InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Snoep van vroeger

Snoep van vroeger

Snoep van vroeger Voor huidige volwassenen is het soms moeilijk te begrijpen dat de snoepmerken uit hun jeugd nergens meer verkrijgbaar zijn. Mexicaantjes met grote hoeden, Bazooka en Treets waren ooit waanzinnig populair. Nu lijken alleen dezelfde volwassenen ze te missen. Snoep blijkt na een of twee generaties gewoonweg te verdwijnen en come-backs zijn vaak gedoemd te mislukken.

BIS fruitsnoepjes

In de jaren zeventig was een rolletje BIS populair als tussendoor snoepje. In een rolletje zaten tien kleine snoepjes, die met een klein beetje moeite allemaal tegelijk in de mond konden. Er waren verschillende fruitsmaken: citroen, aardbei, kers, appel, sinaasappel. Producent was Van Tuinen uit Vlaardingen, die de productie al snel naar Bladel verplaatste en daar in de toptijd 5 miljoen rolletjes per week maakte en ze wereldwijd verkocht. De fabriek werd in 1987 verkocht.

Knoeifactor: 6

De snoepjes kleefden nogal. Aan elkaar, maar ook aan kinderhandjes. Die worden dus een beetje vies. Maar verder viel het erg mee, zeker als de snoepjes allemaal tegelijk in een hapgrage mond verdwenen.

Lange Jan

Van Fruitella is vooral de vierkante snoepjesrol bekend. Dit merk had meer producten, vaak in erg onnatuurlijke, chemisch aandoende kleuren (roze, knaloranje). Fruitella werd door de Rotterdamse snoepfabrikant Van Melle al rond 1930 in Polen ontdekt. De rollen Fruitella waren handzaam, dat gold niet voor de Lange Jan: dat was een platte strip van 13 centimeter lang en 2 centimeter breed. Feitelijk van hetzelfde spul gemaakt als het roze vierkantje en eveneens verkrijgbaar in verschillende smaken (aardbei, sinaasappel, citroen, maar ook verschillende dropsmaken). Lange Jan was niet bijzonder lang houdbaar. Menig kind heeft zijn tanden stukgebeten op een oude, keihard geworden Lange Jan. Met andere ingrediënten en een andere structuur bestaat Lange Jan nog steeds, maar het is toch niet meer hetzelfde. Hij is ook een stuk korter.

Knoeifactor: 6

Lange Jan zat in een wikkel en je kon er steeds stukjes vanaf bijten/trekken met je tanden. Of je brak ‘m meteen al in tweeën. Veel smeerboel gaf het niet, al zullen er heus wel wat kleren onherstelbaar zijn beschadigd door het goedje.

Treets

De Amerikaanse firma M&M (oprichters: Forest Mars en Bruce Murrie) maakten in 1941 een bruin gekleurd snoepje van lichte chocolade, met daaromheen een suikerlaagje. In een van de varianten zat binnenin een grote pinda. Pas in 1960 kwamen er meer kleuren bij (rood, groen en geel). Vanaf de jaren zestig vormde Nederland een nieuwe afzetmarkt voor deze snoepjes. Er werd besloten om dit onder andere merknamen te doen: Treets voor die met pinda, Bonitos voor snoepjes zonder pinda. Treets waren lekker groot en het was in flinke gele zakjes verpakt. In 1983 verdween de naam Treets weer en werd het M&M’s Pinda – M&M’s Choco voor Bonitos.

Knoeifactor: 7

De reclameslogan Smelt in je mond, niet in je hand moest ouders geruststellen. Het was ook gedeeltelijk waar: het suikerlaagje hield de chocola wat langer intact. Maar warme kinderhandjes konden er toch snel een vlekkenfestijn van maken.

Ben-Bits

Qua smaak (niet zoet genoeg) moest Ben-Bits het afleggen tegen zo ongeveer iedere andere kauwgom, maar de fabrikant had een ijzersterke, nieuwe troef in handen: Ben-Bits was eind jaren zeventig de allereerste suikervrije kauwgom en dus veel gezonder. Het was namelijk wel al duidelijk dat kauwgom, van Stimorol tot Donald Duck-kauwgom, veel suiker bevatte en erg slecht was voor de tanden. Ben-Bits kwam uit Denemarken, net als Stimorol trouwens. Het succes van Ben-Bits werd uiteindelijk ook hun ondergang. Er werd niet vernieuwd, suikervrij bleef de kernboodschap. Na het faillissement in 2000 is Ben-Bits sinds kort weer terug in drie smaken, waaronder drop/salmiak. Maar de kans dat het weer aanslaat lijkt klein.

