deze producten nog wel te gebruiken maar de smaak, geur of kleur kan een slechtere kwaliteit hebben. Als er te gebruiken tot (t.g.t.) op het etiket staat wordt daarmee bedoelt dat het product na de aangegeven datum niet meer te gebruiken is en moet worden weggegooid.

Koolhydraten

Met koolhydraten worden zetmeel, melksuiker, vruchtensuiker en druivensuiker bedoeld. Koolhydraten leveren het lichaam energie.

Natrium

Natrium geeft de hoeveelheid zout aan die van nature in een product zit of die is toegevoegd aan een product voor de smaak of om de houdbaarheid te verlengen.

Vet

Met vet wordt bedoeld de verzadigde en onverzadigde vetten van een product. Vetten heeft het lichaam nodig om te dienen als een soort beschermlaag. Maar de verzadigde vetten zijn ongezond. Deze vetten verhogen het cholesterolgehalte en dit kan leiden tot hart- en vaatziekten.

Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen worden uitgedrukt in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Vitamines en mineralen zijn nodig voor de groei, het onderhoud en het functioneren van het lichaam.

Voedingsvezels

Voedingsvezels zitten in plantaardige voedingsmiddelen. Voedingsvezels zijn nodig voor een goede darmwerking.
© 2008 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezenVrouw en voeding: algemene voedingsadviezenAlgemene voedingsadviezen voor de vrouw om het lichaam in goede conditie te houden. Wat is een evenwichtig voedingspakke…
Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Er is tegenwoordig zoveel keus wat betreft voedsel dat het lastig is om de beste keuze te maken. In onze voeding zitten…
Uit welk voedsel haal ik mijn calorieën?Uit welk voedsel haal ik mijn calorieën?Je lichaam heeft een uitgebalanceerd dieet nodig om goed te functioneren. Als iets lekker is, is de verleiding groot er…
Wat je moet weten over etenWat je moet weten over etenHoewel er steeds meer mensen kennis over (gezonde) voeding krijgen, bestaan er vaak ook nog veel vragen en tegenstrijdig…
Calorieën verkeerd? Integendeel!Calorieën verkeerd? Integendeel!We zien calorieën als boosdoeners: “Niet eten, er zitten teveel calorieën in”. Maar wist je dat calorieën onmisbaar zijn…

Reageer op het artikel "Weet wat je eet"

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 13-12-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!