InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kweekvis, de nieuwe plofkip

Kweekvis, de nieuwe plofkip

Kweekvis, de nieuwe plofkip De plofkip is al tijden in opspraak, er komt veel dierenleed bij kijken. Dit is niet alleen het geval bij kippen, maar ook bij andere dieren. Neem bijvoorbeeld kweekvis. Veel mensen staan hier niet bij stil, maar de lijdensweg van een gekweekte vis is enorm. Niet alleen het dierenleed is groot, maar kweekvis bevat veel antibiotica en pesticiden die erg slecht zijn voor onze gezondheid. In de schappen van de supermarkt zijn vele soorten vis verkrijgbaar, ook exotische soorten zoals de pangasius en de tilapia. Vissoorten die bij veel mensen favorieten zijn, omdat deze vissen weinig smaak bevatten. Deze vissen bevatten geen sterke vissmaak en kun je zelf met kruiden op smaak brengen. Toch zijn deze vissen niet zo gezond als ze lijken. De waarheid is dat de meeste kweekvissen slecht zijn voor onze gezondheid.

Steeds meer mensen gaan vis eten, dit betekent dat de oceanen snel uitgeput zijn en wildvangst vaak een stuk duurder is dan gekweekte vis. Met het kweken van vis kun je veel, heel veel vis kweken in een zeer korte tijd. Deze vissen worden gekweekt in bassins en hierdoor hoeft er geen vissersboot uit te varen. Dit scheelt al enorm in de kosten, mensen willen immers zo weinig mogelijk betalen voor het eten op hun bord.

Zalm

Zalm is één van de populairste vissoorten. Iedereen kent zalm, of het nu rauw, gebakken of gerookt is. In de supermarkt bestaat het grootste assortiment uit gekweekte zalm. Wat houdt dit in?

Massaproductie

Zoveel mogelijk vis kweken in zo weinig mogelijk ruimte en met zo min mogelijk kosten. Denk hierbij aan 27 zalmen in één badkuip. Dat betekent heel weinig ruimte. De zogenaamde visfarms kweken enorme aantallen vis. 200.000 vissen zijn geen uitzondering. Niet alleen het grote aantal vissen in een zeer klein bassin is een probleem, ook hun uitwerpselen zijn een probleem. 200.000 vissen produceren heel wat uitwerpselen. Hiervoor hebben de kwekers vaak zeer weinig voorzieningen. Alle uitwerpselen zakken naar de bodem en de vissen zwemmen in hun eigen bacteriën.

Antibiotica

Om te zorgen dat niet alle vissen ernstig ziek worden en sterven - dit kost immers geld - worden en grote hoeveelheden antibiotica gebruikt om de vissen levend te houden. Niet alleen bacteriën zijn een probleem, maar ook wormen en parasieten zijn een veelvoorkomend probleem bij kweekvissen. De kwekers gebruiken hiertegen pesticiden zoals Endusolfan. Dit is zeer sterk gif dat de lever en de hersens aantast. Deze stoffen blijven in de vis zitten en zo komt dit gif ook in ons lichaam terecht. Tijdens onderzoeken zijn er nog meer slechte stoffen gevonden in gekweekte zalm. Denk aan pcb's, dioxine en nog veel meer van dit soort schadelijke stoffen.

Kleur

Als je een zalmfilet koopt is deze altijd mooi roze van kleur. In veel gevallen is dit helaas geen natuurlijke kleur, maar een kleurstof. Niemand koopt immers een grijze zalmfilet. Dat ziet er niet smakelijk uit.

Gerookt

Gerookte zalm is bij veel mensen favoriet. Het klinkt en smaakt lekker, maar onderzoek toont iets anders aan. De gerookte smaak komt niet van het roken van de zalm, maar van vloeibare rook. Dierenartsen hebben aangetoond dat vloeibare rook, die bestaat uit FF-B en AM1, het DNA aantast.

Lijdensweg

Eigenlijk hebben alle zalmen een lijdensweg voor ze uiteindelijk sterven. De gekweekte zalmen hebben niet alleen een zeer slecht leven, hun dood is ook geen pretje. Grote exemplaren worden doodgeknuppeld, soms worden hun kieuwen weggesneden terwijl ze nog in leven zijn. Kleine exemplaren worden op ijs gegooid en stikken een langzame dood.

