InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Drakenfruit (Dragon Fruit): exotische vitaminebom!

Drakenfruit (Dragon Fruit): exotische vitaminebom!

Drakenfruit (Dragon Fruit): exotische vitaminebom! Wie regelmatig op de markt komt, heeft het vast wel eens gezien: drakenfruit, in het buitenland beter bekend als 'dragon fruit'. Deze felgekleurde fruitsoort wordt door sommigen omschreven als de mooiste ter wereld. Bovendien blijkt de tropische vrucht erg goed voor de gezondheid. Met de vrucht kun je ook lekkere toetjes en fruitsalades maken. Sommigen laten drakenfruit juist trekken in de thee. Kortom: een veelzijdige vitaminerijke vrucht met een bijzonder uiterlijk.

Pitahaya

Drakenfruit heet ook wel 'Dragon Fruit' of cactusfruit

Drakenfruit is de vrucht van een cactus. Het staat ook wel bekend onder de naam 'Dragon Fruit', 'Pitahaya' of cactusfruit. Het is een nog redelijk onbekende fruitsoort in Nederland maar de vrucht wint langzamerhand terrein.

Wereldwijd

Drakenfruit komt oorspronkelijk uit Midden- en Zuid-Amerika. Later werd de vrucht geïntroduceerd in Vietnam. Tegenwoordig wordt de vrucht veel gekweekt in Zuid-Oost Azië en China en komt er wereldwijd belangstelling voor deze bijzondere vrucht.

Drakenfruit: kenmerken

Het uiterlijk

Drakenfruit is een exotische vrucht met schubben en/of bloemen aan de buitenkant. Deze bloemen komen 's nachts tot bloei en kunnen zeer groot worden. Drakenfruit is er in verschillende maten. Sommige vruchten wegen slechts 100 gram maar er zijn ook vruchten van wel een kilo gesignaleerd. De vrucht zelf is verkrijgbaar in de drie kleuren: rood, roze en geel. Ze hebben rood of wit vruchtvlees met donkere pitjes erdoorheen.
De smaak van 'dragon fruit'
Het vruchtvlees aan de binnenkant van het drakenfruit is heel sappig. Het is een fruitsoort met een zoete smaak. Sommigen vinden de smaak een beetje flauw terwijl anderen er juist verzot op zijn.Veel mensen zeggen dat de vrucht een beetje aan de smaak van kiwi of meloen doet denken. De exotische 'Pitahaya' wordt ook regelmatig gebruikt als garnering voor salades.

Vitaminerijk en vol vezels

Drakenfruit blijkt een erg gezonde exotische vrucht. De positieve eigenschappen van deze fruitsoort zijn onder andere:
  • hoog gehalte vitamine C
  • vitamine B1
  • rijk aan mineralen (o.a. calcium)
  • enkelvoudig onverzadigde vetten (de 'gezondere' vetten)
  • vezelrijk
  • bordevol antioxidanten
Drakenfruit is zowel gewoon als in een gedroogde vorm te eten. Gedroogd drakenfruit heeft per gram een hoger gehalte vitamine C en vezels. De schil van drakenfruit is overigens ook eetbaar en bevat veel vezels.

Drakenfruit en gezondheid

Antioxidanten

Aan drakenfruit/dragon fruit worden nogal wat positieve gezondheidseffecten toegeschreven, met name vanwege de vele antioxidanten die de vrucht bevat. Het is echter niet bekend of dit wetenschappelijk is onderzocht. Uiteraard mag je wel verwachten dat een vitaminerijke vrucht -die ook rijk is aan mineralen en vezels- kan bijdragen aan je welzijn. Over drakenfruit wordt geschreven dat het een positief effect zou hebben op onder andere:
  • genezing van wonden
  • stofwisseling
  • het voorkomen van slechte ogen
  • hydratatie van de huid
  • verlagen van cholesterol

Gezonde leefstijl

Deze positieve gezondheidseffecten houden natuurlijk alleen stand als je ook overige gezondheidsfactoren in de gaten houdt zoals een evenwichtige vitaminerijke voeding, een gezond leefpatroon en voldoende beweging. Drakenfruit is in die zin geen wondermiddel maar kan wel bijdragen aan een betere gezondheid.

Drakenfruit eten en drinken

Met drakenfruit kun je heerlijke gerechten en sappen bereiden. Denk bijvoorbeeld eens aan:
  • smoothies
  • zelfgetrokken thee van drakenfruit
  • bowl
  • sangria
  • cocktails
  • fruitsalades
  • zelfgemaakt ijs

Zelf drakenfruitijs maken: een recept

Eenvoudig recept

Als je eens een origineel ijsje wilt presenteren, kun je zelf drakenfruitijs maken. Er zijn allerlei recepten te bedenken. Hierbij volgt een eenvoudig recept om dit verrukkelijke ijs binnen een handomdraai te maken.

Ingrediënten

  • 1 bak roomijs
  • 4 stuks drakenfruit
  • 1 eetlepel honing
  • 4 eetlepels kokosmelk
Bereiding
Haal het vruchtvlees (pulp) uit de schil van het drakenfruit. Verwijder evt wat pitjes. Meng met de mixer of gebruik de foodprocessor om het ijs met het vruchtvlees te mixen. Voeg daarna naar smaak honing en kokosmelk toe en mix dit door het ijs heen. Voeg eventueel op het eind een snufje zout toe voor een pittige smaak. Laat het ijs enkele uren opvriezen en presenteer het dan in bolletjes.

