InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Oreo: het bekende 'draaien, likken en dippen' koekje

Oreo: het bekende 'draaien, likken en dippen' koekje

Oreo: het bekende 'draaien, likken en dippen' koekje Draaien, likken en dippen, zo klinkt de welbekende reclame van de Oreo. Sinds de firma Nabisco de welbekende koek op de markt heeft gebracht, is het enkel in populariteit gestegen. Hoe ziet de geschiedenis eruit van de Oreo en welke andere smaken zijn er uitgebracht? En in welke producten is de Oreo ook verwerkt?

De Oreo

De beroemde Oreo-koek bestaat uit twee chocoladekoekjes met een crèmevulling ertussen. Dit soort koek wordt ook wel een 'sandwich' genoemd. Het logo op de Oreo, dat misschien doet denken aan de Cross Lorraine, is in 1952 ontwikkeld door William A. Turnier.

De exacte afkomst van de naam is niet bekend, maar het zou kunnen zijn afgeleid van het Franse woord 'Oreo' dat goud betekent of het Griekse woord Oreo dat weer 'mooi' of 'goed betekent. De allereerste verpakking waarin de Oreo verkocht werd, was ook goudkleurig.

Nabisco

De firma Nabisco bracht in 1912 de Oreo op de markt. De firma had zijn fabriek in New York, in de straat 'Oreo drive'. Tegenwoordig heeft Nabisco fabrieken in Azië (bijvoorbeeld in China en India), Europa (Spanje)en Amerika (Virginia in Richmond).

De geschiedenis

Omstreeks 1919, toen de firma Nabisco de Oreo koek begon te produceren, was de koekproductie nog niet net zo uitgebreid als hoe dat nu was. Nabisco wilde met de Oreo een origineel soort koek op de markt brengen. Er zouden fabrikanten zijn die reeds sandwichkoeken op de markt hadden gebracht, echter, steeg de populariteit van de Oreo bovenal wegens de originele smaak en crèmevulling. De originele crèmevulling was bedacht door Sam 'mr. Oreo' Porcello, een levensmiddelentechnoloog. De crèmevulling die hij had bedacht bevatte reuzel, een ingrediënt dat later zou verdwijnen. De eerste Oreo werd verkocht op 6 maart 1912 in een winkel in Hoboken, New Jersey. Destijds kon je de koeken voor 25 cent per pond kopen!

De Oreo stond in 1921 nog bekend als 'Oreo Sandwich'. Vervolgens in 1948 veranderde de naam in 'Oreo Crème Sandwich', waar het in 1974 'Oreo Chocolate Sandwich Cookie' genoemd werd. Uiteindelijk heeft het de naam 'Oreo' gekregen en is de reuzel sinds 1998 als ingrediënt minder gebruikt. Dit wegens verantwoording voor de gezondheid waarbij de reuzel gedeeltelijk vervangen werd voor plantaardige oliën. Pas vanaf 2006 is de reuzel geheel niet meer gebruikt als ingrediënt en heeft de plantaardige oliën het overgenomen.

Vanaf 2008 is de tekst 'draaien, likken en dippen' ontwikkeld in de UK waarbij de campagne voor de Oreo met deze tekst volop werd gedraaid. Vanaf 2011 begon ook in de UK de Oreo-productie. Vanaf 2014 is de productie ook gestart in Pakistan.

Door de wereldwijde verkoop en de expansie van de productie landen is de Oreo overal bekend en is de populariteit van de koek bijna niet om tegenaan te botsen.

Andere smaken Oreo

Naast de standaard Oreo die bestaat uit twee donkere chocoladekoekjes en de beroemde crèmevulling zijn er ook andere versies van de Oreo op de markt verschenen met daarnaast producten waarin Oreo verwerkt is.

  • Zo is er de versie waarin de standaard Oreo is overgoten met witte- of melkchocolade.
  • Taarten worden verwerkt met Oreo erin, Cupcakes, maar ook cakes.
  • Bij de McDonald's wordt sinds 2009 de mcFlurry verkocht met Oreo-smaak.
  • Chocoladefabrikant Milka heeft een chocoladereep ontwikkeld waarin stukjes Oreo verwerkt zijn.
  • In 2012 was er speciaal voor de Gay Pride maand een Oreo ontwikkeld waarin de crème werd gemaakt in verschillende kleuren. Deze Oreo was echter niet te koop, alleen gebruikt voor marketingdoeleinden.
  • In Canada werd er een kokosversie van Oreo verkocht. Deze soort Oreo werd alleen ook in Canada verkocht en niet in andere landen op de wereld.
  • De Oreo met aardbeiensmaak werd een tijdlang verkocht in Indonesië en Canada.
  • De groene-thee-Oreo was te koop in Japan.
  • In 2006 werd er suikervrije Oreo verkocht in verschillende landen. De productie werd echter te duur en de vraag was te laag, vandaar dat deze Oreo niet meer te verkrijgen is.
  • In 2012 werd de speciale Birthday Oreo uitgebreid wegens het 100-jarige bestaan van de Oreo. De crème vulling werd uitgegeven in de smaak van een verjaardagstaart en de tekst 'Oreo 100' was op de Oreo gedrukt.

De Oreo is overal bekend en heerlijk om te eten bij een glas melk. Draaien, likken en dippen!
© 2015 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oreo, misschien wel het lekkerste koekje!Oreo, misschien wel het lekkerste koekje!Wie kent het koekje tegenwoordig niet? Het koekje dat al sinds 1912 gemaakt wordt door het Amerikaanse bedrijf Nabisco e…
Oreo cupcakes en oreo mikshakeOreos zijn chocoladekoekjes met daartussen een zoete witte vulling. Leer hier hoe je zelf een lekker oreo milkshake kunt…
Frosting receptAls je cupcakes of cake pops gaat maken of een taart gaat vullen, heb je vaak een frosting, of anders genoemd: botercrèm…
Trendy taarten om zelf te makenTrendy taarten om zelf te makenTaart kan verrukkelijk smaken, maar eerst vindt toch een feestelijk visueel contact plaats. Dat is in ieder geval zo bij…
Tassimo: altijd perfecte koffie door de intelligente cups?Tassimo: altijd perfecte koffie door de intelligente cups?Een relatief onbekende speler in de markt van koffiesystemen is Tassimo. De machines worden door Bosch gemaakt en de op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.oreo.com
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oreo_%28koekje%29
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Oreo
  • http://www.oreo.eu/
  • http://www.oreo.co.uk/

Reageer op het artikel "Oreo: het bekende 'draaien, likken en dippen' koekje"

Infoteur: Galideon
Laatste update: 06-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!