InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Snijplank kiezen

Snijplank kiezen

Er bestaan snijplanken van verschillende materialen. Elk materiaal heeft haar eigen voor- en nadelen. Is een snijplank van hout echt minder hygiënisch dan een snijplank van kunststof? En wat is de invloed van een snijplank op de scherpte van je messen?

De verschillende materialen

Grof gezegd zijn er vier materialen die gebruikt worden om snijplanken van te maken. Namelijk:
  • Glas
  • Steen
  • Kunststof
  • Hout

De glazen of stenen snijplank

De voordelen van een glazen of stenen snijplank zitten hem vooral in het onderhoud van de plank. Er komen geen krassen in tijdens het snijden. Ze zijn eenvoudig schoon te maken en kunnen over het algemeen ook in de afwasmachine. Deze planken zijn dus erg hygiënisch.
Er kleven echter ook een aantal nadelen aan deze snijplanken. De oppervlakte van glazen snijplanken is vaak hobbelig, waardoor je niet fijn kunt snijden. Daarnaast worden messen bij het gebruik op een glazen of stenen snijplank erg snel bot. Gebruik je graag een scherp mes? Dan zijn deze planken niet geschikt.

De kunststof snijplank

Een kunststof snijplank is net zoals een glazen of stenen snijplank gemakkelijk in onderhoud. Deze snijplanken kunnen over het algemeen ook in de afwasmachine. Daarnaast zijn deze snijplanken in veel verschillende kleuren te verkrijgen. Door verschillende kleuren alleen voor bepaald voedsel te gebruiken kan kruisbesmetting voorkomen worden. Een kunststof snijplank is ook vriendelijker voor messen dan een glazen of stenen snijplank.
Tijdens het snijden op een kunststof snijplank kunnen er groeven ontstaan in de plank. In deze groeven kunnen bacteriën zich gemakkelijk ontwikkelen wanneer de plank niet goed schoongemaakt wordt. Hoe meer krassen er op de plank zitten hoe moeilijker het schoonmaken wordt. Daarnaast kunnen tijdens het snijden kunststofdeeltjes loskomen, welke weer in het eten terechtkomen. Het is dus van belang kunststof planken regelmatig te vervangen.

De houten snijplank

Verrassend genoeg kan een houten snijplank met het juiste onderhoud erg hygiënisch in gebruik zijn. Hout werkt namelijk bacteriedodend. Tijdens het snijden op een houten plank zullen net zoals bij een kunststof snijplank krassen ontstaan. De krassen in een houten plank blijven echter openstaan waardoor de plank nog steeds goed schoon te maken is. Houtdeeltjes die vrijkomen tijdens het snijden kunnen in het eten terecht komen, dit is geen probleem voor onze spijsvertering. Het is mogelijk de bovenste laag af te schuren wanneer de snijplank erg versleten is. De snijplank is dan weer als nieuw en kan dus erg lang meegaan. Daarnaast blijven messen erg lang scherp bij gebruik op een houten snijplank.
Het nadeel van een houten snijplank zit hem vooral in het onderhoud. Om te voorkomen dat er vocht in de snijplank trekt, dient deze voor het eerste gebruik een aantal keer in de olie gezet te worden. Daarna moet het oliën regelmatig herhaald te worden. Denk hierbij aan minimaal één keer per maand en afhankelijk van het gebruik eventueel vaker. Een houten snijplank mag absoluut niet in een afwasmachine en dient met de hand schoongemaakt te worden. Na het schoonmaken dient de plank direct droog gemaakt te worden en rechtop bewaard te worden om kromtrekken te voorkomen.

De keuze

Zorg ervoor dat je goed afweegt welke voordelen en nadelen voor jou het zwaarst wegen bij de aanschaf van een snijplank. Zo kun je ervoor zorgen dat je de snijplank kiest die het beste bij jou past.

Lees verder

© 2014 - 2019 Bennevis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Poetsen met azijn en citroenPoetsen met azijn en citroenLeer milieuvriendelijk schoon te maken zonder gebruik te maken van chemische stoffen. Veel mensen poetsen met azijn; het…
Keukengerei die je ziek kunnen makenKeukengerei die je ziek kunnen makenZelf koken is gezond, goedkoop en lekker. Omdat je zelf beslist wat er in gaat, kun je het gerecht precies afstemmen op…
Eenvoudige Sinterklaas surprises van (zout) brooddeegEenvoudige Sinterklaas surprises van (zout) brooddeegMet (zout) brooddeeg maak je in een handomdraai leuke Sinterklaas surprises. Zoutdeeg bestaat uit natuurlijke ingrediënt…
Patroon tekenen voor tassenPatroon tekenen voor tassenEen patroon maken voor je eigen tas is een precies karwei, maar met de goede technieken kan je elk ontwerp omzetten in e…
Verschillende soorten makreel en het filerenDe makreel is een zoutwater vis en verkrijgbaar in verschillende varianten van gestoomde tot verse makreel. Makreel is z…
Bronnen en referenties
  • http://faculty.vetmed.ucdavis.edu/faculty/docliver/Research/cuttingboard.htm
  • http://koken.vraaglink.nl/449/houten-snijplanken-minder-hygienisch-plastic-snijplanken
  • http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1314139

Reageer op het artikel "Snijplank kiezen"

Infoteur: Bennevis
Gepubliceerd: 01-02-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!