InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Truffels, een gezonde lekkernij

Truffels, een gezonde lekkernij

Truffels, een gezonde lekkernij Helaas is er maar weinig onderzoek gedaan naar de geneeskrachtige werking of de voedingswaarde van truffels. De meeste paddenstoelen zijn erg gezond. Truffels zijn ondergronds groeiende paddenstoelen en daarom waarschijnlijk ook erg gezond. Het enige dat we zeker weten is dat de truffel een opzienbarende hoeveelheid proteïne bevat. Dat maakt deze delicatesse een gezonde toevoeging aan een maaltijd.
Witte truffel / Bron: MatthiasKabel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Witte truffel / Bron: MatthiasKabel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Hij smaakt superlekker

Truffels zijn duur, hebben een geweldig lekker aroma beschikken over een heerlijke smaak. De meeste truffels worden op natuurlijke plaatsen gevonden; ze worden niet geoogst. De grootte van truffels is meestal zo´n 10 centimeter. In de Dordogne in Frankrijk is in 2012 een reuzentruffel gevonden van bijna 1.3 kilogram. Een kilo truffel kostte in 2012 tussen de 800 en 900 euro. Je begrijpt dat de vondst van deze wilde reuzentruffel heel wat waard is.

Geschiedenis truffels

Truffels werden al in de antieke oudheid gegeten. Franse en Hongaarse kookboeken uit de Middeleeuwen benoemen de truffel en zijn hoogstaande culinaire waarde. Truffels groeien in natuurlijke bossen en ze worden daar lange tijd geoogst. Sinds de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw worden de truffels gecultiveerd, waarna hun gebruik snel verder is verspreid onder de bevolking. De meeste zwarte truffels worden gekweekt in Frankrijk, Spanje, Italië, Slovenië. Australië, Nieuw Zeeland en Noord-Amerika. Frankrijk spant de kroon; hier wordt jaarlijks 45% van de wereldwijde truffelproductie gekweekt.

Wilde truffels

Ze groeien voornamelijk in Europa en Noord-Afrika aan de voet van eiken- beuken en pijnbomen. Ze hebben een sterk aroma waardoor dieren zoals honden en varkens ze al op grote afstand ruiken. Honden worden het meest getraind om truffels te zoeken. Varkens hebben weliswaar een sterker reukorgaan maar ze eten de truffels ook graag op. Honden doen dat minder snel.

Truffelolie bevat geen truffels

Truffelolie is olijfolie met truffelsmaak. Er zitten echter geen truffels in. Daarom is de geneeskracht van olijfolie gelijk aan die van truffelolie. Er zitten chemicaliën in een truffelolie die op de geur van truffelolie lijken. Eén van die chemicaliën is 2,4-dithiapentaan. Omdat deze chemicaliën heel sterk werken, gebruiken mensen er maar een paar druppels van. Truffelolie is erg duur gemaakt om de schijn hoog te houden dat er echte truffels in zijn verwerkt. Het is echter zo dat voor het zelf maken van truffelolie je slechts een theelepeltje gemalen truffel nodig hebt. Dat is niet erg duur; tussen de 50 cent en een euro. Het is daarom vrij onduidelijk waarom truffeloliefabrikanten toch voor de synthetische nepversie kiezen. Naast truffelolie bestaat er ook truffelboter en truffelzout; deze bevatten dezelfde chemicaliën als truffelolie.

dwarsdoorsnede van een truffel / Bron: Moi mÍme, Wikimedia Commons (Publiek domein)dwarsdoorsnede van een truffel / Bron: Moi mÍme, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Prijs van truffels

Overigens hoeven echte truffels helemaal niet zo duur te zijn. Bij de Albert Heijn, een bekende supermarkt in Nederland, kun je een potje met drie truffels kopen voor ongeveer vijf euro. Dat is echter niet de meest lekkere soort. Eigenlijk moet je truffels alleen vers kopen. Sommige dure restaurants kopen een partij truffels op om de weken erop deze ondergronds groeiende paddenstoel te kunnen serveren aan de klanten.

In de smartshops van Amsterdam kun je truffels kopen met hallucinerend effect; deze worden niet in dit artikel bedoeld.

