InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Okra; een slijmerige peulvrucht

Okra; een slijmerige peulvrucht

Okra; een slijmerige peulvrucht Okra is een geliefde groente in heel veel landen. Maar eigenlijk is okra helemaal geen groente, maar een peulvrucht. En Okra bindt soepen ook heel goed. Ook is Okra er in verschillende kleuren. Wat kun je allemaal met okra doen?

Waar komt Okra vandaan en waar wordt het gegeten?

Okra komt oorspronkelijk uit Ethiopië. Okra wordt gegeten in:
Noord-Afrika
  1. Het Midden-Oosten
  2. Suriname
  3. Nederlandse Antillen
  4. (en doordat veel mensen uit die landen in Nederland wonen, dus ook gewoon in Nederland)

Hoe groeit okra?

Okra heeft warmte nodig om te groeien. In Nederland kan het gewas alleen maar groeien in kassen. Bedrijfsmatig wordt okra niet verbouwd. Sommige mensen hebben het wel zelf in hun kassen staan.

Hoe ziet okra eruit?

Okra is een soort grote peul met groeven. De peulen zijn ongeveer 10 centimeter lang.

Hoe wordt okra verwerkt?

Okra wordt gekookt of gebakken. De zaden van de okra worden dan slijmerig. Daarom is een peul met okra in de soep ook goed om het geheel te binden. Wie okra eet, zal ook merken dat het slijmerig is. De buitenkant is weliswaar knapperig, maar van binnen is het wat slijmerig en zacht.

Waar koop je okra in Nederland?

In Nederland zijn er nog genoeg aanbieders van okra. De Turkse of Marokkaanse winkel hebben vast en zeker okra, maar ook grote Aziatische supermarkten. Verder gewoon vragen bij aan plaatselijke groenteboer, want misschien kan die er ook wel aankopen. De groente gaat wel snel achteruit, dus hij moet niet te lang bewaard worden. Ze zijn ongeveer 3 dagen houdbaar (als ze vers zijn ingekocht en ze geen plekjes vertonen). Wel buiten de koelkast bewaren, want in de koelkast wordt de smaak veel minder.

De rode en de groene okra

Er zijn rode en groene okrasoorten. Maar, de rode wordt tijdens het koken ook gewoon groen.

De slijmerigheid van de okra tegengaan

Wie geen slijmerige okra wil, moet de peulvrucht gewoon kort bakken. Dan blijft hij lekker knapperig en geeft hij niet dat slijmerige mondgevoel. In de jambo soep van de Antillen wordt de okra juist gebruikt om slijmerig te worden, want het is dan vooral een bindmiddel.

Namen voor okra

Okra heeft ook andere namen. Dezelfde peulvrucht wordt bedoeld met:
  • Lady fingers
  • Gombo
  • Bendi
  • Bhindi
  • Okro
  • Bamieh
  • Gumbo
  • Quiabo
  • Okura

Wat zit er in okra qua voedingsstoffen?

Okra bevat aan voedingsstoffen per 100 gram okra:
  • 48 Kca
  • 20 mg vitamine C
  • 64 mg foliumzuur
  • 0,22 mg vitamine B6
  • 71 mg magnesium

Wat kun je maken van okra?

Met okra zijn heel veel gerechten te maken zoals de soep van de Antillen. Maar ook gerechten met gehakt, tomaat en okra zijn erg smakelijk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Okra; een slijmerige peulvrucht"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 05-02-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!