InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Dessertbuffet: Tips voor de Garnering

Dessertbuffet: Tips voor de Garnering

Bij het dessertbuffet hoort een garnering. Met garnering ziet uw buffet er meteen een stuk verzorgder uit. Hoe garneer ik mijn dessertbuffet en wat kan ik kant en klaar voor de afwerking van de desserts gebruiken?

Tips om te garneren

Eetbare bloemen

Eetbare bloemen en verse blaadjes van sommige kruiden zijn mooi voor de afwerking van het dessertbuffet. Bijvoorbeeld munt, citroenmelisse, geurpelargonium enzovoort. U kunt ze vers gebruiken of de eetbare bloemen versuikeren en drogen.

Citrusfruit

Mandarijntjes of ander citrusfruit vult u op met luchtige kwark/ platte kaas, pudding of iets anders, gegarneerd met fruit, munt enzovoort.

Banaan

Maak iets moois van een banaan: Hol de banaan uit, maak er een bootje van en vul dit op met fruit en garneer het.

Meloen

Gebruik een meloen als bakje. Vul het op met ander fruit: Vers fruit of gekonfijt fruit en versier het met eetbare bloemen.
Een leuke variant voor meloen of grapefruit/ pompelmoes: Snijd het gekarteld in. Dit geeft een heel ander zicht en nodigt uit om te pakken.

Pannenkoeken

Rol de pannenkoekjes op zoals een snoepje. Bind het dicht met reepjes sinaasappelschil. U zult zien hoe enthousiast hierop gereageerd wordt!

Taartjes

Vul taartjes met pudding, fruit, ijs, of iets anders lekkers. Garneer dit met vers/ gekonfijt fruit, met blaadjes of met staafjes chocolade. Blaadjes munt geven een frisse look aan het geheel.

Bladerdeeg

Heeft u gerechten van bladerdeeg op uw dessertbuffet staan? Bladerdeegpakketjes, rolletjes, taartjes, beursjes krijgen een heel andere smaak wanneer u ze opvult met fruit, marsepein of chocolade.

Appelbloemen

Verwijder het klokhuis van de appel, schil de appel, snijd het in plakken en steek er met een koekjessteker bloemen uit. Haal deze bloemen door gesmolten chocolade – wit of bruin – laat ze uitlekken en afkoelen op een taartrooster.

Aardbeien

Maak van goed rijpe aardbeien en suiker een puree. Laat aan de andere aardbeien het kroontje, spoel ze en laat ze uitlekken. Haal de vruchten door de puree. Draai ze daarna door geraspte kokos en laat ze opdrogen. In plaats van kokos is dit ook mogelijk met gemalen hazelnoten, gemalen amandelen of geraspte of gesmolten chocolade.

Variatie: Haal de vruchten maar half door de garnering of probeer dit met ananas, kersen, partjes mandarijn, stukjes peer enzovoort.

Wat heeft u voor keuze voor de afwerking van desserts?

Heeft u al een aardig idee hoe u een dessertbuffet kunt opmaken, maar wilt u nog wat meer ideetjes opdoen? Lees de volgende tips door en probeer het op uw dessertbuffet.
  • blaadjes in chocolade of marsepein
  • chocoladeschilfers, chocoladekorrels
  • kleine of iets grotere bolletjes, figuurtjes uit bloemetjes in suikergoed. Dit is mogelijk in diverse kleuren. Gebruik dit echter niet te veel op het dessertbuffet
  • bloemetjes in glazuur of marsepein: Marsepein kunt u zelf een kleurtje geven d.m.v. voedingskleurstof. U kunt het ook uitrollen en er vormpjes uitsteken, die u voor de afwerking gebruikt
  • amandelschilfers, kokosmeel – wat u ook nog kunt roosteren
  • linten – breed of smal – welke u rond bavarois kunt binden, een strik ervan vormen rond de dienschotels of glazen
  • u kunt het dessert met poedersuiker of cacao bestuiven. Doe de suiker of de cacao in een fijne zeef en bestuif door heen en weer te bewegen. Knip een sjabloon, welke aan de gelegenheid is aangepast
  • een stukje exotisch fruit valt altijd wel in de smaak
  • op een saus vormt u, met behulp van een spuitzak, ringen van een contrasterende kleur en met een mespunt trekt u tekeningen
  • zet u mousse op het buffet? U kunt kleine of grotere bekertjes van chocolade kopen. Bijvoorbeeld gebakken tarteletten, schuimpjes, kleine of grotere soezen, baba’s enzovoort

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dessertbuffet: Mogelijkheden & Tips voor VoorbereidingEen dessertbuffet is iets speciaals. U kunt al een dessertbuffet vanaf 4 personen serveren, maar ook voor 40 personen. V…
Taart decoreren: marsepein of fondant?Ga je taarten of cupcakes decoreren? Dan heb je de keuze uit marsepein en fondant. Hiermee kun je mooie kleurrijke lagen…
Soorten marsepeinMarsepein is voor jong en oud een prachtig product om mee te werken. Je kan er van alles mee maken, zoals leuke Sinterkl…
Dessertbuffet: Welke desserts kan ik gebruiken?Een dessertbuffet bestaat uit verschillende samenstellingen: Bavarois, sorbets, ijs, fruit, gebak, noem maar op. De keuz…
Taarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten of cupcakes decoreren met marsepein of fondantTaarten decoreren kan op verschillende manieren; wat is er allemaal mogelijk? Je kunt je taart bijvoorbeeld decoreren me…
Bronnen en referenties
  • Plattelandsvrouwen België

Reageer op het artikel "Dessertbuffet: Tips voor de Garnering"

Reactie

H. Hemmes, 05-01-2009 14:23 #1
Kunt u mij vertellen waar ik chocolade bekertjes kan kopen? Ik vul ze met zelfgemaakte chocolademousse. De Aldi heeft ze vorig jaar tijdelijk gehad, maar nu is mijn voorraad op en ik vind ze nergens. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 09-01-2009
Beste H. Hemmes,

Inderdaad bij de Aldi heb ik ze ook gezien. U kunt het proberen bij een wat luxere bakker, in de vitrine heb ik de bekertjes wel eens zien staan.

Succes ermee!
Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 18-12-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Dessertbuffet
Reacties: 1
Schrijf mee!