Knoeifactor: 7

Ben-Bits werd per kauwgom verpakt en je kon ‘m bewaren in datzelfde papiertje. Gezien de smaken (salmiak is een uitzondering) was het meer een kauwgom voor wat oudere kinderen. En die knoeien wat minder. Maar het blijft kauwgom.

Mekka Chocolade

De chocoladereep Mekka kwam van de Van Dungen Chocoladefabriek uit Nijmegen. Van Dungen was al beroemd vanwege zijn Jamaicaanse rumbonen, maar scoorde in de jaren vijftig ook al met deze flinke, 50-gram zware melkchocolade tablet. Bijzonder was de verwerking van hazelnoten en rozijnen in de tablet, in een blauwe wikkel met gouden letters. Op elk treinstation was Mekka verkrijgbaar. In 1972 wordt Mekka overgenomen door concurrent Kwatta (goedkoper en minder lekker), die de productie verplaatst naar Breda. Vanaf 1998 vond de productie in België plaats, met een iets andere samenstelling en 10% kleiner (45 gram). Vier jaar later wordt Mekka definitief begraven.

Knoeifactor: 7

Het tablet Mekka is te groot en teveel voor kleine kinderen. Dat maakt de kans op vlekken kleiner. Maar alle chocolade wordt uiteindelijk zacht en smelt, en moeders gaven ook weleens een tablet om te delen. Dan kleeft er net zo’n risico aan als aan andere chocoladerepen.

3 Musketiers

Een 20 cm lange karamelreep, met chocolade overgoten: 3 Musketiers. Zag eruit als een soort DNA-kronkel. Advertenties voor dit snoepgoed hadden de vorm van stripverhalen, waarin de musketiers niet de degens kruisen met een vijand, maar hem zoet houden door de karamelreep aan te bieden. Lekker lang, lang lekker was hun beste slogan. Mars ontwikkelde 3 Musketiers in 1971, als een reactie op het Engelse Curlywurly. Die was minder van smaak, maar bestaat nog steeds. Een soort replica van de 3 Musketiers-reep, Marathon, had van 1973 tot 1981 veel succes in de Verenigde Staten.

Knoeifactor: 8

De reep is bijzonder lang, en kinderen gingen er zeker niet netjes mee aan tafel zitten. De warme kinderhandjes lieten de chocolade smelten, en dan zijn vlekken niet ver weg. Ook de lange slierten karamel konden er een vieze boel van maken.

Bazooka kauwgom

Na de Tweede Wereldoorlog werd Bazooka kauwgom in New York ontwikkeld, door de firma Topps. Het is nu niet meer verkrijgbaar in Nederland, maar nog wel in Canada en de Verenigde Staten. In het rood-wit blauwe papier zat sinds 1953 een humoristische drie-tekeningenstrip van Bazooka Joe gewikkeld. De kauwgom kwam in de jaren zestig naar Nederland. Zat vol met kleurstoffen, smaakte apart maar was in de mond ook snel zijn mierzoete smaak kwijt.

Knoeifactor: 9

Kinderen willen kauwgom vaak niet weggooien. Dus eindigt het goedje vaak in de broekzak, waar het moeders tot wanhoop drijft. Maar het kan nog erger. Bazooka (andere kauwgom ook) komt op een of andere manier - hoe precies is vaak een raadsel - regelmatig in het haar van kinderen terecht. Dat doet ofwel veel pijn, of de schaar moet er zelfs in.

Zwart op Wit

Het grijs/beige uitziende zwart op wit-poeder bestaat uit zoethoutwortelextract en werd in allerlei verpakkingen verkocht. Zoals in plastic rietjes, die snel kapotgekauwd waren, gingen scheuren of verstopt raakten. Maar ook in kleine plastic miniflesjes, waar kinderen dan soms het puntje van hun tong vacuüm in zogen. Verreweg het populairst waren de gele zakjes Zoete Beertjes, en die bestaan nog steeds. Het is de bedoeling om een beetje van het poeder op je hand te strooien en het er dan met ferme tong op te likken.

Knoeifactor: 9

Omdat zwart op wit likkend wordt opgepeuzeld, vraag je om een smeerboel. Die komt er dan ook. Handen worden vies, maar de jas- of broekzakken (halflege, half verstopte zakjes werden er vaak ‘tijdelijk’ in opgeborgen, maar vergeten) waren hun leven ook niet zeker.

