InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Waarom peulvruchten goed zijn voor je gezondheid

Waarom peulvruchten goed zijn voor je gezondheid

Waarom peulvruchten goed zijn voor je gezondheid Al duizenden jaren behoren peulvruchten tot het dieet van de mens. Peulvruchten en graansoorten waren namelijk de eerste planten die de mens overal ter wereld begon te cultiveren aan het begin van het landbouwtijdperk. Verschillende factoren zorgden ervoor dat peulvruchten van meet af aan zeer populair waren op alle continenten. De planten van peulvruchten groeien namelijk heel snel, produceren hoogwaardig voedsel op korte tijd en weerstaan hoge temperaturen en lange periodes van droogte. Vandaag de dag staan de meeste mensen niet echt meer stil bij de landbouwkundige voordelen van deze plantaardige voedselbron. Wel beginnen steeds meer mensen zich opnieuw in peulvruchten te interesseren om andere redenen. Peulvruchten zijn namelijk zeer gezond, en dit zowel voor lichaam als geest.

De algemene gezondheidsvoordelen van peulvruchten

Rijk aan mineralen en vezels

Peulvruchten vormen een zeer goede bron van mineralen zoals potassium, calcium, ijzer en fosfor. Bovendien zitten ze boordevol onverzadigde vetzuren, vezels, vitamine B, antioxidanten en complexe koolhydraten. Het grote voordeel van complexe koolhydraten is dat ze geen hoge suikerpiek en dus ook geen hoge insulinepiek veroorzaken in het bloed. Voor mensen met diabetes is het zeer belangrijk geen te hoge bloedsuikerspiegel te hebben. Peulvruchten kunnen daar bij helpen.

Arm aan cholesterol

Peulvruchten zijn vrij van verzadigde vetzuren en cholesterol. Wie regelmatig peulvruchten eet, voorkomt de ophoping van cholesterol en vetten in het bloed. Verschillende studies tonen aan dat peulvruchten een zeer positief effect hebben op cardiovasculaire ziekten, de bloedcirculatie en de nierfunctie.

Bron van plantaardige proteïnes

Voor wie denkt aan een vegetarisch of veganistisch dieet, hebben peulvruchten nog een ander voordeel. Peulvruchten bevatten namelijk (relatief gezien) zeer veel proteïnen en worden dan ook vaak “het vlees van de veganisten” genoemd.

Wel is het zo dat peulvruchten twee essentiële aminozuren (methionine en cysteïne) missen waardoor ze op zich geen honderd procent volwaardige proteïnebron zijn. Dit probleem kan echter eenvoudig opgelost worden door peulvruchten in de loop van de dag aan te vullen met graansoorten. Granen bevatten namelijk wel methionine en cysteïne waardoor de twee voedingsmiddelen elkaar kunnen aanvullen. Op deze manier kunnen peulvruchten toch dienen als een volwaardig alternatief voor proteïnen van dierlijke afkomst.

Hulpbron bij mentale stress en overprikkeling

Volgens de Chinese geneeskunde hebben peulvruchten nog een belangrijk voordeel. Ze zouden de nieren en bijnieren stimuleren en het zenuwstelsel kalmeren. Hierdoor leveren peulvruchten een bepaald soort energie die mensen helpt te aarden. Wie last heeft van mentale stress of vermoeidheid door overprikkeling zou er volgens Chinese artsen baat bij hebben zo vaak mogelijk peulvruchten te eten.

Verschillende soorten peulvruchten en hun specifieke gezondheidsvoordelen

Azuki- of adukibonen

Azuki zijn kleine, donkerrode boontjes met een klein, wit puntje. Azukibonen bevatten heel weinig zetmeel waardoor ze geen hoge suikerpieken in het bloed veroorzaken. De bonen zijn erg makkelijk te verteren en hebben een hoge voedingswaarde. Ze zitten onder andere vol magnesium, ijzer en kalium waardoor ze een stressverlagende werking hebben en zeer geschikt zijn voor wie last heeft van bloedarmoede.

Linzen

Linzen bestaan in alle maten en kleuren. Ze zijn een uitstekende bron van vezels en eiwitten en geven een lang verzadigheidsgevoel omdat ze hun suikers geleidelijk afgeven en geen hoge suikerpieken veroorzaken. Naast kalium, magnesium en foliumzuur bevatten linzen ook oplosbare vezels. Dit is een belangrijk voordeel voor wie last heeft van constipatie omdat dit soort vezels de stoelgang bevordert. Een andere goede eigenschap van oplosbare vezels is dat ze cholesterolverlagend werken. Linzen zijn dus een ideaal voedingsmiddel zowel voor mensen met een verhoogde cholesterol of last van een moeilijke stoelgang.

