InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De top tien exotische fruitsoorten

De top tien exotische fruitsoorten

De top tien exotische fruitsoorten Reizen naar een exotische bestemming gaat niet alleen over zwemmen in de schitterende blauwe wateren of lekker zonnebaden. Je moet ook eens proeven van de inheemse gerechten en de lokale exotische vruchten. Omdat je juist wat verfrissends nodig hebt voor deze hete zomers, heb ik een lijst van tien tropische vruchten samengesteld die je absoluut moet proberen!

Lychee: afkomstig uit Zuid-China

Afkomstig van een groenblijvende boom, zien de lychee eruit als klein wit vleesachtig fruit, bedekt met een rode korst, rijk aan vitamine C en met een druifachtige textuur. De lychee is wereldwijd op de markt gebracht. De vrucht wordt gekoeld en ingeblikt om zodoende de smaak te behouden.

Passievruchten: afkomstig uit Zuid-Amerika

De passie vrucht heeft een zachte en sappige binnenkant vol met zaden, die vaak ook zitten in de velen sappen om jezelf te stimuleren. Er zijn twee soorten passievruchten: de gouden (maracuyá), welke vergelijkbaar is met een grapefruit. En de donkere paarse passievrucht (gulupa), in grote vergelijkbaar met een citroen. Echter, wordt van de laatste gezegd dat die licht giftig kan zijn.

Bron: TACLUDA / RgbstockBron: TACLUDA / Rgbstock

Drakenfruit: afkomstig uit Centraal- en Zuid-Amerika

Drakenfruit of genaamd Pitaya is een vrucht van verschillende soorten cactus met een zoete delicate smaak en romige pulp. De meest voorkomende soort drakenfruit is de rode Pitaya, maar andere rassen zijn de Pataya van Costa Rica en de gele Pataya. De sap van het drakenfruit wordt veelal gebruikt voor wijn of thee. De bloem van de vrucht worden veelal opgegeten.

De Afrikaanse komkommer: afkomstig uit de Kalahari woestijn in Afrika

De Afrikaanse komkommer, ook wel de gehoornde meloen of melano genoemd, is een vrucht die het best omschreven kan worden als de meloen met de hoorns. De oorsprong van de vrucht ligt in de Kalahari woestijn in Afrika, maar je komt de vrucht nu ook veelal tegen in Californië en Nieuw-Zeeland. De donkere groene pulp doet je denken aan bananen, limoenen, passievruchten en komkommer. Het wordt vaak gebruikt voor het verfraaien van voedsel, waaronder vaak ook in smoothies en ijscoupes.
Bron: MeiTeng / RgbstockBron: MeiTeng / Rgbstock

Rambutan: afkomstig uit China

De vrucht Rambutan komt van een altijd groenblijvende boom en lijkt verdacht veel op de Lychees. De Rambutan heeft een leerachtige rode huid en zijn bedekt met stekels. De boom waarin deze vrucht groeit is één van de populairste fruitbomen in Zuidoost Azië. De vrucht is zoet en sappig, en wordt vaak gebruikt in jam.

Sterfruit: afkomstig uit Indonesië, India en Sri Lanka

Deze stervrucht komt uit de carambola's, een soort boom met roze bloemen, welke zelfs is terug te vinden in de Verenigde Staten. De goudgele vrucht is knapperig, zoet, met een smaak van ananas, appels en kiwi's gecombineerd. Er zijn twee soorten ster fruit, zuur en zoete vruchten, beide zijn rijk aan vitamine C. De vrucht is met name heel erg sappig, en er wordt zelfs ook wijn gemaakt van sommige van deze vruchten.
Bron: Chris2k / RgbstockBron: Chris2k / Rgbstock

Mangosteen: afkomstig uit de Molukken

De mangosteen is een andere groenblijvende boom die vreemd gevormde vruchten produceert. De vruchten zijn paars, romig en worden beschreven als een soort citrusvrucht met een klein stukje perzik. Het is rijk aan anti-oxidanten. Sommige wetenschappers beweren zelfs dat deze vruchten ervoor zorgen dat het risico op bepaalde ziektes, zoals kanker, verkleind wordt. Er zijn zelfs verhalen dat koningin Victoria destijds een beloning aanbood aan degene die haar de vrucht zou brengen.

Kumquats: afkomstig uit China

De kumquats zijn kleine eetbare vruchten die erg veel lijken op sinaasappelen. Zoals met de meeste van de vruchten uit de Citrus-familie, worden de kumquats rauw gegeten. Ze worden vaak gebruikt in marmelade en jam, maar ook in de alcoholische sterkere dranken. De bevolking van Taiwan voegen dit vaak toe aan hun thee, terwijl anderen het gebruiken met het koken van gerechten. Ook wordt het veel gebruikt als een medicijn tegen keelpijn.
Bron: Krayker / RgbstockBron: Krayker / Rgbstock

Jackfruit: afkomstig uit India, Bangladesh, Filippijnen en Sri Lanka

jackfruit is een gemeenschappelijk fruitsoort in Azië en Australië en beschouwd als een van de grootste boomvruchten in de wereld. De sappige pulp rond de zaden zijn vergelijkbaar met ananas, maar dan met een veel mildere smaak. Afgezien van de ingeblikte Jackfruit is het ook beschikbaar als zoete chips. Het hout van de boom wordt gebruikt voor het maken van verschillende muziekinstrumenten, terwijl de vrucht een populair gebruikt ingrediënt is voor vele Aziatische gerechten.

Doerian (Stinkfruit): afkomstig uit Maleisië en Indonesië

Ook wel bekend als de "koning van vruchten", heeft de doerian een zeer bijzondere geur, een unieke smaak en is gedekt door een harde schil. Met een onaangename geur, vergelijkbaar met een rioollucht, is de vrucht verboden in hotels en openbaar vervoer in Zuidoost-Azië. Toch is de hele ervaring de moeite waard, gezien de absoluut goddelijk smaak van de Doerian.

Lees verder

© 2012 - 2017 Mayorfrits, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Calorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelCalorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelFruit is gezond. Er wordt geadviseerd door het voedingscentrum om minimaal twee stuks fruit per dag te eten. Daarnaast w…
Superfoods, gezond of onzin?Superfoods, gezond of onzin?Zijn superfoods onzin? Volgens de Britse ‘National Health Service’ is er niet echt bewijs voor het bestaan van ‘superfoo…
Aantal calorieën in fruitAantal calorieën in fruitFruit is goed voor je, maar soms kan het wel prettig zijn om te weten hoeveel calorieën fruit bevat. Bijvoorbeeld wannee…
Te veel fruit eten is ook mogelijkTe veel fruit eten is ook mogelijkFruit is gezond, dat weet iedereen. Maar te veel fruit is niet goed voor je. Fruit bevat natuurlijk veel vitamines en ve…
De goji-bes, superfood of onzin?De goji-bes, superfood of onzin?Werken superfoods nu echt, of zijn ze helemaal niet gezonder dan 'gewone' groentes als broccoli en selderij? De goji-bes…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De top tien exotische fruitsoorten"

Reactie

Zwemmer, 11-11-2015 10:31 #1
Zou graag wat meer over tropisch fruit weten. Maar heb al weer veel nu geleerd.

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 29-12-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!