InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Houten snijplank onderhouden

Houten snijplank onderhouden

Een houten snijplank of hakblok kan zeer hygiënisch in gebruik zijn. Hierbij wordt echter wel de voorwaarde gesteld dat de houten snijplank op correcte wijze onderhouden wordt. Wat komt er allemaal kijken bij het onderhoud wanneer u een houten snijplank wilt gebruiken in de keuken?

Onderhoud na aanschaf

Het belangrijkste onderhoud van een houten snijplank begint direct na de aanschaf. De snijplank dient voor gebruik minimaal vier keer in de olie gezet te worden. Laat de olie minimaal acht uur intrekken voordat de volgende laag aangebracht wordt. Wanneer de plank geen olie meer opneemt is deze geseald. Dit betekent dat de snijplank geen vocht of geur meer opneemt tijdens het gebruik. Gebruik voor het in-oliën een dunne geur- en smaakloze olie. Bijvoorbeeld druivenpitolie is zeer geschikt. U kunt ook Butler olie gebruiken, deze olie is speciaal voor houten snijplanken. Gebruik geen olijfolie! Olijfolie kan blijven plakken en gaan ruiken waardoor er vliegen op af komen.

Onderhoud na gebruik

Het schoonmaken van een houten snijplank is erg simpel wanneer deze goed geolied is. Schoonmaken kan met heet water en een borstel of doek. Afwasmiddel is niet nodig, hout bevat namelijk zelf antibacteriële eigenschappen. Wanneer u het toch een prettiger idee vindt kunt u gewoon afwasmiddel gebruiken. De plank dient dan wel wat vaker geolied te worden. Droog de plank direct na het schoonmaken af.

Af en toe kunt u de plank extra schoonmaken door het snijvlak in te wrijven met citroen. Breng een flinke laag zout aan bovenop een theedoek en leg hier de plank met het snijvlak bovenop. Laat het zout een nacht of minimaal acht uur intrekken. Veeg daarna het zout van de plank af en breng weer één of meerdere lagen olie aan. Hoe meer zout er op de plank achter gebleven is, hoe meer olie er nodig is. Zorg ervoor dat u minimaal één keer per maand opnieuw olie aanbrengt, zodat de sealing van de plank intact blijft. Bewaar de plank bij voorkeur rechtop tegen kromtrekken.

Restauratie onderhoud

Mocht het snijvlak van de plank in de loop van de tijd erg beschadigen is het bij de meeste houten snijplanken en zeker hakblokken mogelijk de bovenlaag af te (laten) schuren. Na het schuren ziet de plank er weer als nieuw uit. Het olie proces dient weer herhaald te worden voordat de plank weer in gebruik genomen kan worden. Het afschuren van de bovenlaag kan afhankelijk van de kwaliteit en dikte van de plank meerdere malen herhaald worden.

Wat niet te doen

Er zijn een aantal zaken die de levensduur van uw houten plank ernstig verkorten en dus vermeden dienen te worden. Om de sealing intact te houden mag een houten snijplank niet weken in water. Om deze reden is ook een vaatwasser funest voor de plank. Om kromtrekken te voorkomen mag een houten snijplank niet drogen op of naast een verwarming.

Wanneer u bovenstaande tips in acht neemt kunt u jaren plezier hebben van uw houten snijplank.

Lees verder

© 2014 - 2019 Bennevis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eenvoudige Sinterklaas surprises van (zout) brooddeegEenvoudige Sinterklaas surprises van (zout) brooddeegMet (zout) brooddeeg maak je in een handomdraai leuke Sinterklaas surprises. Zoutdeeg bestaat uit natuurlijke ingrediënt…
Keuken poetsen: van vuile afzuigkap tot geurende afvoerKeuken poetsen: van vuile afzuigkap tot geurende afvoerEen goede hygiëne in de keuken is van essentieel belang voor je gezondheid en die van je huisgenoten. Wist je dat bacter…
Salmonella infectieSalmonella infectieVolgens het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid (RIVM) is er sinds augustus '08 een “ernstige uitbraak” van Salmonell…
Keukengerei die je ziek kunnen makenKeukengerei die je ziek kunnen makenZelf koken is gezond, goedkoop en lekker. Omdat je zelf beslist wat er in gaat, kun je het gerecht precies afstemmen op…
Bronnen en referenties
  • http://www.hollandseslijpservice.nl/extrahoofdstukken/0dc419794e201ee7e93/snijplank.html
  • http://www.marianskookwereld.nl/assortiment/messen/snijplanken/onderhoudmessen/

Reageer op het artikel "Houten snijplank onderhouden"

Reactie

Louise, 17-04-2015 12:51 #1
N.a.v.uw artikel over onderhoud van snijplanken heb ik een vraag. Is het mogelijk de druivenpitolie van de supermarkt te gebruiken of moet ik de biologische versie gebruiken? Ben in het bezit van een groot butler hakblok (40cm doorsnede 10 cm dik)
graag uw reactie. m vr gr louise Reactie infoteur, 20-04-2015
Hallo Louise,

De druivenpitolie van de supermarkt is prima!

Met vriendelijke groet,
Bennevis

Infoteur: Bennevis
Laatste update: 08-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!