Kikkererwten

Kikkererwten hebben een heilzame werking op de alvleesklier, het hart en de maag. Ze zijn echter ook een uitstekend voedingsmiddel voor wie geplaagd wordt door slapeloosheid, concentratiestoornissen of emotionele problemen. Deze peulvruchten zitten namelijk vol met de essentiële aminozuren arginine en tryptofaan die nauw verbonden zijn met de aanmaak van serotonine in ons lichaam. Serotonine is een neurotransmitter die invloed heeft op het geheugen, op onze stemming, ons zelfvertrouwen, slaap, eetlust en seksuele activiteit. Kikkererwten hebben dankzij het feit dat ze ons helpen serotonine aan te maken een positieve werking op onze algemene stemming en energie niveau.

Borlottibonen

Borlottibonen zijn erg rijk aan vitaminen van de B-groep. Ze hebben ook een hoog potassiumgehalte. Gebrek aan potassium kan zich uiten op veel manieren. De eerste symptomen zijn algemene vermoeidheid, spiermoeheid, een gevoel van lichamelijke zwakte en zelfs misselijkheid. Op lange termijn kan een gebrek aan potassium echter nog ergere gevolgen hebben. Zonder potassium kan ons lichaam namelijk geen vitamine K absorberen. Zonder vitamine K kan ons lichaam dan weer geen kalk opslaan. Borlottibonen zijn dus een uitstekend voedingsmiddel in de strijd tegen osteoporose. Verder bevatten borlottibonen ook veel ijzer, fosfor en calcium.

Zwarte bonen

Zwarte bonen zijn ten opzichte van de andere peulvruchten bijzonder rijk aan ijzer. Wie last heeft van bloedarmoede zou er dus baat bij kunnen hebben om wekelijks zwarte bonen op het menu te zetten. Verder zitten deze peulvruchten vol met anti-oxidanten. Anti-oxidanten zijn belangrijk omdat ze zich in ons lichaam binden met losse radicalen en die op deze manier onschadelijk maken voor ze het lichaam kunnen beschadigen.

Spliterwten

Spliterwten bevatten een hoog gehalte aan vitamine C, foliumzuur en vitamine B6. Ze helpen het lichaam om het cholesterolniveau binnen de perken te houden. Bovendien bevatten spliterwten net zoals borlottibonen veel potassium en hebben ze een positief effect op de stoelgang. De mooie, groene kleur van de spliterwt is het gevolg van een hoog gehalte aan chlorofile. Deze stof stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen en geeft het immuunsysteem een opkikker. Erwten bevatten wel een groot percentage aan zetmeel. Dit maakt deze peulvrucht minder geschikt voor diabetici of mensen die hun bloedsuikerspiegel zo laag mogelijk willen houden.
© 2018 Irmavictor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Plantaardige eiwitten gezonder dan dierlijke eiwitten?Plantaardige eiwitten gezonder dan dierlijke eiwitten?Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en kunnen afkomstig zijn van zowel plantaardig als dierlijk voedsel. Dierlijke ei…
Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenItaliaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenTypisch een gerecht als u na het werk geen tijd of zin hebt om uitgebreid te koken. Ook heel lekker op warme zomerdagen.…
Alles over kikkererwtenAlles over kikkererwtenKikkererwten zijn voedzame, maar zeker ook lekkere peulvruchten die in veel gerechten verwerkt kunnen worden. Vooral voo…
Vegetarische bronnen van ProteïnenVegetarische bronnen van ProteïnenProteïnen zijn voor het eerst beschreven door een Nederlandse chemicus, Gerardus Johannes Mulder die werkzaam was bij de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ulleo, Pixabay
  • "De Voedselzandloper", Kris Verburgh, Prometheus - Bert Bakker, 2014.
  • "Cucinare i legumi", Rossana Passione, Terra Nuova Edizioni, Firenze, 2010.
  • "Le proteine vegetali", Martino Beria, Gribaudo, Milano, 2017.
  • "Puur Pascale, beter eten is beter leven", Pascale Naessens, Tielt, 2016.
  • www.dehippevegetarier.nl

Reageer op het artikel "Waarom peulvruchten goed zijn voor je gezondheid"

Infoteur: Irmavictor
Gepubliceerd: 08-03-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!