InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kaas en het milieu

Kaas en het milieu

Kaas en het milieu Kaas is zon product dat zo ingeburgerd is dat we het niet meer weg kunnen denken uit de Nederlandse keuken. Nederlanders eten van alle Europeanen de meeste kaas. Nu is kaas een gezond product, maar dat maakt nog niet dat je het ongelimiteerd kunt eten. Daarnaast is kaas eigenlijk helemaal niet zo milieubewust en de vraag is of we daar ook iets mee moeten. Aangezien we het massaal lekker vinden, moet er vast iets aan te doen zijn. Duurzame kaas kan een deel van de oplossing zijn.

Het milieu

Als je één kilo kaas wil maken, dan heb je 10 pakken melk (van de koe) nodig. Nu lijkt dat nog niet zo erg, maar die koe die lekker buiten staat te grazen zorgt door het boeren en het laten van scheten, wat nogal wat broeikasgas (methaan) met zich mee brengt en dat is dan weer niet goed voor ons milieu. Verder komt er ook nogal wat mest uit de koe en slechts een gedeelte kan de boer kwijt op zijn land. Verder loopt het uit op de sloot en dat maakt dat er verschillende dieren van dood kunnen gaan, zoals libellen en kikkers.

Als je constateert dat het allemaal niet zo goed is wat de koe produceert om ons dat stukje kaas te geven, dan kan je ook bedenken dat er altijd wel weer mensen zijn die op zoek gaan naar dé oplossing in dit kader. Er zijn verschillende kazen die minder milieubelastend zijn, maar dat haal je niet zo snel uit een etiket. Waar moet je op letten?

Minder milieubelastende kazen

Bij een minder milieubelastende kaas (duurzame kaas noemen we dat) wordt er op drie aspecten gelet, te weten:
  • De impact op het milieu
  • Het dierenwelzijn
  • De volksgezondheid

Leven en voeding koe

Het voer van de koe kan puur gras zijn, maar meer milieubelastende voedingsmiddelen zijn veel krachtvoer geven (bij puur gras eten is wat krachtvoer slechts ter aanvulling), zoals tarwe, mais en soja. Deze worden met name in het gangbare proces toegepast.
Soja komt vervolgens uit Zuid-Amerika (met name Brazilië) waar bossen worden gekapt om soja te kunnen laten groeien en die boskap heeft weer een enorm effect op ons milieu.

De koe brengt haar dag door in de wei of op stal. In dat laatste geval kan een koe natuurlijk veel minder haar natuurlijk gedrag vertonen en dat maakt het dus minder duurzaam.
Verder krijgen koeien in het gangbare proces preventief antibiotica toegediend. Dat komt vervolgens weer bij ons in het lichaam terecht en men weet dat er zo resistente bacteriën kunnen ontstaan. Dat maakt het een mogelijk probleem voor de volksgezondheid.

Bij geen preventieve antibiotica en koeien die gewoon grazen in de wei, ben je dus een stuk beter bezig. Wat een probleem is, is dat je het niet proeft aan de kaas. Als alles echter op een hoop gegooid wordt, dan zijn bijvoorbeeld Boerenland, Bastiaansen en Milner wel kazen die én goed op smaak zijn én behoren tot het groepje duurzame kazen. Er vanuit gaande dat de onderliggende informatie allemaal juist is uiteraard.

Is kaas voedzaam?

Bij al die informatie over milieubelastend of niet, vergeten we haast wat ook nog gezond is aan kaas. Kaas bevat zeker belangrijke voedingsstoffen (eiwitten, vetten en mineralen), maar ja er zitten ook verzadigde vetten in, wat weer de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Er zit verder veel zout in kaas, wat weer niet goed is voor de bloeddruk.

Dit alles neemt niet weg dat er ook gewoon voedingstoffen in kaas zitten. Alleen is het een kwestie van alles met mate innemen. De norm voor een gezond voedingspatroon is voor volwassenen zon 30 tot 35 gram per dag.

Keurmerken

Als er wat te keuren valt, zijn er altijd partijen die hierop inspelen. Er zijn verschillende keurmerken en het is goed hierop te letten als je kaas koopt. Het gaat om de volgende keurmerken. Te weten:
  • Demeter
  • Weidezuivel
  • EKO
  • BOB
  • Caring Dairy

Tot slot

Kaas is zeker niet verkeerd, maar kaas moet je net als zoveel zaken met mate nuttigen. Kijk naar de keurmerken en kies vervolgens voor een duurzame kaas. Dat is goed voor de koe, het milieu en de mens en om de smaak hoef je het niet te laten.
Gerelateerde artikelen
Wat je als zwangere juist wel en niet mag etenWat mag een zwangere vrouw nu juist wel eten in de 9 maanden en wat mag zij nu juist niet. Hieronder volgt een willekeur…
Tosti maken, hoe maak je een tosti?Tosti maken, hoe maak je een tosti?Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt…
Vleesvervangers en hun milieubelastingVleesvervangers: een tofuburger, een brok tempeh of een wit stuk valess. Voor veel mensen zijn die zaken niet echt aantr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kaas en het milieu"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!