Drank door de ingrediënten

Sommige mensen vinden het lekker om wat sterke drank door het ijs te mixen. Je kunt hierbij denken aan Grand Marnier, tequila of een andere sterke likeur. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van smaak en niet geschikt voor kinderen.

Decoratie

Drakenfruit is eventueel ook als decoratie te gebruiken. Veel mensen vinden het mooi dat de vrucht zo felgekleurd is en leggen het drakenfruit als decoratie in een fruitschaal op tafel. Als je de pulp uit het drakenfruit verwijdert en de schil van binnen goed schoonmaakt, kun je er ook lekkernijen in opdienen. Denk bijvoorbeeld aan zelfgemaakt drakenfruitijs of een fruitsalade. Leuk om als toetje tijdens een etentje te serveren!

Bron: E.t, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: E.t, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Prijs en verkooppunten drakenfruit

Markt of toko

Drakenfruit is niet wijd verspreid in de Nederlandse supermarkten. Een enkele keer wordt deze fruitsoort wel eens verkocht in één van de grote supermarkten in Nederland. Fans van drakenfruit kunnen het beste naar de markt, groenteboer of naar een (Chinese) toko gaan.

Prijs drakenfruit varieert

De prijzen van drakenfruit variëren. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de vrucht of de locatie waar je deze tropische fruitsoort koopt. Op de markt in Nederland betaal je voor een klein stuk drakenfruit (100 à 150 gram) ongeveer één euro.
Gerelateerde artikelen
De top tien exotische fruitsoortenDe top tien exotische fruitsoortenReizen naar een exotische bestemming gaat niet alleen over zwemmen in de schitterende blauwe wateren of lekker zonnebade…
Mango, supergezond fruit!Mango, supergezond fruit!Mango is een heerlijke, sappige fruitsoort die alleen groeit in de tropen. Mangobomen zijn rijkelijk aanwezig in tropisc…
Lekker en gezond fruit: de PassievruchtLekker en gezond fruit: de PassievruchtDe passievrucht is voor ons Nederlanders een exotische vrucht, maar wel eentje waar het de moeite van waard is om mee ke…
Exotisch fruit: LonganExotisch fruit: LonganSinds de ontdekkingsreizigers van enkele eeuwen geleden zijn exotische vruchten erg populair in Europa. Longan (Dimocarp…
Mangosteen, de supervrucht uit AziëDe fruitsoort ‘Mangosteen’, is in Europa en Amerika relatief onbekend, maar in Azië uitgeroepen tot ‘de Koningin der vru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HelgaKa, Pixabay
  • www.spiruella.nl
  • www.eetsnob.nl
  • www.plazilla.com
  • www.forum.fok.nl
  • www.2gourmaniacs.com
  • www.google.com (afb.)
  • Afbeelding bron 1: E.t, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Drakenfruit (Dragon Fruit): exotische vitaminebom!"

Reacties

Paul Martens, 05-06-2017 11:09 #9
Ik had een vraag: kun je deze vrucht ook invriezen? Dan is dit makkelijker als je iets wil maken en je hoeft niet meteen te bestellen en dagen wachten op de vrucht.
Alvast bedankt. Paul

Els, 02-06-2017 22:59 #8
Ik heb voor het eerst drakenfruit gekocht en het is echt lekker. Lijkt een beetje op kiwi maar minder zoet, echt een aanrader.

Robby Botter, 15-04-2017 20:39 #7
Heerlijk fruit de ijsjes vinden wij heerlijk vooral voor onze kleinkinderen gemengd met ander fruit… puur natuur en zonder toegevoegde suikers. De prijzen in de supermarkt zijn jammer genoeg veel te hoog (€3,15 voor 100 gram). Inderdaad op de markt rond de €2 voor 450 gram en op de Haagse markt €1 per stuk. Toch fijn dat het aanbod steeds groter wordt.

Maria Do Rosario, 15-12-2016 19:15 #6
Lekker fruit, niet zoet.

Han, 10-12-2016 17:50 #5
Dat drakenfruit net zo gezond is als een avocado die ook helpt om je cholesterolpeil te verlagen is heel goed nieuws.

Psl van Ingen, 21-09-2016 16:56 #4
Waar koop ik deze bijzondere plant of zaad? Reactie infoteur, 17-10-2016
Drakenfruit is meestal gewoon op de markt te koop. Anders is dit fruit ook te krijgen in speciale toko's.

Laos (infoteur), 08-01-2016 13:39 #3
Exotisch fruit kan je heerlijke salades van maken, met mint erover.

Naamvan Campen, 15-09-2015 10:38 #2
Wanneer maakt deze vrucht zijn vitamine aan? En rijpt hij verder als hij van de struik cq boom verwijderd is?

P. J. Luijken, 07-06-2013 12:44 #1
Heerlijk fruit en prachtig om te zien ik zou graag van alle drie de soorten de zaden willen hebben of nog liever de jonge planten wie kan mij daar aan helpen of weet er een adres van.
Bij voorbaat dank vr gr P J Luijken

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 25-10-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 9
Schrijf mee!