Pangasius

De pangasius is een exotische vissoort die vaak gegeten wordt. Deze vis is goedkoop en vrijwel smaakloos waardoor je er vele kanten mee op kunt. Het grootste deel van de pangasius wordt gekweekt in Mekong rivier, in bassins. De Mekong rivier is een zwaar vervuilde rivier. De rivier bevat een gevaarlijk hoge hoeveelheid arseen en veel pesticiden.

Waterkwaliteit

De pangasius is een vis die niet veel nodig heeft als het gaat om waterkwaliteit. De pangasius heeft een zwemblaas waarmee de vis direct zuurstof kan halen uit de lucht. De kwekers hoeven hierbij weinig rekening te houden met het zuurstofgehalte in het water. Het gevolg hiervan is heel veel vissen in heel weinig water. 150 vissen in een kooi van 1 kubieke meter is heel normaal.

Antibiotica

Ook bij deze vis worden grote hoeveelheden antibiotica gebruikt. Trifluralin is een pesticide die veel wordt gebruikt en welke in Europa verboden is om grondige redenen. Vrouwelijke vissen worden ingespoten met hormonen om hun groei en voorplanting te versnellen.

Voedsel

Het voedsel van de kweekpangasius bestaat uit korrels met vismeel. In de korrels zitten ook eiwitten van soja, maar ook van kippenveren.

Alleen mannetjes

Uiteindelijk zijn alleen mannetjes bruikbaar voor consumptie en hierdoor worden de meeste vrouwtjes al op jonge leeftijd geïnjecteerd met hoge hoeveelheden testosteron. Dit zorgt voor een mannelijke vis.

Injectie

Als je pangasius een filet is geworden dan spuit men hierin een oplossing van pentanatriumtrifosfaat. Deze kan wel 20% bedragen van het gewicht van de filet. Hierdoor wordt de filet zwaarder, wat meer oplevert, en het blijft langer houdbaar.

Tilapia

Tilapia is van oorsprong een Afrikaanse vis die tegenwoordig massaal gekweekt wordt in Azië. Ook van deze vissoort zijn alleen de mannetjes bruikbaar. Het grootste probleem met de tilapia, behalve het dierenleed, is de grote hoeveelheid hormonen. Ook deze vis leeft onder zeer slechte omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die van de zalm en de pangasius.
Gerelateerde artikelen
Duurzame vis: het Aquaculture Stewardship Council ASCDe Aquaculture Stewardship Council of ASC is organisatie voor duurzame kweekvis. Gekweekte vis heeft een grote impact op…
Pangasius of panga: gekweekte vissoortVietnam drijft een beetje op het kweken van pangasius. Maar ook in China en India vertegenwoordigt de pangasius een enor…
Antibioticaresistente bacteriën op vis en garnalennieuws uitgelichtAntibioticaresistente bacteriën op vis en garnalenDe garnalen en de vis uit Zuidoost-Azië en China bevat de multiresistente ESBL-bacterie. De vis en de garnalen zijn te v…
Vis voor dummies - de basis (kiezen, kopen, bereiden)Vis voor dummies - de basis (kiezen, kopen, bereiden)Hoewel velen vis links laten liggen vanwege zogenaamde "moeilijkheidsgraad" in bereiding en consumptie, is vis een delic…
Waarom varkensvlees, tilapia en kip ongezond kunnen zijnWaarom varkensvlees, tilapia en kip ongezond kunnen zijnHet consumeren van varkensvlees, tilapia en kip kan nadelige effecten hebben op uw gezondheid. Zo zit varkensvlees bijvo…
Bronnen en referenties
  • www.welingelichtekringen.nl
  • http://newsmonkey.be/article/2439
  • http://natuurlijkgezondenmooi.blogspot.nl/2012/10/zalm-niet-altijd-zo-gezond-als-we-denken.html

Reageer op het artikel "Kweekvis, de nieuwe plofkip"

Infoteur: Linda1986
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!