InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Verse vis kopen

Verse vis kopen

Verse vis kopen Hoe verser de vis gekocht wordt hoe beter hij na bereiding zal smaken en hoe gezonder hij voor u zal zijn. Maar vis is een zeer kwetsbaar product, dat snel bederft. Het is daarom belangrijk om vis zo vers mogelijk te kopen. Verse vis herkennen is echt niet zo heel erg moeilijk. In dit artikel geven we u advies hoe u verse vis kunt herkennen en hoe u vis het beste kunt bewaren.

Kies voor een hele vis

Een hele vis is eenvoudiger te herkennen als zijnde vers of niet vers dan filet. Bijkomend voordeel is dat een hele vis goedkoper is maar daar staat tegenover dat u hem dan wel zelf zult moeten schoonmaken. Wilt u dit liever niet vraag dan de visboer om dit voor u te doen. Een goede visboer zal de door u uitgekozen vis graag voor u schoonmaken.

Let op de geur

Verse vis heeft vaak een zilte en frisse geur en ruikt slechts licht naar vis, deze geur wordt door sommige mensen ook wel omschreven als een “lichte zeegeur”. Wees u er van bewust dat een erg sterke vislucht beslist niet bij verse vis hoort! Deze lucht is namelijk alleen maar het gevolg van een langdurige bacteriële activiteit dus vis met een dergelijke onaangename geur zal niet heel erg vers meer zijn.

Kijk naar het uiterlijk

Een verse vis ziet er glanzend en vochtig uit en heeft een licht kleverig oppervlak. De slijmlaag op de schubben moet ongeschonden zijn en de vis hoort stevig en veerkrachtig aan te voelen.

Hoe zien de ogen er uit?

De ogen moeten helder, zwart, bol en glanzend zijn en horen nooit dof, grijs of troebel te zijn.

Kieuwen

De kieuwen horen een frisrode tot roze kleur te hebben en moeten vochtig zijn, dus niet plakkerig of verkleurd. Het controleren van de kieuwen is een van de gemakkelijkste en meest effectieve manier om de versheid van de vis vast te stellen.

Schubben

De schubben van de vis horen stevig aan de vis vast te zitten of ze moeten volledig zijn verwijderd.

Schoongemaakte vis

Een verse vis die al is ontdaan van de ingewanden moet een lichtgekleurde buikholte hebben. Eventuele bloedsporen horen helder rood te zijn en het vlees hoort stevig aan de graat vast te zitten.

Moten en filets

Verse moten en filets moeten glanzen en een volle indruk maken. Als er bruine randen te zien zijn dan wijst dit op uitdroging, oxidatie van oliën en ongewenste smaken. Net als bij een hele vis horen moten of filets geen sterke vislucht te hebben. Voorgesneden of niet, vis moet naar frisse zeelucht ruiken en hoogstens heel licht naar vis.

Oesters en mosselen

De schelp van oesters en mosselen moet gesloten zijn. Bij mosselen moet u alert zijn op zogenoemde slikmosselen, deze zijn te herkennen aan een matte schelp en ze zijn iets zwaarder. Slikmosselen zijn dieren die onder het zand of het slik bedolven zijn geraakt en gestikt. Ze kunnen een hele maaltijd verknoeien. Om dit te voorkomen adviseren wij u om de mosselschelpen even over elkaar te schuiven tijdens het wassen. Bij een verse mossel zal de schelp onwrikbaar sluiten maar bij een slikmossel laten de schelpen los.

Garnalen

Garnalen worden meestal gekookt verkocht omdat ongekookte garnalen zeer snel bederven. Als de staartjes van de garnalen krom zijn dan is dat een teken dat de dieren direct na de vangst zijn gekookt.

Vervoer, schoonmaken en bewaren

Vervoer

Koop verse vis altijd vlak voordat u naar huis gaat en zorg dat de vis goed koel blijft tijdens de reis naar huis. Aan te bevelen is om hiervoor een geïsoleerde koeltas te gebruiken. Bij warm weer is het handig om thuis alvast een paar bevroren koelelementen in de koeltas te stoppen, zo houdt u uw vis lekker koud. Eenvoudige koeltassen zijn vaak te koop in uw supermarkt in de buurt van het vriesvak, deze koeltassen hebben het uiterlijk van een gewone plastic tas, ze zijn weliswaar goedkoop maar hebben een korte levensduur bij regelmatig gebruik. Gaat u liever voor duurzaamheid schaft u dan een kwalitatief betere koeltas aan waarin u de vis comfortabel kunt vervoeren. Deze koeltassen zijn vrijwel in elk warenhuis te koop en qua vormgeving handiger (en mooier) dan de koeltas uit de supermarkt. Natuurlijk is een koelbox ook een goede optie. Aan u de keus.

Schoonmaken

Als u een hele vis hebt gekocht maak de vis dan bij thuiskomst meteen schoon. Verwijder zorgvuldig alle ingewanden en spoel de vis onder stromend koud water af. Dep hem vervolgens droog met keukenpapier. Mocht het afspoelen van de vis onder stromend koud water bezwaarlijk voor u zijn (bijvoorbeeld vanwege reumatische klachten) laat dit dan door iemand anders doen. Gebruik onder geen beding lauw water omdat dit de houdbaarheid van de vis sterk zal beperken en bederf in de hand werkt.

Bewaren

Bewaar de vis in het onderste gedeelte van de koelkast, gewikkeld in aluminiumfolie in een temperatuur niet hoger dan vier graden. Gebruik de vis binnen drie dagen.
© 2015 - 2019 Bezemstuiver, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeldMosselen: het ontstaan van de mossel is vrij ingewikkeldVeel mensen denken dat mosselen alleen verkrijgbaar zijn als er een R in de maand zit. Mosselen zijn ook in andere maand…
Hoeveel calorieën bevatten vis, garnalen en schelpdieren?Hoeveel calorieën bevatten vis, garnalen en schelpdieren?Het voedingscentrum adviseert om wekelijks tweemaal vis te eten, waarvan minimaal éénmaal vette vis. Dit om voldoende om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Liveinlondon , Pixabay
  • http://koken.vtm.be
  • http://www.slowfood.com
  • http://www.gezondheid.be
  • http://www.flinndal.be
  • De Indische keuken - Ciska Cress

Reageer op het artikel "Verse vis kopen"

Infoteur: Bezemstuiver
Gepubliceerd: 13-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!