InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Okra een heerlijke groente

Okra een heerlijke groente

Een plant met een rijke geschiedenis en een heerlijke vrucht welke als groente gegeten kan worden. Alhoewel deze vrucht nu ook is doorgedrongen in de Nederlandse supermarkt (zowel vers als in blik/pot en soms zelfs ingevroren) gebruiken wij deze groente jammer genoeg nog nauwelijks.

De vrucht

De okra die gegeten wordt is de onrijpe vrucht van de plant. Ze zien er peulachtig uit (een soort langwerpige zaaddoosjes) en hebben diepe groeven, de lengte varieert tussen de 3 en 15 centimeter. De kleur is lichtgroen of rood, deze laatste soort kleurt ook groen als deze gekookt wordt. Bij het kopen van de okra kan je het beste zoeken naar de kleine peulen, zonder butsen of deuken, die zacht zijn (niet zompig) die toch nog vrij gemakkelijk in tweeën gebroken kunnen worden. Indien er geen verse okra te verkrijgen is gaat de voorkeur uit naar ingevroren okra (te verkrijgen bij toko of turkse winkel) maar ook de okra uit pot of blik is goed te eten.

De smaak

De smaak van de okra is vrij zacht en neutraal en lijkt volgens sommigen op sperziebonen terwijl anderen deze omschrijven als een kruising tussen asperge en aubergine. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de textuur van deze groente heel anders is dan de hiervoor genoemde groenten.

Voedingswaarde

De vrucht bevat onder andere vitamine A, B complex, C en E, ijzer en kalk. Het is vezelrijk, caloriearm en vetvrij.

Het gebruik van de okra in de keuken

Okra kan zowel rauw, gemarineerd of als zelfstandige groente worden gebruikt. Het kan goed worden gecombineerd met tomaten, uien, mais, paprika’s en pepers en aubergine. Vaak worden deze groenten ook verwerkt in stoofpotten. Als de okra gesneden wordt komt er een slijmerige substantie vrij welke bindende eigenschappen heeft als de okra wordt verhit. Dit heeft echter ook te maken met de bereiding van het product. Zo wordt op de Nederlandse Antillen een soep gemaakt met okra welke slijmerig is en vaak gevuld is met vis en allerlei groentes. De Surinaamse variant van deze soep is echter nauwelijks slijmerig. De slijmvorming kan worden tegengegaan door de okra voor definitief gebruik een paar minuten te blancheren in kokend water met zout en een scheutje azijn.

Recept

Alhoewel er op internet meer dan voldoende recepten aanwezig zijn voor de bereiding van Okra in bijvoorbeeld stoofschotels toch nog een heerlijk recept van okra als zelfstandige groente.

Kook enkele lams- of runderschenkels in ruim water met zout of bouillonblokjes totdat het vlees bijna loslaat van de botten. Was een ruime hoeveelheid okra of spoel de okra uit de pot goed af. Doe deze bij de schenkels en de bouillon. Voeg vervolgens een pakje tomatenpassata toe en/of een ruime hoeveelheid tomatenpuree zodat de bouillon veranderd in een tomatensaus, denk bij dit toevoegen meer aan de smaak dan aan de binding, de okra’s zullen de saus nog verder binden. Voeg vervolgens nog een ruime hoeveelheid knoflook toe, denk hierbij rustig aan een halve bol, de meeste smaak verdwijnt door het koken. Laat het geheel verder koken tot de okra’s zacht en gaar zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Okra een heerlijke groente"

Reactie

Marja 's-Gravendijk, 25-07-2009 13:56 #1
Ik heb van mijn turkse supermarkt een okra recept gekregen. bak uien knoflook en gehakt rul. peper zout en een pondje gesneden okra een kilo tomaten. een boulion blokje en een lepel gedroogde rode peper voeg een 1/2 liter water en het sap van een citroen toe. Een prima frisse zomer soep! :-p Reactie infoteur, 02-08-2009
Lijkt me inderdaad geweldig, ik zal het direct een keer gaan proberen.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 21-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!