InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Spruit (groene groente)

Spruit (groene groente)

Een spruit is een groen bolletje dat valt onder de categorie groente. Gek genoeg vinden veel mensen een spruit niet lekker. Kinderen eten ze vaak niet en worden haast bang bij het horen van het woord.

Seizoen

Spruiten groeien in de winter. Van oktober tot februari zijn de zogenoemde minikooltjes op hun best. Spruiten groeien inde blad­ oksels van de spruitkoolplant. In het winterseizoen zitten de spruiten vol met vitamine C en ijzer. Dat is goed voor de weer­ stand. Voor velen maakt dat niets uit: die vervelende smaak blijft er in zitten.

Controle van de zintuigen

Vooral kinderen zijn geen spruitenliefhebbers, maar ook enkele volwassenen laten de spruiten liever staan. Volgens enkele deskundigen verzet het lichaam zich. Voordat men iets opeet controleren de zintuigen eerst of het voedsel dat naar binnen moet wel goed is. Vragen over of het voedsel bedorven of giftig is worden dan zoal gesteld door het lichaam. De neus en de smaakpapillen weten van nature wat wel en niet goed is voor het lichaam. Spruiten smaken bitter, vandaar dat de neus en de tong als het ware alarm slaan. Bitter duid namelijk vaak op bedorven of giftig.
Volgens deskundigen is het logisch dat baby’s en jonge kinderen spruiten haten. Kinderen hebben een aangeboren afkeer voor bitter, het wordt gezien als een soort gif. Of deze theorie klopt is nog niet duidelijk.

Gif

Het is waar dat spruiten een beetje giftig zijn. Dit is gemakkelijk te testen door een zilveren lepel in een pan met kokende spruiten te zetten. Het gedeelte onder water wordt ineens pikzwart. Dit komt door het giftige goedje zwavel. Zwavel zit niet alleen in spruiten maar ook in witlof. Deze groente staat net als spruiten in de top 10 van minst geliefde groenten. In spruiten zit maar heel weinig zwavel, dus dat kan geen kwaad. Men valt er niet ineens van neer.

Ouderwetse stinkspruiten komen tegenwoordig weinig voor. Spruiten die van de groenteboer komen smaken niet zo smerig omdat kwekers het giftige goedje er grotendeels uit halen. Hierdoor komen er minder giftige goedjes in voor, zoals zwavel. Dat die giftige goedjes weg worden gehaald zou juist goed kunnen zijn, maar dat werkt in dit geval heel anders: in kleine hoeveelheden zijn de giftige stoffen namelijk gezond. Die stoffen beschermen mensen tegen allerlei hart- en vaatziekten. Hierbij past een oud gezegde: ‘Bitter in de mond maakt het hart gezond!’

Smaakmakers

Omdat spruiten bij nogal veel mensen als vies en bitter worden ervaren is het voor hen handig onderstaande dingen uit te proberen. Hierdoor kan de spruit weer lekkerder smaken. Enkele tips:
  • Het is lekker om wat gebakken spekjes, ui en tomaat aan de spruiten toe te voegen.
  • Ook lekker is het om de gekookte spruiten met ham en kaas te bedekken en ze vervolgend even in de oven te stoppen.
  • Een paar druiven meekoken maakt het geheel iets zoeter.
  • De spruiten met kleine stukjes appel stoven is een andere manier om een zoet smaakje aan de spruiten te geven.
Gerelateerde artikelen
Alles over spruitjesAlles over spruitjesAlles over spruitjes. Want spruitjes is meer dan alleen spruitjeslucht. Het woord wordt gebruikt om oubolligheid en bekr…
Drie keer stamppot (met bieten, met spruiten en met kool)Drie keer stamppot met aardappelen als basis. Een stamppot met bieten en komijnekaas, een stamppot met witte kool en boe…
Welke groenten kun je in het najaar en de winter oogsten?Welke groenten kun je in het najaar en de winter oogsten?Ook in de wintermaanden kun je verschillende soorten groenten oogsten. Sommige groenten oogst je voordat het gaat vrieze…
De groententuin: KolenZelf groenten kweken is leuk. Je bent afhankelijk van de weeromstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…

Reageer op het artikel "Spruit (groene groente)"

Reacties

Jose, 23-01-2014 12:04 #2
Als je super gevoelig reageert op zwavel in voeding/ groenten, dan is het heel fijn om met dit soort informatie verder op weg geholpen te worden. Voor een ieder die met gemak kan eten wat hij/ zij wil, ongeacht of het nu witlof of spruitjes is, veel eet plezier!
José

Erik van Veen, 04-08-2011 11:49 #1
Ik zou graag zien dat de schrijver van dit artikel genuanceerder verteld over zwavel.
Zwavel is net zo giftig als water! En essentieel voor de gezondheid.
Een mens zou dood gaan zonder zwavel! Al eeuwen is de noodzaak en helenede werking van zwavel bekend en zou dus niet mensen op het verkeerde been moeten zetten met vermelding als giftig!
Erik van Veen

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 01-03-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!