InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat zijn vergeten groenten?

Wat zijn vergeten groenten?

Wat zijn vergeten groenten? Vergeten groenten zijn groenten die mensen vroeger dikwijls aten maar tegenwoordig niet meer. We zijn als mensheid deze groentesoorten ´vergeten´. Toch worden ze door enkelen veelvuldig gegeten. Ook is de vergeetachtigheid lokaal bepaald. Wat in Nederland vergeten is, kan in andere landen nog volop gegeten worden. In de eerste jaren van het derde millennium kwamen vergeten groente ook in de Lage Landen weer helemaal in trek. Na 200 jaar industrialisatie en 100 jaar kopen van producten bij supermarkten begint men in Nederland steeds vaker naar markten te gaan om groenten te eten.
Pastinaak / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pastinaak / Bron: Jonathunder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Drastische eetpatroonwijziging van de westerse mens

Het eetpatroon van de westerse mens heeft zich drastisch gewijzigd in vergelijking met begin 20e eeuw. Vroeger gingen mensen naar de markt en kocht men seizoensgroenten. Dat zijn groenten die verkocht worden in het seizoen dat ze worden geoogst. Tegenwoordig eten we groenten uit potjes, blikjes en diepvriesdoosjes. Dat is slechts een tijdelijke omschakeling zo zal in de toekomst blijken; tot nu toe zijn alle gewoontes van een samenleving op aarde steeds weer veranderd. Wat echter niet verandert is dat groenten moeten groeien voordat het gegeten kan worden. De groenten van nu kunnen of ingevlogen worden uit andere delen van de wereld of ze kunnen worden ingeblikt zodat ze op later tijdstip dan de oogsttijd geconsumeerd kunnen worden.

Bekende groente zijn niet duurzaam

De huidige groenteconsumptie heeft een nadeel; ze is niet duurzaam. Bloemkool invliegen vanuit Zuid Afrika of asperges per vliegtuig laten overkomen vanuit Zuid Amerika, heeft als groot nadeel dat het veel brandstof kost en dus milieuvervuiling. Het inblikken en in potjes doen van groente is eveneens minder duurzaam; je hebt immers meer verpakkingsmateriaal nodig. Daar komt nog bij dat ingeblikt groente beduidend minder gezond is. Doordat het in blik zit komen er juist veel oxidanten in de groente; dat maakt het ongezond. Ook voorgekookte boontjes uit een potje zijn reeds ontdaan van grote hoeveelheden vitaminen, mineralen en andere fytonutriënten, zo beseft de consument steeds vaker. Daarom gaat men weer terug naar de basis: het eten van verse groente. Daar hoort het eten van vergeten groente bij.

Vergeten groenten bij de groentenboer

Vergeten groenten vind je heel soms terug bij de good-old-groenteboer. Een stuk vaker zie je deze groenten bij een biologische winkel of op een biologische markt. Vergeten groenten zijn toppers onder de moestuinliefhebbers. Bovendien komt het steeds vaker voor dat topkoks een creatieve draai aan hun menu´s geven door vergeten groenten te gebruiken. Kortom: vergeten groenten zijn hip. Daarnaast zijn ze lekker, biologisch, gezond en oer-Hollands. Het zijn de groenten die de voorouders van Nederlanders regelmatig aten.

Vergeten groenten in de moestuin

Het is voor een flink grote groep moestuinkwekers een extra hobby om groenten te kweken die niet of nauwelijks te koop zijn. Daarom wordt de kweek van vergeten groente vaak uitgevoerd door hobbykwekers. Veel mensen zien in dat doordat sommige groenten iets moeilijker zijn om commercieel te kweken de markt maar een beperkt aantal soorten verkoopt; het aanbod is verschraald ten opzichte van honderd jaar terug; dat betekent dat de meeste mensen maar een beperkt overzicht hebben van wat lekkere groenten zijn. Misschien zijn de lekkerste groenten wel vergeten groenten. Uiteraard zijn er ook nieuwe groenten op de markt gekomen die hier vroeger nooit werden gegeten zoals paksoy. Het marktaanbod is continue in verandering, al zijn de veranderingen commercieel gedreven.

Overzicht vergeten groenten

PastinaakAardpeerRammenasCrosneEeuwige moes
SuikerwortelKardoenBrave hendrikPeterseliewortelHaverwortel
ZeekoolKliswortelKnolkervelSnijbietTeunisbloem

Hoe kom je aan vergeten groenten?

Je kunt ten eerste beginnen met zelf groenten te kweken. Sommige vergeten groenten zijn relatief makkelijk om te kweken. Begin eens met palmkool of crosne. Rammenas is ook niet echt moelijk. Palmkool is een leuke kool om te zien; er zijn zelfs mensen die het als sierplant kweken. Deze plant heeft een tweejarige levensduur. Nog eenvoudiger is het om eeuwige moes te kweken. Dat is een vaste
Kardoen / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kardoen / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
plant. Hij komt gewoon elk jaar vanzelf weer op. Eeuwige moes mag niet in de volle zon staan. Om te beginnen met kweken moet je eerst zaden kopen. In het geval van eeuwige moes zou een bevriende moestuinkweker de groente voor je kunnen splijten; dat is ook een manier om eeuwige moes te vermeerderen. Manieren om aan vergeten groenten te komen zijn:
  • Bij biologische winkel,
  • Van biologische markt,
  • Bij een biologische kwekerij, om het zelf op te kweken,
  • Bij een biologische zadenhandel,
  • Van vrienden met een moestuin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vergeten groentenVergeten groentenSommige groenten werden vroeger veel gegeten omdat ze gewoon voorhanden waren. Import en export was toen niet zo vanzelf…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Vergeten historische groenten weer op het menuBrave Hendrik, pastinaak, schorseneer en huttentut zijn voorbeelden van groenten die al stammen uit de Middeleeuwen. In…
Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenVergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenIn de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel…
De geneeskracht van palmkoolPalmkool is een klassieke vergeten groente. Hij is zelfs zo vergeten dat Wikipedia nog geen site ervoor heeft; dat wil w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn vergeten groenten?"

Reactie

Szatmari Szabo Zsigmond, 20-09-2017 19:43 #1
Spreekt mij zeer aan!
Woon nu in Hongarije waar bijv. Peterseliewortel volop verkrijgbaar is en een basisingrediënt voor soep is.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-04-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!