InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Vruchtgroenten, heerlijk in uw wintergerecht

Vruchtgroenten, heerlijk in uw wintergerecht

Vruchtgroenten, heerlijk in uw wintergerecht Vruchtgroenten, wat zijn dat? Vruchtgroenten zijn groenten waarvan u de vrucht kunt eten. Deze winter kunnen onder andere de pompoen, courgette, aubergine en puntpaprika de ster worden van uw gerecht. Wilt u weten waarom ze zó gezond zijn? Leest u dan lekker verder.

Rode peper

De Spaanse peper zet u al snel in vuur en vlam. 'Heet', zullen velen zegen. Dat deze rode peper zo heet is, komt door het stofje capsaïcine. Dit stofje zit in het vruchtvlees en de pitjes. Wanneer u de pitjes verwijdert, zal de smaak dus milder zijn. Wanneer u de peper gaat snijden is het aan te raden handschoenen te dragen. Waarom? De capsaïcine is niet in water oplosbaar en blijft dus aan uw handen zitten. Niet water, maar melk of yoghurt kan helpen om van het branderige gevoel af te komen.
Historie: De Azteken konden er al geen genoeg van krijgen. Zij verwerkten deze 'hete vriend' zelfs in hun chocoladedrank xocoatl.

Komkommer

Een heerlijke 'snelle' vruchtgroente. Even wassen, snijden en klaar om op te eten. Naast tomaten en uien staat de komkommer in de top 3. We eten er gemiddeld zeven per persoon per jaar op. Deze, ook nog eens, caloriearme vrucht bestaat voor 95 procent uit water en bevat de voedingsstoffen kalium en foliumzuur. Ook reinigen de mineralen die in de komkommer zitten de afvalstoffen in het lichaam.
Historie: De Romeinse keizer Tiberis liet verrijdbare kassen maken, zodat hij het hele jaar door komkommers kon eten.

Mini tros-cherrytomaat

De mini tros-cherrytomaat is een ware smaakbom. Deze kleine snack is de zoetste der tomaten. Waarom het zoetste? Omdat hij door zijn kleine formaat een hoog suikergehalte heeft. Deze kleine heerlijkheden zijn niet alleen smaakvol, maar bevatten ook veel antioxidanten. Antioxidanten helpen om uw bloeddruk gezond te houden.
Tip: Om er thuis zo langs mogelijk van te kunnen genieten, kunt u de tomaten het beste aan de tros bewaren.

Romatomaat

Wij Nederlanders zijn gek op ze: tomaten! We eten er gemiddeld ruim vier kilo per persoon per jaar. Daarom staat de tomaat met stip op nummer 1 als meest gegeten groente. De romatomaat is één van de vele soorten tomaten. De romatomaat kenmerkt zich als stevige, droge vrucht met een kruidige smaak. Hierdoor is deze tomaat perfect geschikt voor pastasauzen en stoofpotjes. Andere namen voor deze prachtige tomaat zijn: pomodori- of pruimtomaat.
Tip: Bewaar de romatotmaat op een koele droge plek. Zo blijft zijn volle smaak het langst behouden.

Courgette

Dit is één van de groentes die door ons Nederlanders niet veel gegeten wordt. Gemiddeld eten we zo'n 600 gram courgette per persoon per jaar. Eigenlijk is dit behoorlijk zonde. De courgette bevat namelijk zeer weinig calorieën en is rijk aan kalium. Kalium is weer goed voor uw zenuwen, spieren en een gezonde bloeddruk. Wanneer u courgette wat aan de flauwe kant vindt, doen oregano of basilicum wonderen. Ook kunt u dikke plakken courgette insmeren met olie, peper, zout en knoflook en het vervolgens even grillen. Eet smakelijk!
Tip: Bewaar een courgette op een koele plek, maar niet in de koelkast.

Puntpaprika

Een geliefde groente: de paprika. Jaarlijks eten we gemiddeld 1750 gram paprika per persoon. Toch is bij velen de puntpaprika minder bekend. De puntpaprika heeft een zoete, fruitige smaak en een zeer dunne schil. Wanneer u dacht dat de sinaasappel een vitaminebom was, moet u de paprika eens proberen. In de paprika zit namelijk drie keer zoveel vitamine C. Door de zoetere smaak is de puntpaprika zeer geschikt als snack of als garnering in een salade. Zelfs kinderen zijn er dol op.

Pompoen

Een prachtig decoratiemiddel, maar zeker ook erg lekker. Het lichtzoete vruchtvlees zit boordevol voedingsstoffen (zetmeel, vezels, bètacaroteen). De pompoen is hierdoor erg geschikt voor soepen. Ook is roosteren in de oven erg lekker.
Historie: In Midden- en Zuid-Amerika wordt deze vruchtgroente al ruim 10.000 jaar gegeten.
Tip: In een koele ruimte kunt u een pompoen twee tot zes maanden bewaren.

Aubergine

De aubergine is een goede vriend van de courgette. Toch is het geen familie. De aubergine is familie van de aardappel en tomaat, terwijl de courgette een pompoensoort is (kijk maar eens naar de steel). Aubergines worden ook wel eierplant genoemd. Dit komt door hun witte, eiervormige 'voorouders' uit India. Aubergines worden in Nederland maar weinig gegeten. Gemiddeld eten we een halve aubergine per persoon per jaar. Net als de courgette bevat de aubergine weinig calorieën. Wel neemt het veel vet op tijdens het bakken.
Tip: Bestrooi de aubergine voor het bakken met wat zout, zo neemt het minder vet op.
© 2012 - 2019 Datvw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heerlijke vruchtgroentenHeerlijke vruchtgroentenIn dit artikel vindt u informatie over vier verschillende vruchtgroenten. De vier vruchtgroenten die besproken worden zi…
De groententuin: vruchtgroentenZelf groenten kweken is leuk. De groenten uit je eigen groententuin zijn smaakvoller, maar vaak ook wat kleiner dan je g…
Recepten voor koude soepenRecepten voor koude soepenIn de zomer zijn we geneigd om minder snel soep te nemen. Het gevoel is dat je je al snel warmer gaat voelen met het nut…
Bronnen en referenties
  • C1000 magazine
  • Productschap tuinbouw

Reageer op het artikel "Vruchtgroenten, heerlijk in uw wintergerecht"

Infoteur: Datvw
Gepubliceerd: 20-12-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!