Caraco IJs

Onder een andere naam (de Valk, van eigenaar Gerrit Valk) bestond dit ijs op stokjes al in 1953. Het was afkomstig van een bakkerij in Hellendoorn, die vanaf dat jaar ook banketbakkersijs maakte. Vanaf 1964 heette het Caraco (naar de Venezolaanse hoofdstad Caracas) en werd het logo een lachend Mexicaantje. Ook de slogan werkte goed: Mexicaantje Oranje Hoed, Caraco IJs geweldig goed, caraco IJs oeh geweldig lekker. Ingezongen door de Dutch Rhythm Steel & Show Band uit Suriname. Kortom, alles wat zonnig was, werd erbij gehaald. Prikkebeen was het opvallendste ijs van Caraco. Dat zat in een rond kokertje, dat je van onderen omhoog kon duwen.
In 1972 bouwde Caraco een nieuwe ijsfabriek in Hellendoorn. Het merk Caraco verdween in 1996, daarna werd in de ijsfabriek door Unilever Ola, Hertog en Ben & Jerry’s gemaakt. Sinds 2010 produceert deze fabriek enkel nog maar Ben & Jerry’s, Ola en Hertog worden door Unilever tegenwoordig in het Engelse Gloucester gemaakt.

Knoeifactor: 10

IJs smelt (vaak te snel voor een klein kindermondje), en dan krijg je vlekken. Roomijsvlekken op kinderkleren waren heel normaal, bij waterijs was de ellende zo mogelijk nog groter: daar viel vaak heel wat van op de grond. Of het droop vanaf het stokje in lange, stroperige lijntjes naar beneden. Vaak tot de elleboog, maar soms zelfs tot in zwembroek of badpak. Jakkie.
© 2013 - 2019 Kempes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Karamelsensatie: Twee recepten met karamelKaramelsensatie: Twee recepten met karamelKaramel zie je veel terug verschillende zoete lekkernijen. Veel snoepgoed bevat bijvoorbeeld karamel, maar ook veel koek…
Sinterklaas, meest populaire snoepgoedIeder jaar rond 5 december is er weer een stormloop op het snoepgoed van de Sint. Deze seizoensgebonden lekkernijen zijn…
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Het decoreren van cake popsCake pops kun je op allerlei manieren decoreren. Hier staat een lijst met ideeën voor decoraties en waar je deze product…
Zelf karamel en toffees makenZelf karamel en toffees makenKaramel en toffee, veel mensen zijn er gek op. Naturel, met chocolade of met nootjes, de één is nog lekkerder dan de and…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Caraco IJs
  • http://www.collectingcandy.com/wordpress/?p=889
  • http://jeugdsentimenten.net

Reageer op het artikel "Snoep van vroeger"

Reacties

Jelle Scholing, 04-08-2019 18:58 #8
Wie herkent nog de chocoladereep genaamd: Okee
Het was te vergelijken met een Nutsreep.
Zonder noten maar met vruchtjes in de witte zachte nougat verwerkt. Het is een reep geweest van korte duur.

Karel, 02-01-2019 18:40 #7
Hoe heten de vacuüm verpakte pinda's die je vroeger in de kroeg kreeg?

Willeke, 12-07-2018 10:18 #6
Mintcrisp komt mij als naam niet bekend voor, wel de reep zelf. Is er misschien een andere naam? Ik vond het overigens lekker en vooral fascinerend om te zien, met al die glasachtige felgroene laagjes.

Elwin, 22-06-2018 23:51 #5
Op mekka snoep na is alles zeer herkenbaar. Zelf moet ik dan gelijk aan Raider en droprolletje FAAM denken. En natuurlijk de rolletjes van Autodrop met zo'n T erin gestanst.

Klaas de Krijger, 14-05-2018 08:27 #4
Bazooka kauwgom was in de jaren '50 al te koop in NL! Bazooka kauwgom werd achter de oren geplakt om later door te gaan met kauwen.vandaar dat het soms in het haar belandde.
het werd ook wel klapkauwgom genoemd (je kon er enorme ballonnen mee blazen!) of ook wel ribbel-kauwgom, vanwege de vorm.
Sommige franchise-winkels van Jamin verkopen nog altijd Bazooka kauwgom, hoor (o.a.Alkmaar)

Bert, 05-06-2017 13:33 #3
In de jaren 70 veel limlollies (ijsjes) van de jamin gehad. Ook ineens verdwenen, jammer hoor.

Claudia Kok, 28-08-2016 19:25 #2
De dunne chocoladereep van de jaren 70 met felgroene knisperende mint heette Mintcrisp, heerlijk en jammer genoeg ineens verdwenen.

Edith, 16-02-2016 21:37 #1
Hai, superleuk artikel :-)
In de jaren 70 at ik ook wel eens een dunne chocoladereep met felgroene knisperige pepermunt erin. Het was ineens verdwenen! Je kon het vaak ook op stations kopen uit een automaat. Wie kent dit nog en weet de naam? Reactie infoteur, 17-02-2016
Dank je, Edith!

Ik ben zelf van 1965, maar ik (her)ken wat jij omschrijft niet. Eerlijk gezegd klinkt het niet echt lekker, haha, maar dat was het wel?

Infoteur: Kempes
Laatste update: 08-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 8
Schrijf mee!