De witte truffel

De witte truffel komt voornamelijk voor in Servië, Kroatië en Italië. Op enkele plekken zie je de witte truffel ook in Hongarije. De witte truffel is een stuk moeilijker om te cultiveren dan de zwarte truffel. Witte truffels zijn nog duurder dan zwarte truffels.

Verschillende soorten truffels

De Latijnse naam voor de witte truffel is Tuber magnatum Pico. De Latijnse naam voor de zwarte truffel is Tuber melanosporum Vittad. Er zijn nog meer truffels zoals de Terfezia claveryi Chatin en de Picoa juniperi Vittadini. Hier volgen de meest gegeten truffels en hun smnaakkwaliteiten. De lijst is opgesteld door de krant New York Times:
  • Tuber magnatum, de witte truffel: duurste, krachtig smaakvol
  • Zwarte truffel, de Périgord of zwarte truffel: Mooie stevige volle smaak
  • Tuber uncinatum, de Bourgondische truffel: mild en delicaat
  • Zomertruffel, de zomertruffel: minder verfijnde, houtachtige smaak
  • Tuber sinensis, Tuber indicum, Tuber himalayensis, de Chinese truffels: een licht mindere truffelsmaak
  • Tuber brumale, de muskusachtige truffel: een smaak met een erotisch tintje

wilde truffel / Bron: David.Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)wilde truffel / Bron: David.Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Eettips truffels

  • Truffels worden fijngesneden of gepureerd en op een cracker gedaan.
  • Verder kun je truffels gebruiken een een pastagerecht een stuk lekkerder te maken. In feite is pasta met olie en klein gesneden truffels al heerlijk.
  • Een truffel kun je serveren bij een salade waarna degene die het opeten zelf de truffel in plakjes snijden en over de salade doen.
  • Je kunt zelf echte truffelolie maken door wat versnipperde truffel toe te voegen aan een flesje olijfolie.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid en toepassing van de truffelGezondheid en toepassing van de truffelEr wordt hoog opgegeven over de truffel en dat heeft met name met de exclusiviteit te maken. Deze kostbare zwam die onde…
Truffels oftewel AerdbuylenTruffels oftewel AerdbuylenEr zijn zo van die eetbare producten, die er niet uitzien en in feite ook niet echt smakelijk zijn, maar die we in de lo…
Truffel-weetjes en truffel-ideetjesEr is veel te zeggen over truffels. Van de truffeljacht en zijn truffeljagers (cavatori), de gebieden waarin truffels ge…
Chocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís PindaChocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís PindaChocolade is een lekkernij die door velen gewaardeerd wordt. Van chocolade kun je op vele manieren genieten. Je hebt cho…
Truffels: Op jacht naar het zwarte goudHij staat bekend als het zwarte goud en wordt ook wel de zwarte diamant van de keuken genoemd: de truffel. Een bijzonder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sl-Ziga, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Algemene informatie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16790011
  • Cultivering truffels: http://www.academia.edu/2494448/Studies_on_cultivation_possibilities_of_summer_truffle_Tuber_aestivum_Vittad._and_smooth_black_truffle_Tuber_macrosporum_Vittad._in_Hungary
  • http://www.agrisalon.com/fr/permalien/article/6292601/Une-truffe-exceptionnelle-de-pres-de-1-3-kg-vendue-a-Sarlat-en-Dordogne.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tuber_melanosporum
  • http://www.livestrong.com/article/462754-truffle-oil-medicinal-effects/
  • http://www.nytimes.com/2012/12/26/dining/truffles-a-buried-treasure-filled-with-mystery.html?_r=0&adxnnl=1&pagewanted=all&adxnnlx=1414313470-HZrEt799IifEXMEBnSlxNQ
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: MatthiasKabel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Moi mÍme, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: David.Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Truffels, een gezonde lekkernij"

Reactie

W. van Raalte, 27-01-2018 15:04 #1
Ik doe eindeloos lang met een potje met twee grof gesneden zwarte truffels, steeds weer een paar eetlepels bio olijfolie erbij. Een favoriete snack is: wasabi rucola en waterkers in een plastic kom en 10 keer met de keukenschaar erdoor, mengen met een halve fijngehakte verse groene jalapeno peper zonder pitjes, een beetje zout en truffelolie naar smaak. Met twee gedroogde sneetjes volkoren stokbrood en een glaasje niet te droge witte wijn.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 31-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!