InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Koolraap, koolrabi en knolraap; de verschillen

Koolraap, koolrabi en knolraap; de verschillen

Koolraap is een echte wintergroente. Maar koolraap wordt ook wel verward met koolrabi of met knolraap. Toch zijn dat toch allemaal verschillende groenten, met hun specifieke smaken en bereidingen . De verschillen tussen koolraap, koolrabi en knolraap op een rij gezet.

Koolraap

Koolraap is waarschijnlijk ontstaan uit een kruising tussen kool en knolraap. De knolraap wordt ook wel meiraap of meiknolletje genoemd. Beide worden vaak met elkaar verward, terwijl ze toch heel verschillend zijn. De knolraap smaakt wat radijzig, terwijl de koolraap eerder zoetig is en meer heeft van een wortelsmaak. De koolraap is bovendien een typische wintergroente, terwijl de knolraap juist aan het einde van de lente en in de zomer geoogst wordt. Beide groenten groeien onder grond. Koolraap is vaak in de supermarkt ook gesneden te koop. Ze lijken dan op frieten en zijn goudgeel van kleur.

Koolrabi

Naast de koolraap en de knolraap is er ook nog de koolrabi. Dit is een lente- en zomergroente die boven de grond groeit en veel meer naar bloemkool smaakt. De koolrabi is groen van kleur.

Snijmoes

Koolraap is de knol van de plant. Het jonge blad van de plant kan echter ook gegeten worden. Dit wordt snijmoes of snijkool genoemd.

Veevoer

Vroeger werd koolraap verbouwd om te dienen als veevoer. Toen ook al aten mensen de groente overigens. De teelt vond voornamelijk plaats op de Friese klei, in de Bommelerwaard, Gelderland, Noord-Limburg en Noord-Brabant. Ook in volkstuinen is en was de groente populair, omdat hij makkelijk te telen is. Vooral op lichte kleigrond is koolraap gemakkelijk te telen.

Rassen

Er zijn verschillende soorten koolraap. In Friesland is de gele selectie Runia de meest geteelde variant. Dit is een ras met een mooie ronde vorm die niet snel barst. Ook wordt dit ras niet snel bruin van binnen. Andere koolraaprassen zijn:
  1. De Hollandse roodkop
  2. De Friese Paarskop
  3. De Gele Groenkop

Nu zijn de rapen gaar

In de Nederlandse taal worden de rapen ook veelvuldig aangehaald in het spreekwoord: Nu zijn de rapen gaar. Dit betekent dat er ruzie dreigt. Waarom de uitdrukking is bedacht is overigens niet duidelijk.

Koolraap bereiden

Door de wat zoete en watt weeïge smaak van koolraap doet de groente het vooral goed in combinatie met vettige vleessoorten als worstjes (saucijs of rookworst) ham, maar ook met lamsvlees is het goed. Wie goedkoop uit wil zijn koopt niet een pak voorgesneden koolraapreepjes, maar gewoon een knol. Daar doe je lang mee en bovendien zitten alle vitaminen dan nog in de knol als hij bereid wordt. De koolraap moet niet gerimpeld zijn dan is hij oud. Ook moeten er geen plekken op zitten, want dan is hij aangetast. Een goede koolraap is wel een paar weken te bewaren als hij maar op een koele plek ligt (tussen 12 en 15 graden). Heb je de kool eenmaal aangesneden dan kun je hem het best in folie verpakken. Je kunt ook alles koken en dan de rest in de diepvries bewaren.

Veelzijdige groente

Met koolraap kun je eigenlijk van alles en nog wat doen.
  • Gewoon koken
  • Koken met bijvoorbeeld spek en uien
  • Er puree van maken
  • Puree van maken met aardappelen, room of kaas
  • Gewoon koken en er dan een sausje bij geven.
  • Verwerken in een taart of quiche. De groente dan wel eerst koken
  • Er soep van maken, wel samen met andere groente omdat de smaak anders erg overheersend wordt.

Hoe lang moet koolraap gekookt worden

Koolraap heeft 20 minuten nodig om gaar te worden. Doe er daarna wat suiker bij en naar smaak nootmuskaat. Opstoven met boter.
In de magnetron duurt het tussen de 7 en 9 minuten voordat de groente gaar is. Voor stomen is wat meer tijd nodig: tussen de 20 en 25 minuten. Ook smoren duurt langer, namelijk ongeveer een half uur. Altijd even proeven natuurlijk of de groente gaar is voordat hij wordt geserveerd.
Gerelateerde artikelen
Koolrabi, gezonde knol en bladgroenteKoolrabi, gezonde knol en bladgroenteKoolrabi is een direct familielid van de broccoli en boerenkool. Het is een variant van de Brassica oleracea. Koolrabi i…
Vergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trekVergeten groente of Oud-Hollandse groente weer in trekDe jongere generaties kennen misschien nog enkele oude groentesoorten van naam, maar het uiterlijk en de smaak ervan wor…
Basis stamppot receptenDe R zit weer in de maand. De temperaturen dalen, binnen brand de kachel weer. Het is dus weer tijd voor de stamppotten.…
Gezonde seizoensgroenten: najaarsgroenteDe herfst staat bekend als het natte jaargetijde. Regen, wind en guur weer ontdoen de bomen van hun bladeren. Qua groent…
Winterkost; recept voor ovenschotelWinterkost; recept voor ovenschotelHeerlijk toch dat Nederlandse weer. Met zijn vier jaargetijden, waarin de natuur en de temperatuur steeds weer verandere…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Groente en fruit

Reageer op het artikel "Koolraap, koolrabi en knolraap; de verschillen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!