InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Hoe moet je druiven bewaren en vers houden? Voorkom rotheid!

Hoe moet je druiven bewaren en vers houden? Voorkom rotheid!

Hoe moet je druiven bewaren en vers houden? Voorkom rotheid! Hoe moet ik druiven bewaren en vers houden? Het is een vraag die heel wat liefhebbers van deze vrucht zichzelf stellen om zo ervoor te zorgen dat de druiven niet rot worden. Verse druiven zijn voor heel wat mensen een lekkernij, daarnaast zijn ze voor eenieder erg gezond. Deze vruchten zijn van nature rijk aan vitamine C, antioxidanten en heel wat andere vitaminen die we nodig hebben om te functioneren. Volgens bepaalde studies zouden verse druiven ons ook helpen met ons zicht, om dingen te onthouden en zouden ze een positieve invloed hebben op onze bloeddruk. Er zijn veel verschillende manieren om druiven te bewaren van enkele dagen tot zelfs enkele weken nadat ze aangekocht zijn.

Hoe druiven bewaren en vers houden?

Stap 1: Koop enkel en alleen verse druiven

Druiven langer bewaren begint met de aankoop van deze vruchten. Wie al meteen overrijpe of zelfs een tros met rotte druiven koopt zal er zeker en vast niet in slagen om het fruit langer dan enkele dagen te bewaren. Daarom is het steeds belangrijk om goed na te denken vooraleer men zomaar een tros druiven kiest.
  • Zoek naar druiven met groene stengels die stevig vasthangen aan de vrucht. Druiven met bruine stengels en waarvan de vrucht snel loskomt zijn doorgaans al erg rijp en zullen bijgevolg dan ook sneller bederven.
  • Onderzoek de kleuren en de kleurschakeringen tussen de druiven om hun rijpheid vast te stellen. Witte druiven zouden een ijzige groene tint moeten hebben.. Rode of paarse druiven moeten rijke en donkere kleuren hebben. Vermijd de aankoop van druiven met bruine of anderskleurige tinten, de tekenen van rotheid bij deze vruchten.
  • Controleer of de vruchten fris en zoet ruiken. Druiven die rot zijn kunnen een sterkere geur hebben en naar azijn ruiken als gevolg van de gisting.
  • Ga op zoek naar tekenen van schimmel op de vruchten. Als de druiven overdreven zacht aanvoelen en er witte en grijze vlekken op staan wijst dit wellicht op schimmel. Dit wijst eveneens op rotheid en zal zich snel verspreiden naar de rest van de tros.

Stap 2: Druiven bewaren om ze vers te houden

We mogen dan wel verse druiven gekocht hebben, wie ze daarna niet op de juiste manier bewaart zal alsnog snel te maken krijgen met rotte vruchten. Daarom is het na de aankoop belangrijk om de vruchten al snel op de juiste manier op te bergen.
Plaats de vruchten onmiddellijk na het thuiskomen in de koelkast. Druiven blijven het verst wanneer ze opgeslagen liggen in een temperatuur tussen -1 en 1 ° Celsius.
  • Plaats de druiven in een gesloten plastic zak of luchtdicht kommetje zonder ze te wassen. De vruchten meteen wassen na thuiskomst zal het rijpingsproces versnellen en zal ervoor zorgen dat ze binnen de zeven dagen rot zijn. Was de druiven enkel en alleen wanneer ze meteen daarna ingevroren zullen worden.
  • Bewaar de vruchten achteraan in de koelkast. De achterste ruimte van de koelkast is vaak het koelst en zou in staat moeten zijn om de druiven twee tot drie weken vers te houden.
  • Bij aankoop van grote trossen dienen deze alvorens in de koelkast geplaatst te worden kleiner gemaakt te worden. Luchtcirculatie zorgt ervoor dat druiven minder snel rot zullen worden.
  • Bewaar de druiven niet in de buurt van sterk geurende voedingsmiddelen zoals ajuin en prei. Druiven hebben het vermogen om geuren in zich op te nemen waardoor ze een vreemde geur of smaak kunnen hebben wanneer ze naast de verkeerde voedingsmiddelen bewaard zijn.

Stap 3: Druiven voorbereiden om op te eten

Nu we de druiven vers aangekocht hebben en gedurende een aantal dagen hebben kunnen bewaren, is het kinderspel om de druiven vers te kunnen serveren. Druiven kunnen lekker zijn bij een kaasschotel, in yoghurt, of gewoon afzonderlijk. Toch zijn er enkele dingen waarop dient gelet te worden vooraleer ze opgegeten kunnen worden.
  • Spoel de druiven goed af vooraleer ze opgegeten of gekookt worden. Het spoelen van druiven kan helpen om bacteriën te verwijderen of andere resten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.
  • Eet de druiven binnen de 72 uur nadat ze uit de koelkast gehaald zijn. Wanneer de vruchten meer dan 72 uur uit de koelkast zijn beginnen ze te krimpen en uiteindelijk ook te rotten.
Gerelateerde artikelen
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Eten bewaren: hoe houd je eten het langst versEten bewaren: hoe houd je eten het langst versHoe bewaar je allerlei eten? Het ene hoort in de koelkast het andere op de fruitschaal. Bananen horen niet in de koelkas…
Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Nederlanders zijn in de loop der jaren steeds meer eieren gaan consumeren. In 2015 at men in Nederland gemiddeld 202 eie…
Bewaren van voedselBewaren van voedselMet verse producten een gezonde maaltijd klaarmaken is prima, maar als je teveel koopt gooi je het weg of bewaar je het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Herbert2512, Pixabay
  • http://www.wikihow.com/Keep-Grapes-Fresh

Reageer op het artikel "Hoe moet je druiven bewaren en vers houden? Voorkom rotheid!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 28-06-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!