InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Remeker - Jersey Boerenkaas

Remeker - Jersey Boerenkaas

Remeker kaas is biologische kaas die wordt gemaakt op boerderij De Groote Voort in Lunteren. Voor de productie van deze kaas wordt de melk van de aanwezige Jersey koeien op de boerderij gebruikt. De Remeker kaas heeft de afgelopen jaren al meerdere prijzen in de wacht gesleept.

De boerderij

De boerderij is al meer dan 300 jaar in het bezit van familie van de Voort. De huidige eigenaar, Jan Dirk van de Voort, beheert de boerderij volledig biologisch. In de vorige eeuw is het Jersey ras op de boerderij geïntroduceerd. Momenteel zijn er zo’n 100 Jersey koeien aanwezig op de Groote Voort. De koe heeft weinig nodig en kan daarmee relatief wel veel melk geven, wat het een geschikt ras maakt voor de biologische houderij. Daarbij is de melk van de Jersey koe ook speciaal. Het caroteengehalte is hoger dan gewone melk van andere rassen, waardoor de melk een opvallend gele kleur heeft. Daarbij heeft de melk een hoger kalkgehalte en het juiste soort eiwit voor het maken van kaas.

Natuurlijke werkwijze

De filosofie en werkwijze op de boerderij gaan nog verder dan de normale biologische landbouw. Werken met de natuur, en niet ertegen, is een prioriteit voor Jan Dirk. Hij gebruikt geen chemische kunstmest, alleen maar de mest van zijn eigen koeien om het weiland te bemesten. Er wordt op het bedrijf sinds 2004 ook geen antibiotica meer gebruikt, de dieren worden niet meer geënt of ontwormd. Het gebruik van diverse kruiden maakt dit mogelijk en de dieren zijn kerngezond. Ook houden de koeien tegenwoordig hun horens en worden deze niet afgezaagd. Dit heeft verschillende voordelen voor het dier. Jan Dirk gelooft dat de koeien hun horens gebruiken als mineralendepot om tekorten op te vangen, bij bijvoorbeeld het kalven. Verder zijn er nog andere voordelen voor de koeien, te lezen op de site van Remeker.

De kaas

Voor de kaas wordt dus alleen de melk van de eigen Jerseykoeien gebruikt. De melk wordt rauw verwerkt, dus niet gepasteuriseerd. Er wordt bij de bereiding ook weinig zout gebruikt.

Sinds kort is er een nieuwe kaas te koop op de Groote Voort, deze kaas heeft namelijk een natuurkorst. Er wordt een bepaald bestanddeel van de melk, de Ghee, gebruikt om de korst te maken. Dat maakt dat de korst van deze kaas ook gewoon te eten is.

Er zijn verschillende soorten Remeker kaas, namelijk:
  • Remeker Belegen
  • Remeker Jong
  • Remeker Jong belegen
  • Olde Remeker

Kazen met een natuurkorst:
  • Remeker Pril
  • Remeker Puur
  • Olde Puur

Prijzen

  • 2008: Olde Remeker is uitgeroepen tot beste Nederlandse kaas op de World Cheese Awards in Dublin.
  • Olde Remeker heeft in 2008 ook een prijs gewonnen als ‘Worlds best Jersey Cheese’ op het Wereld Jersey Congres.
  • 2011: Het bedrijf heeft de Ekoland innovatieprijs gewonnen met de vinding Ghee te smeren op de kaas, zodat de korst meerijpt en gegeten kan worden.
  • 2013: Remeker Puur is uitgeroepen tot Beste Belegen Kaas in Nederland door Nieuwvers (Foodlog en Urgenda).
© 2013 - 2019 Schommelstoel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Indiaas eten – Ghee en Paneer (Indiase kaas)Sommige producten uit de Indiase keuken zijn ook in Nederland bekend. Bijvoorbeeld Curry met rijst of Naan. Ghee en Pane…
Alles over kaasAlles over kaasWie eet er nu niet graag een boterham met kaas? Kaas is niet alleen lekker als broodbeleg, maar ook geschikt als vleesve…
Tosti maken, hoe maak je een tosti?Tosti maken, hoe maak je een tosti?Een tosti maken is niet moeilijk. De basisingrediënten voor een tosti zijn brood (meestal witbrood) kaas en ham. Je kunt…
Kaas, van pasteuriseren tot distributieKaas, van pasteuriseren tot distributieIn dit artikel vindt u allerlei informatie over kaas. Wij als Nederlanders worden kaaskoppen genoemd en dat is niet zond…
Bronnen en referenties
  • www.remeker.nl

Reageer op het artikel "Remeker - Jersey Boerenkaas"

Infoteur: Schommelstoel
Gepubliceerd: 22-03-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!